Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW odhalilo ultralehký motor 2,0 s neskutečným výkonem až 640 koní
26.4.2019 | Mirek Mazal
V posledních letech jsme svědky rychlého růstu litrových výkonů motorů aut, více jak 300 koní na litr je ale extrém i dnes. Přesně takový stvořilo BMW.
Pravidla automobilových soutěží se mění každý rok s cílem reflektovat vývoj motoristického prostředí jako takového. Poslední léta nejsou zejména pro motory žádnou procházkou růžovým sadem, naopak probíhá setrvalý hon na větší spalovací jednotky údajně škodící životnímu prostředí. A restriktivním podmínkám okruhového ježdění se přizpůsobují i stáje německého šampionátu DTM a japonského seriálu Super GT.
Tyto soutěže nově umožňují namontovat pod kapoty závodních strojů malé přeplňované motory, a to je něco, co týmy nemohou ignorovat. Za jedním z nich stojí přímo automobilka BMW, která se rozhodla stvořit pozoruhodný dvoulitrový čtyřválec produkující více než 600 koní.
Ohromuje nejen poměrem objemu a výkonu, ale i hmotnosti a výkonu. Blok soutěžního agregátu P48 totiž váží pouze 85 kilogramů a za běžných okolností ze sebe ždímá 610 koní (449 kW). Dočasné použití systému push-to-pass však může dojít k navýšení výkonu o dalších 30 koní. Řidič ovládá časově omezenou funkci stiskem příslušného tlačítka, které řídí dodatečný přísun paliva po dobu pěti sekund.
Speciálně kvůli tomuto přeplňovanému čtyřválci BMW zapátralo v archivech, aby se ukázal dosažený pokrok. Srovnali jej s jednotkou M121, která byla použita před padesáti léty pro závody European Touring Car Championship. Také šlo o čtyřválec, tehdy s výkonem cca 284 koní (209 kW) při 6 500 ot./min. Ačkoliv díly mohly skutečně zvládnout tlakováni 1,76 baru, BMW nepřekročilo 0,98 baru, protože by hlava válců vyletěla do povětří.
Podle bavorských inženýrů není mimořádný výkon P48 největším úspěchem. Hlavní doménou je prý skvělá efektivita. Ve srovnání s přímým předchůdcem spotřebuje motor M4 DTM o 10 % méně paliva a výše zmíněný M121 je dokonce o 50 % náročnější. Podle tvrzení stvořitelů je to možné díky jedinečnému uložení, dále pomohly vylepšené vysokotlaké vstřikovače a minimalizace vnitřního tření.
Letošní pravidla Třídy 1 dovolují účastněným týmům používat 1,5 bloku motoru ročně na jedno auto. Nové čtyřválcové dílo musí tedy být schopno odjet přibližně šest tisíc velmi rychlých kilometrů před úplným odepsáním, takže by mělo jít o dosti trvanlivé náčiní. Počkejme si na jeho reálné násazení.
Vyladěný motor BMW P48 bude pohánět závodní model M4
Soutěžní M4 DTM řídí Sheldon van der Linde
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
dnes - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
před 8 hodinami - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
před 9 hodinami - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
před 11 hodinami - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
dnes - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
dnes
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 21:27 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry