Test Nokian WR A3: stvořena pro českou zimu

(+ video) Od finského výrobce pneu byste možná očekávali obutí vhodné pro návštěvu Santy Clause, typu WR A3 ale více sedí jiné podmínky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Jízdní dojmy a další testy

Test Nokian WR A3: stvořena pro českou zimu

15.3.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Test Nokian WR A3: stvořena pro českou zimu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Od finského výrobce pneu byste možná očekávali obutí vhodné pro návštěvu Santy Clause, typu WR A3 ale více sedí jiné podmínky.

Za extrémního tepla slušná

Kdo trochu lépe zná mou práci, ví, že preferuji poněkud aktivnější typ jízdy, který v českých podmínkách se zimními pneumatikami není příliš kompatibilní. Proto také zimní používám jen když je opravdu zima a mnohokrát v minulosti jsem pro některé zimní týdny volil raději letní obutí. Nevěřte pohádkám zaklínajícím průměrnou denní teplotu, pokud jedu někam odpoledne ve tři hodiny, je 10 stupňů nad nulou a zimní pneumatiky se na autě pomalu roztékají, je mi opravdu jedno, kolik bylo v sedm ráno a že to dohromady dalo denní průměr +3,8°C...

Letos (a ne jen letos) bylo podobných dnů, kdy teploměr v autě ukazoval 8 a více stupňů nad nulou, docela dost - to považuji v rámci zimy za „extrémní teplo”. Na přezouvání s ohledem na potřeby tohoto testu nedošlo, a tak mohu říci, že WR A3 jsou i za těchto podmínek kupodivu dobře použitelné. Platí to i právě pro rychlejší jízdu na více či méně suché silnici, která jim z podstaty věci nesvědčí. Bylo by naivní tvrdit, že jsou srovnatelné s letními, ale neobtěžují svým hlukem, neztrácejí přilnavost a auto s nimi zůstává i do vyšších rychlostí stabilní a příjemně ovladatelné. Chce až extrémní jízdu po technické trati, aby kapitulovaly a začaly říkat cosi o žvýkání, jejich „vadnutí” ale i v takovém případě přichází postupně, tedy s varováním a jízdu lze možnostem pneu snadno přizpůsobit. Beztak je to ale spíše nerozumné zacházení než podstatný limit zimních pneu.

Test Nokian WR A3: stvořena pro českou zimu - 10 - Test Nokian WR A3 2013 12Test Nokian WR A3: stvořena pro českou zimu - 11 - Test Nokian WR A3 2013 13Test Nokian WR A3: stvořena pro českou zimu - 12 - Test Nokian WR A3 2013 14
Vzorek WR A3 a ukazatel opotřebení

Jestli takový limit za tepla existuje, pak je to třeba i klidná jízda na suché dálnici v rychlostech nad 200 km/h. Auto v tu chvíli přestává být přesně ovladatelné a řízení příjemné. Myslel jsem si zprvu, že je to dáno jen „nezajetostí” pneumatik, toto chování je ale nikdy zcela neopustilo. Není to žádná tragédie, ale řízení vyžaduje i na docela kvalitní dálnici jen s menšími terénními vlnami více pozornosti a věřím, že to někteří mohou hodnotit jako minus pro samotný jízdní projev i komfort. Nevím, jak moc to bude v českých podmínkách problematické pro širší skupinu potenciálních zákazníků (v Německu bych to viděl jinak), ale říkám to proto, abychom si nastavili jasnější hranici toho, čemu Nokian říká „vyšší rychlost” - WR A3 se i za vyšší teploty chová, řekl bych „neznatelným způsobem” (logicky vás nenadchne, ale nebude vás trápit tím, že nemáte letní) do cca 180 km/h, poté začnou na palubě panovat poněkud rozevlátější mravy.

Pokud je teplo a mokro, přijde navíc limit ještě trochu jiný, pro „zimáky” veskrze typický. Na některých typech asfaltu nabízejí zimní pneu za mokra pozoruhodně málo trakce a snad jsem ještě nepoznal výjimku, pro kterou by to neplatilo. WR A3 jí rozhodně není, také ona se někdy na mokru ráda sklouzne tak, že máte nutkání se jít podívat, jestli není silnice namrzlá. Ale není, v +8°C ani být nemůže, přesto je třeba být na mokru podobným způsobem opatrný.

Z hlediska jízdy za už spíše jarních či podzimních podmínek bych WR A3 přesto řadil kam do třetí čtvrtiny toho, co lze v této třídě nejlépe koupit. Jsou „univerzální zimní pneumaitky”, které si s vyššími teplotami rozumí lépe, ale mnoho jich není. Většinou vás budou za extrémního tepla obtěžovat a WR A3 to nedělají, pokud na ně nemáte až přílišné nároky. Proto hodnotím jejich chování jako velmi slušné a myslím, že nebude větší problém je používat až do konce dubna - minimálně pro ty, kteří se mohou do té doby setkat s náročnějšími podmínkami a měnit kola tam a zpět z jakéhokoli důvodu nechtějí.

Test Nokian WR A3: stvořena pro českou zimu - 13 - Test Nokian WR A3 2013 20Test Nokian WR A3: stvořena pro českou zimu - 14 - Test Nokian WR A3 2013 21Test Nokian WR A3: stvořena pro českou zimu - 15 - Test Nokian WR A3 2013 22

Za extrémní zimy velmi dobrá

Nokian má pověst výrobce skvělých zimních pneumatik a někteří, jimž jsem WR A3 předváděl v praxi, měli od tohoto typu až nemístná očekávání ve vysloveně horských podmínkách. Pověst Nokianu se jistě nevzala z ničeho, pokud ale chcete sousedovi ukazovat, že ten xDrive si do svého BMW kupovat nemusel, volte některý z typů Hakkapeliitta, nejlépe s hřeby (nebo spíše tím, čemu se tak říká, ale hřebem vlastně není). WR A3 umí i za „pravé zimy” dost, zázraky ale nesvede.

Jestliže extrémní teplo není v rámci českých zim až takovou výjimkou, extrémně zimních dnů, kdy silnice zůstávají pokryté sněhem i přes úpornou snahu silničářů (není úplně obvyklá, ale někdy taková opravdu je), je relativně málo. Pokud nežijete ve vyšší nadmořské výšce, je to zpravidla pár dnů ročně, jinak se na silnicích relativně rychle povede vytvořit alespoň pásy z mokrého asfaltu. Proto, alespoň z mého pohledu i z pohledu zacílení samotných pneu, nepovažuji fungování WR A3 za těchto okolností za určující, ale dobrá zimní pneumatika jej jednoznačně musí zvládat se ctí.

To si myslím, že WR A3 dělá a pro ukázku jsme právě za těchto podmínek připravili video reflektující část průběhu testů. Zde znovu musím říci, že pro zimní „gumu” neexistuje za těchto podmínek horší parťák než zadokolka s motorem umístěným vpředu - malé zatížení zadní osy (BMW slibuje 50 % a je to 50 %, ale je to stejně málo) v kombinaci s valivým odporem nepoháněných předních kol je zejména pro rozjezdy nebo i pomalou jízdu v hlubším sněhu mimořádně tvrdým oříškem.

WR A3 do něj kouše s odhodláním a minimálně na rovné silnici si zuby (lamely?) nevyláme. Silnice, na které je video pořízené, byla pokryta čerstvým sněhem za teploty -6°C, navíc nebyla ošetřena ani inertním posypem. To jsou z mého pohledu opravdu extrémní podmínky, se kterými se na „civilizovanějších” cestách potkáte velmi zřídka, pokud vůbec. Jak sami můžete spatřit, auto se dokáže z 0 na 100 km/h „odpíchnout” docela svižně a podobně s přehledem také zabrzdit ze 100 km/h na 0. Též jízda vyšší rychlostí je možná celkem bez problémů z hlediska „záběru” při akceleraci i odolnosti proti bočnímu přetížení, jak ale znovu sami můžete vidět, ta není až tak dobrá, aby bylo možné pouštět se do větších eskapád i v rychlostech blížících se 100 km/h. Tehdy už to chce našlapovat zlehounka, větší vychýlení zádě se na úzké silnici koriguje obtížně. Přesto je jízda spíše zábavná než strastiplná a WR A3 dobře asistuje i při poněkud volnějším stylu v nižších rychlostech.

