Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
„Samopřeplňování“ má zlepšit účinnost motorů, Lotus sází na titanovou dietu
19.3.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Britské technické sympozium odhalilo zadní pomocný rám Lotusu Exige. Je z titanu lehčí o 18 kg. Představen byl i motor se „samopřeplňováním“.
Britská automobilka Lotus je po celém světě proslulá tím, že striktně dodržuje ideály svého zakladatele Colina Chapmana. Extrémně nízká hmotnost je tak alfou i omegou veškerého bádání, díky čemuž takový Elise či Exige váží sotva tunu. I to je ale očividně podle inženýrů značky příliš, a proto byl na technickém sympoziu asociace NVN (Niche Vehicle Network neboli organizace sdružující více než 100 maloobjemových automobilek, technických specialistů a jejich dodavatelů) představen nový zadní pomocný rám určený pro Lotusu Exige S.
Tato součást sportovního modelu byla ve vývoji posledních šest měsíců, přičemž technici Lotusu na ní spolupracovali s firmou Caged Laser. A to kvůli náročnosti celého projektu, neboť rám je vyroben z titanu. Ten je extrémně pevný, neboť mezi metalickými prvky oslňuje světovým prvenstvím v rámci poměru tuhosti a hmotnosti. Nabízí tedy stejnou pevnost jako železo, ovšem při 45procentní hmotnosti, zároveň je však také velmi drahý a náročný na zpracování, neboť jde o chemicky neutrální prvek.
Na druhou stranu však použití titanu snížilo hmotnost komponentu, která běžně činí 50 kilogramů, o 18 kg, respektive 36 procent. Torzní tuhost ovšem narostla o 19 %, přičemž zároveň došlo k redukci vibrací a vylepšení stabilizace zadní části vozu. Odolnost vůči korozi je pak srovnatelná s konvenčním provedením, stejně jako se nezměnila možnost spojení titanu s ostatními materiály, jež Lotus Exige S tvoří.
Podle Johna Sellorse, který rám na sympozium odhalil, se Lotus již příští týden chystá na reálné testy, kdy jím bude vybaven první prototyp. Slova o sériové výrobě však zatím nezazněla, a tak není jasné, kdy se titanového komponentu dočkáme u některého ze silničních aut. To vlastně není překvapením, neboť s titanem experimentoval již před rokem Ariel, a takto vybavený Atom stále není ve výrobě.
Stejně tak není jisté, zda do sériové produkce zamíří další z novinek představených na sympoziu - jednoválcový motor se „samopřeplňováním“. Ten ovšem již s Lotusem nemá pranic společného (i když by mu díky své nízké hmotnosti asi vyhovoval), neboť za jeho zrodem stojí Paul Andrews ze společnosti Oaktec (firma úspěšně závodí třeba s Hondou Civic Hybrid).
Detaily o pohonné jednotce s objemem 0,4 l jsou momentálně tajné, Andrews však prohlašuje, že použita může být prakticky ve všech oborech a aplikacích, nejen v automobilovém sektoru. A díky tomu se může vyrábět v desítkách milionů kusů, přičemž pod kapotami aut má motor slibovat zlepšení akcelerace a zvýšení provozní efektivity.
To jsme slyšeli již mnohokrát, nyní by ovšem k danému mělo dojít bez pomoci externího přeplňování. Systém údajně operuje na bázi plynů vehnaných dovnitř motoru, ty pak svým chováním napodobují přeplňování, děje se tak ovšem efektivněji než u dnes známých řešení - pohonná jednotka díky novému systému volněji „dýchá“ a je tak úspornější i výkonnější.
Takto alespoň technologii v náznacích popisuje Andrews, který dodává, že jen přepracováním dieselového závodního motoru Yamaha Racing, na němž je nový jednoválec založen, došlo ke zlepšení výkonu a snížení spotřeby o 20 procent. Dalších 10 % pak má přihodit optimalizace vnitřních komponentů.
Jen u plynu se ovšem v budoucnu zůstávat nebude, neboť pohonná jednotka má zvládat jakýkoliv typ paliva od benzinu přes diesel až po bio-etanol. Zároveň není omezen počet válců, stejně jako není třeba adaptace výrobních linek. Díky možnosti skládat motor z již existujících součástí pak odpadají i další výrobní náklady.
Tím se samozřejmě vysvětluje ona enormní možnost využití, na druhou stranu ale vše zní příliš skvěle. I proto zřejmě Andrews dodává, že je stále potřeba dlouhý vývoj. Na sympoziu tak hledal především spřízněnou duši, která by projekt pomohla komercializovat. Sám přitom dodává, že upřednostní britskou značku, díky čemuž by spolupráce s Lotusem byla nejen logická, ale takřka ideální. Tak uvidíme, zda k ní dojde a zda vůbec dané pohonné ústrojí někdy uvidíme na reálné silnici.


Na sympoziu NVN byly představeny zajímavé novinky - titanový zadní pomocný rám a jednoválcový motor se „samopřeplňováním“
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové na MotoForum.cz
- Zbude jedno místo pro Salače? včera 15:04
- Update Noah Dettwiler včera 14:44
- Ducati Monster 2026: s dvouválcovým motorem V2 včera 08:00
- Aktuálně ze Sepangu 26.10.2025
- V Moto2 trumfoval Jake Dixon / Filip Salač out 26.10.2025
Nejčtenější články
Po fiasku Porsche je pěknou teorií, že se ze spalovacích aut stanou libůstky jen pro bohaté, ale nedopadne to tak, nemůže
29.9.2025
Věřte nebo ne, ale VW pracuje na ještě hloupějším ovládání palubního systému, než má dnes
29.9.2025
Vorsprung durch nesmysl: Dealer ukázal, jak u nového Audi A5 otevřete dveře, když se vám vybije baterka
29.9.2025
Z nejlepších motorů roku 2025 se stala jen další agitka, jen jediný se mezi nimi zdá být právem
29.9.2025
Max Verstappen si o víkendu namazal na chleba soupeře ve svém prvním závodě s Ferrari, jeho ostré kolo na vlhké Nordschleife bere dech
29.9.2025
Živá témata na fóru
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
- Onboard videa 10.26. 19:15 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.26. 17:40 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.26. 13:40 - pavproch
- Servisní manuál a další literatura na Corvette C5 10.25. 20:46 - Jenyk
- IT poradna 10.25. 17:25 - pavproch
