Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi A1 1,4 TDI 90: nový tříválcový diesel zhubl, chce jezdit za 3,4 litru na sto
1.8.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Modifikovaný agregát dostal 90 koní a 230 Nm jako v Polu, točivý moment je ale dostupnější v širším pásmu otáček. U Audi by tedy mohl být kultivovanější.
Od představení faceliftovaného Volkswagenu Polo již uplynulo mnoho vody, německá automobilka přesto dosud nedala do placu kompletní data týkající se nového tříválcového motoru 1,4 TDI. Ten se přitom zakrátko nastěhuje také pod kapotu Audi A1. Značka se čtyřmi kruhy ve znaku ovšem byla sdílnější než mateřský koncern, pročež si veškeré podrobnosti můžeme představit právě dnes. Ač se přitom tisková zpráva hemží slovními spojeními jako „zásadní přepracování“, mnoho jich pod kapotou nenajdeme.
Než se ovšem dostaneme k podrobnostem, jen zmíníme, že pod kapotu Audi zamíří provedení naladěné na 90 koní a 230 Nm. To jsou stejné hodnoty jako v případě Volkswagenu, výkon ovšem bude u A1 dostupný v pásmu 2 750 až 3 500 otáček a točivý moment v rozmezí 1 500 až 2 500 ot./min. Polo přitom operuje v prvním případě se čtyřmi tisíci otáček, ve druhém pak s pásmem 1 900 až 2 300 ot./min. Tím by Audi mohlo dosáhnout vyšší kultivovanosti, o což prý značce šlo především.
Veškerý zbytek parametrů ale již zůstává zcela identickými, objem 1 422 kubických centimetrů tedy vzešel z 95,5milimetrového zdvihu a 79,5milimetrového vrtání. Vzdálenost mezi jednotlivými válci pak činí 88 mm, přičemž hmotnost agregátu poklesla ve srovnání s předchozími agregáty na pouze 132 kilogramů. Sedmnáct kilo z této porce přitom připadá na vačkovou hřídel, která je tak o 12 kg lehčí než předchozí litinová.
Vyjma toho tu máme separátní chladicí okruh pro blok i hlavu válců, přičemž první zmíněný může být při startu deaktivován. Díky tomu dochází k rychlejšímu ohřevu kabiny i při mrazivých ránech. Zmínit pak můžeme i vstřikování pracující se sedmi otvory a tlakem dvou tisíc barů, což napomáhá optimálnějšímu mísení paliva ve spalovací komoře. Výsledkem je tak vyšší účinnost a tím nižší spotřeba i emise.
Nový motor také vychází z principu recirkulace výfukových plynů, které jsou chlazeny vodou. Tím jsou zredukovány emise NOx při střední a vyšší zátěži. Pístní kroužky pak byly upraveny v souladu s co nejnižšími třecími ztrátami, kompaktní rozměry a nízká hmotnost pro změnu přispěly ke snížení těžiště samotného vozu.
V případě jízdní dynamiky a spotřeby ovšem již nemůžeme konkrétními daty posloužit, ty zřejmě Audi oznámí až po samotné implementaci motoru pod kapotu hatchbacku A1. Dodat tedy můžeme pouze tolik, že u zmiňovaného Volkswagenu Polo se počítá s 4 litry ve městě, se 3,1 litry mimo město a 3,4litrovým průměrem.
Audi tříválcový motor 1,4 TDI z Volkswagenu Polo lehce přepracovalo...
...pod kapotou modelu A1 tak sice nabídne stejný točivý moment, ten však bude k dispozici v mnohem širším pásmu otáček
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 2 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 59 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 2 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 4 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22