V tomto ohledu je pneumatika velmi dobrá a v podstatných faktorech vyrovnává nebo překonává třetí generaci Michelinů Pilot Alpin, které Nokiany na poslouživším autě nahradily. Že zázraky nesvede ale dosvědčuje na videu rovněž zachycená snaha o rozjezd nebo pomalou jízdu čerstvým sněhem třeba i do mírného stoupání - buď to zvládnete s odřenýma ušima, nebo také vůbec. I v případě použití těchto, jistě nadstandardně schopných zimních pneu, zůstane BMW s pohonem zadních kol samo sebou a, tak pořád platí, že jak se jednou rozjedete, jste král. Jakmile ale zastavíte, nejhůře pak v kopci, je lepší zvolit návrat zpátky pod vrch a zkusit to znovu, nokiany nenokiany...

Kdykoli mezi? Výborná

Za obou dosud zmíněných situací bych označil chování WR A3 za uspokojivé, nikoli však oslnivé. Optikou zaměření tohoto typu Nokianů má být jeho hřiště charakterizovat spíše slovo „rozmanitost” než „extrém”, a tak je na místě se ptát, s jakým výsledkem odchází především z tohoto kolbiště.

Situací mezi extrémním teplem a extrémním opakem je v zimě nespočet. Můžete se setkat s promrzlou suchou silnicí, sněhovou břečkou, námrazou, ledem, mokrem za teplot pod bodem mrazu a spoustou dalších specifických podmínek, které se navíc nezřídka rychle mění. Nejde jen o to, že chvíli sněží a chvíli nikoli, na cestách se mění různé druhy posypů, často v rozmezí několika desítek metrů a bez většího varování. Proto z mého pohledu není v této „podmínkové džungli” důležité ani tak to, jak tu či onu dílčí disciplínu pneumatika zvládá v extrému, ale jak dobře se vyrovnává se neustálými změnami. A tady musím říci, že na mě WR A3 udělaly mimořádně dobrý dojem.

Rozumný řidič je za podobně proměnlivých podmínek pochopitelně obezřetný, a tak minimálně v běžném provozu nezkouší limity možností, ale spíše se snaží pohybovat daleko pod nimi. Já se ani za spletitějších podmínek nechci spokojit se zcela defensivní jízdou, neboť ji považuji za nebezpečnou (o tom třeba jindy), přesto mě WR A3 dokázaly překvapovat tím, že zvládaly neustále více, než jsem očekával. A že jsem nechtěl málo.

Test Nokian WR A3: stvořena pro českou zimu - 16 - Test Nokian WR A3 2013 10Test Nokian WR A3: stvořena pro českou zimu - 17 - Test Nokian WR A3 2013 11Test Nokian WR A3: stvořena pro českou zimu - 18 - Test Nokian WR A3 2013 19

Jejich rajónem je (pusťte už toho Simíra z hlavy...) ošetřená silnice za teplot kolem nuly, na které zůstávají místy zbytky sněhu, místy větší louže. Tohle opravdu nejsou ty nejnáročnější podmínky a s opatrností se za nich dá jezdit klidně i na letních, ale WR A3 se jimi protlouká s pro mě zatím nepoznaným nadhledem. Mimořádně dobře odvádí vodu, s podobnou lehkostí se zařezává do zbytků sněhu a její směs se právě na mokrém sněhu stará o velmi slušnou přilnavost. Tohle jsou přesně ty tři vlastnosti, které potřebujete na zimních českých silnicích především a opravdu jsem zatím nepoznal pneumatiku, která by možnostem vozu, na kterých byly obuty, dovolila za těchto podmínek tak moc vyniknout. Zatáčky, brzdění, akcelerace, ve všech těchto situacích působila WR A3 velmi přesvědčivě. Nechci přehánět, a tak to berte s nadsázkou, ale při běžné jízdě se o zmíněné okolnosti v podstatě nemusíte nějak zvlášť starat, tedy pokud se nezvrhnou do některého z extrémů, nebo se do podobných rovin nepřenese vaše jízda.

