Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW odhalilo zbrusu nové motory, šest válců už nemá ani jeden
29.7.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pohonné jednotky Efficient Dynamics srážejí v benzinovém i dieselovém provedení spotřebu o 5 procent. A benziny jsou výkonnější než dnes.
Pro mnichovskou automobilku je nejdůležitější premiérou příštích měsíců nové BMW řady 5. Jedny z posledních informací sice naznačovaly premiéru až v lednu v Detroitu, ty nejnovější ovšem vrací do hry Paříž. Do francouzské metropole by přitom sedan měl dorazit s čerstvě odhalenými, modernizovanými pohonnými jednotkami Efficient Dynamics. Ty jsou navrženy tak, aby mohly být usazeny příčně i podélně. Kromě pětky je tak dostanou nejen další modely automobilky, ale také Mini.
BMW zároveň dodává, že hlavním zaměřením bylo zlepšení spotřeby, snížení emisí a hladší chod. Zároveň by agregáty měly také lépe znít. Stranou nezůstalo ani navyšování výkonu, pročež v případě benzinových jednotek lze počítat s extra 7 koňmi a 20 Nm točivého momentu. Spotřeba paliva resp. produkce CO2 byla pro změnu snížena o 5 procent, zlepšeno bylo také celkové složení výfukových plynů. Motory tak mají plnit mnohem přísnější regule, jež vejdou v platnost v příští dekádě.
Proč ne, překvapí však, že mezi novinkami byly představeny pouze 1,5litrové tříválce a dvoulitrové čtyřválce. Snad to neznamená, že s více válci už BMW nepočítá a ni tím nechceme tvrdit, že první pod kapotu nové řady 5 zamíří i tříválce. BMW však tuto možnost již mnohokrát připustilo, pročež bychom se nakonec takovému kroku ani nedivili. Spekulace ale tentokráte ponecháme stranou, místo toho přistoupíme k faktům. Ty spočívají v příchodu technologií souhrnně označovaných jako TwinPower Turbo.
Očekávat tedy můžeme přímé vstřikování paliva, variabilní zdvih sacích ventilů Valvetronic či variabilní časování Double Vanos pro sací i výfukové ventily. Turbo je nyní součástí hlav válců, přičemž přímé vstřikování paliva operuje při maximálním plnicím tlaku 350 barů - tedy mnohem výše než u současných benzinových agregátů. Podle BMW tím dochází k mnohem přesnějším dodávkám potřebného paliva a tedy ke snížení spotřeby a emisí.
Míru škodlivosti výfukových plynů by zároveň měl redukovat i nový chladicí systém, jehož součástí jsou separátní pumpy a okruhy pro hlavu i blok válců. Aby byl celý proces optimalizován, je potřeba u obou komponentů odlišného stupně chlazení. Dále pak můžeme zmínit ještě vyvažovací hřídele, které jsou důležité hlavně u tříválců, v jejich případě byl kvůli snížení hluku implementován jednoduchý rozvodový řemen.
Přesunout se můžeme k dieselům, kde lze taktéž počítat s pětiprocentním snížením spotřeby resp. CO2 a zaměřením na složení výfukových plynů. Všechny verze čtyřválce přitom již mají technologii twin-turbo, jež byla dříve vyhrazena pouze silnějším verzím agregátu. Nízkotlaké turbodmychadlo užívané v nízkých otáčkách má elektricky stavitelné lopatky, zatímco to vysokotlaké je integrováno do rozvodů výfuku.
Pro tříválce i čtyřválce byla zavedena nová recirkulace výfukových plynů EGR, která má zajistit hlavně snížení emisí NOx. Asi proto nepřekvapí, že všechny pohonné jednotky jsou vybaveny selektivní katalytickou redukcí a vstřikováním roztoku močoviny AdBlue přímo do výfukových par. Dále můžeme zmínit přepracované vstřikování common-rail, samotné vstřikovače pak profitují z vylepšených senzorů zajišťujících vyšší přesnost dávky vstřikovaného paliva.
Tlak vstřikovaného paliva přitom vzrostl na 2 200 barů u tříválců a 2 700 barů u čtyřválců. Největší novinkou je pak neobvyklé asymetrické vrtání válců, kdy ty nemají stejný průměr po celé délce. Ve spodní části jsou totiž lehce rozšířené, což podle techniků BMW eliminuje termální a dynamické síly, jež na motor působí. Pístní korunka by totiž jinak byla na vrcholu příliš uvolněná, zatímco ve spodní části stísněná. Vše by se pak projevilo zvýšeným třením při každém zdvihu pístů.
Tím jsme se dostali až na konec, žádná další konkrétní fakta automobilka již neuvedla. Ve výsledku tedy není jisté, zda se nové pohonné jednotky skutečně pod kapotou nové řady 5 objeví, nicméně zrovna tyto střípky skládanky do sebe ideálně zapadají. Uvidíme tedy během příštích pár týdnů, kdy by mělo dojít k virtuálnímu odhalení sedanu, zda jsme trefili hřebíček na hlavičku. A také se necháme překvapit, jakou mají u BMW budoucnost šestiválce - nulovou snad nikoli, že jsou v Mnichově na druhé koleji, je ale zřejmé...


















BMW odhalilo nové pohonné jednotky Efficient Dynamics, jenž se zaměřují hlavně na redukci spotřeby a emisí NOx. Dorazit by měly již pod kapotou chystané řady 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
před 11 hodinamiČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
včeraSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejčtenější články
S čínským „Porsche za cenu Octavie” to možná nebude tak slavné. Po nehodě na dálnici vzplálo, tři studentky v něm uhořely
2.4.2025Pro asi nejzábavnější moderní VW už musíte jen do bazaru, kvůli rostoucím cenám radši moc neotálejte
2.4.2025Německé automobilky čeká podle analytiků doba temna. Můžou si za to hlavně samy
3.4.2025K mání je výjimečně zachovalá italská kráska z dob, kdy jste i v kompaktu mohli mít šestiválec. Nic takového znovu nekoupíte
3.4.2025Audi zřejmě vysychá kasa, rozprodávat začalo své historické závodní speciály. Tyto jdou „na porážku” jako první
3.4.2025
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.02. 19:01 - jerry
- Fiat a vše kolem nich 05.02. 16:23 - Stepan
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB