Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Audi chystá superčtyřválec, má mít tak hladký chod jako V6 a V8
15.8.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Ingolstadt si nechal patentovat nové řešení čtyřválce. Hladkostí chodu má vyrovnat víceválce a být úspornější.
U čtyř kruhů, jakoby pochopili, že na BMW z hlediska pohonných jednotek ledasčems ztráceli, a tak se dali do práce. Za posledních 25 let navýšili výkon motoru TDI 0000013634 o sto procent, což zmínili v souvislosti s uvedením modelu A7 Sportback 3,0 TDI Competition. V posledních dnech také představili nový tříválec 1,4 TDI s magickou spotřebou 3,4 l/100 km a do budoucna pro SQ7 plánují ještě naftovou jednotku s dvojicí turbodmychadel, kterým bude „odspodu“ pomáhat elektricky poháněné dmychadlo.
Seznam ingolstadtských vynálezů tím ovšem ještě není vyčerpán. Podle odhaleného patentového snímku, který přistál na úřadě poprvé v loňském roce, se připravuje ve vývojovém oddělení Audi čtyřválec nevídané efektivity a kultury chodu, kterou se prý vyrovná i větším šesti a osmiválcovým jednotkám. Hlavním cílem tohoto projektu není nic jiného než snaha o další snižování emisí CO2, potažmo spotřeby u největších modelů. Například Audi A8 se o to v současné době už se čtyřválcem pokusilo, ale nevyhnulo se při tom použití elektromotoru. Pokud jste s ním už někdy jeli, určitě víte, že příjemnosti pohonu větších motorů prostě nedosahuje.
To se však má už brzy změnit s novým čtyřválcem, který použije radikálně odlišný vzhled od všech, které jsme dosud viděli. Pokud se zadíváte pozorně na přiložený nákres, můžeme z něho vyzkoumat neobvyklé spojení klikového hřídele s tím vyvažovacím, a sice prostřednictvím zvláštního kolébkového modulu s dalšími čtyřmi ojnicemi. Stejně tak zaujme i neobvykle umístěné ojnice pístů, které se nepohybují na stejné ose, jako klikový hřídel, jsou k němu totiž připevněny s přesahem.
Tato konstukce tedy velmi vzdáleně může připomínat principem vidlicové jednotky, přestože se jedná o řadový motor. Vše je prý navrženo k dosažení vítaného efektu protizávaží, to aby se zabránilo vytváření vnitřních sil, které u čtyřválců způsobují méně hladký chod - třebaže jsou osazeny klidně několika vyvažovacími hřídelemi. V případě, že by sekundární hřídel mohl být natočen, nové uspořádání by také mohlo disponovat variabilní kompresí ve válcích. Ostatně i dna pístu mají dost zajímavé tvary. Nechme se tedy překvapit, co z toho nakonec vypadne.

Nový čytřválec má přinést revoluci z hlediska kultivovanosti. Mohl by se tak objevit i v modelech, které hladký chod větších motorů přímo vyžadují
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
včera
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
1.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- KTM: První test 850cc v Jerezu včera 14:30
- Alberto Surra nemohl říct ne mistrovství světa superbiků včera 12:00
- Honda WN7: silniční elektromotocykl včera 08:00
- Coleman: Trh s jezdci MotoGP se brzy rozjede 4.12.2025
- Somkiat Chantra píše novou kapitolu Thajska 3.12.2025
Nejnovější články
Ford přijde s náhradou za Focus a hlava nám to nebere, bude to doslova popadesáté totéž
před 9 hodinami
Lamborghini míří do nové éry, vize jeho budoucnosti naznačuje návrat k radikálním designům
před 11 hodinami
Toyota ukázala Corollu pro Evropu v novém. Jedinou viditelnou novinkou asi zkouší zastřít snížení výkonu
včera
Experti varují před vysokou poruchovostí baterií používaných v Teslách, umírají ve velkém a hodně brzy
včera
Věřte nebo ne, ale tohle je nejnovější Kalašnikov. Je to motorka s vozíčkem, vlastně pořádným „vozejkem”
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