Velmi dobře se WR A3 projevují i na suché, promrzlé silnici, třeba v teplotách okolo minus 10 stupňů. Na jednu stranu neztrácejí podstatné množství přilnavosti, na druhou stranu odolávání i mimořádně rychlé jízdě na technické trati, což převážná část konkurentů též nemůže tvrdit - většina „zimáků” za ostré jízdy s 260koňovým autem přiliš „měkne”, i když je 15 pod nulou. A ještě jedna vlastnost Nokianů mě zaujala - alespoň trochu použitelné s nimi auto je i na zledovatělém povrchu. Je to pochopitelně tanec v muzeu křišťálu, ale aspoň elementární míru adheze máte k dipozici. Ani to není standard.

Vítaná návštěva z Finska

Musím říci, že jsem dosud Nokiany příliš neznal, na osobních autech se v Česku moc nevyskytují, sám jsem si je nikdy nekoupil a i na testovacích autech se objevují vcelku zřídka. Přistupoval jsem tedy k jejich testu s otevřeným hledím a musím říci, že mě překvapovaly vesměs pozitivně. Přiznám se, že i já jsem doufal v jejich zázračné zimní schopnosti a úplně mi nesedí menší nejistota auta na nich v rychlostech přes 200 km/h za „méně zimních” podmínek, opačných hodnocení je ale o poznání více.

WR A3 mě zaujaly hlavně šíří svých schopností, v tomto ohledu rozhodně nejde o tuctové obutí. V extrémních zimních podmínkách se sice dokáží chovat „jen” velmi dobře, mají ale schopnost pohybovat se s neobyčejným nadhledem po silnicích s proměnlivými a v jednotlivostech méně extrémními nástrahami.

Právě tento pohled WR A3 definuje nejlépe. Pokud budeme za ideální obutí považovat pneumatiky schopné fungovat perfektně na rovníku i na severním pólu, pak testované Nokiany dokážou z tohoto koláče vykousnout alespoň velkou část možností pokrývající typické aspekty české zimy. V horských podmínkách i za teplých zimních dnů představují z hlediska přilnavosti i komfortu nadprůměrnou volbu, za nejtypičtějších zimních dnů s velmi proměnlivými podmínkami pak nejlepší zimní pneumatiky, které jsem zatím poznal. Když si tohle dáte dohromady s autem, na kterém byly obuty, tedy už relativně výkonným sedanem střední třídy, který je dokáže vystavit značné zátěži na suchu a svou koncepcí potrápit na sněhu či ledu, pak si myslím, že je to výsledek velice dobrý. Přihlédnout navíc musím i k ceně, která se vedle přece jen renomovanějších konkurentů drží o něco níže, přitom bych je ve svém soukromém žebříčku - z hlediska reálných potřeb brázdění českou zimou - řadil na stejnou nebo vyšší úroveň.

Mimořádné „zimní požadavky” tyto Nokiany neuspokojí, to se musíte v nabídce firmy podívat po jiných typech. Pokud ale chcete takový Volkswagen Golf mezi pneumatikami, pak se WR A3 jeví být volbou, kterou nemám důvod nedoporučit. Otázkou zatím zůstává životnost, i na tu třeba ale časem najdeme odpověď...

Test Nokian WR A3: stvořena pro českou zimu - 19 - Test Nokian WR A3 2013 15Test Nokian WR A3: stvořena pro českou zimu - 20 - Test Nokian WR A3 2013 17Test Nokian WR A3: stvořena pro českou zimu - 21 - Test Nokian WR A3 2013 16Test Nokian WR A3: stvořena pro českou zimu - 22 - Test Nokian WR A3 2013 18
S BMW řady 3 si Nokiany sedly dobře. Na autech jiných koncepcí či skromnějších výkonů by měly mít práci o to snazší...

Specifikace testovaných pneu

Typ: Nokian WR A3
Šířka: 225
Profil: 40
Vnitřní průměr: R18
Index nosnosti: 92
Index rychlosti: V

Cena

Cena v testovaném rozměru v době testu: od 3 461 Kč dle Heureka.cz

Pavel Janda

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše