Audi chystá superčtyřválec, má mít tak hladký chod jako V6 a V8

Ingolstadt si nechal patentovat nové řešení čtyřválce. Hladkostí chodu má vyrovnat víceválce a být úspornější.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Audi chystá superčtyřválec, má mít tak hladký chod jako V6 a V8

15.8.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Audi chystá superčtyřválec, má mít tak hladký chod jako V6 a V8

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ingolstadt si nechal patentovat nové řešení čtyřválce. Hladkostí chodu má vyrovnat víceválce a být úspornější.

U čtyř kruhů, jakoby pochopili, že na BMW z hlediska pohonných jednotek ledasčems ztráceli, a tak se dali do práce. Za posledních 25 let navýšili výkon motoru TDI 0000013634 o sto procent, což zmínili v souvislosti s uvedením modelu A7 Sportback 3,0 TDI Competition. V posledních dnech také představili nový tříválec 1,4 TDI s magickou spotřebou 3,4 l/100 km a do budoucna pro SQ7 plánují ještě naftovou jednotku s dvojicí turbodmychadel, kterým bude „odspodu“ pomáhat elektricky poháněné dmychadlo.

Seznam ingolstadtských vynálezů tím ovšem ještě není vyčerpán. Podle odhaleného patentového snímku, který přistál na úřadě poprvé v loňském roce, se připravuje ve vývojovém oddělení Audi čtyřválec nevídané efektivity a kultury chodu, kterou se prý vyrovná i větším šesti a osmiválcovým jednotkám. Hlavním cílem tohoto projektu není nic jiného než snaha o další snižování emisí CO2, potažmo spotřeby u největších modelů. Například Audi A8 se o to v současné době už se čtyřválcem pokusilo, ale nevyhnulo se při tom použití elektromotoru. Pokud jste s ním už někdy jeli, určitě víte, že příjemnosti pohonu větších motorů prostě nedosahuje.

To se však má už brzy změnit s novým čtyřválcem, který použije radikálně odlišný vzhled od všech, které jsme dosud viděli. Pokud se zadíváte pozorně na přiložený nákres, můžeme z něho vyzkoumat neobvyklé spojení klikového hřídele s tím vyvažovacím, a sice prostřednictvím zvláštního kolébkového modulu s dalšími čtyřmi ojnicemi. Stejně tak zaujme i neobvykle umístěné ojnice pístů, které se nepohybují na stejné ose, jako klikový hřídel, jsou k němu totiž připevněny s přesahem.

Tato konstukce tedy velmi vzdáleně může připomínat principem vidlicové jednotky, přestože se jedná o řadový motor. Vše je prý navrženo k dosažení vítaného efektu protizávaží, to aby se zabránilo vytváření vnitřních sil, které u čtyřválců způsobují méně hladký chod - třebaže jsou osazeny klidně několika vyvažovacími hřídelemi. V případě, že by sekundární hřídel mohl být natočen, nové uspořádání by také mohlo disponovat variabilní kompresí ve válcích. Ostatně i dna pístu mají dost zajímavé tvary. Nechme se tedy překvapit, co z toho nakonec vypadne.


Audi chystá superčtyřválec, má mít tak hladký chod jako V6 a V8 - 1 - Audi superctyrvalec plany 2014 01Audi chystá superčtyřválec, má mít tak hladký chod jako V6 a V8 - 2 - Audi A8 2014 facelft prvni video 01
Nový čytřválec má přinést revoluci z hlediska kultivovanosti. Mohl by se tak objevit i v modelech, které hladký chod větších motorů přímo vyžadují

Zdroj: Autocar

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše