Boeing vyvinul materiál 10x lehčí než karbon, může změnit i svět aut

(+ video) Boeing stvořil fantastický porézní kovový materiál, který je lehoučký, pružný a pevný.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Boeing vyvinul materiál 10x lehčí než karbon, může změnit i svět aut

15.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Boeing vyvinul materiál 10x lehčí než karbon, může změnit i svět aut

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Boeing stvořil fantastický porézní kovový materiál, který je lehoučký, pružný a pevný.

Boeing ve svých laboratořích HRL vynalezl materiál, který nazývá nejlehčím kovem všech dob. A má změnit svět. Nejprve ve vzduchu, později by se ovšem mohl postarat také o revoluci v konstrukci automobilů.

Novinka, která si říká Microlattice (česky Mirkomřížoví) byla vyvíjena od roku 2001 ve spolupráci s Kalifornskou univerzitou v Irvine a s Cal Tech a vyznačuje se v prvé řadě fantastickou lehkostí. Strukturu materiálu tvoří z 99,99 % vzduch a je tak stokrát lehčí než polystyrén.

Na rozdíl od polystyrénu je ale Microlattice extrémně pevný a velmi pružný. Konkrétní parametry firma nezmiňuje, z propagačních snímků a videa je ale zřejmé, že se jeho relativně velký kus udrží i na odkvetlé pampelišce, jedna z vývojářek jej snadno odfoukne z ruky a přitom odolá lisu. A zároveň je pružný, v závislosti na konstrukci je možné jej ohnout pouhým stiskem okrajů pomocí prstů.

Microlattice tak má zejména odolat tlaku a také se má vyznačovat velkou schopností absorbovat energii. Jeho výjimečnost ale nespočívá jen v samotném materiálů, ale i onom mřížoví, jeho architekturou, kterou jeden z manažerů projektu Bill Carter přirovnává k Eiffelově věži nebo mostu Golden Gate - také jejich konstrukce jsou relativně lehké a přitom pevné, právě kvůli architektuře nosných prvků. Původní inspirací pro Boeing a jeho laboratoře ale nebyly tato lidská díla, ale stavba lidských kostí.

Nový materiál připomíná houbu a Boeing jej popisuje jako „otevřenou buněčnou polymerovou strukturu”. Je to porézní kovový materiál, jehož základem je údajně nikl. Jeho hlavní využití by bylo ke stavbě strukturálních částí letadel, jako např. trupu nebo podlahy. A váží zhruba desetinu toho, co karbon, přitom se může pochlubit srovnatelnou pevností.

Z Microlattice prý bude možné vyrábět letadla, podobně jako z hliníku nebo z karbonu, a v případě masového nasazení by mohl ušetřit aerolinkám ohromné peníze, protože by letadla spotřebovávala méně paliva díky své nižší hmotnosti. První nasazení by mělo být v raketách či raketoplánech, na kterých Boeing pracuje a které by měl představit během pěti let. Za dalších pět let by se měl začít používat pro stavbu letadel.

Přímo Boeingem pak bylo zmíněno i možné použití v automobilech, ovšem toho bychom se případně dočkali ještě později, kvůli ceně, byť nevíme, o kolik je dnes dražší než karbon. Na každý pád je to fantastický výhled do budoucnosti - však onen karbon je dnes součástí i relativně běžných aut a ta výjimečná z něj vznikají z velké části. Před 20 léty bylo něco takového též obtížně představitelné...


Boeing vyvinul materiál 10x lehčí než karbon, může změnit i svět aut - 1 - Boeing Microlattice prvni 01Boeing vyvinul materiál 10x lehčí než karbon, může změnit i svět aut - 2 - Boeing Microlattice prvni 02Boeing vyvinul materiál 10x lehčí než karbon, může změnit i svět aut - 3 - Boeing Microlattice prvni 03Boeing vyvinul materiál 10x lehčí než karbon, může změnit i svět aut - 4 - Boeing Microlattice prvni 04Boeing vyvinul materiál 10x lehčí než karbon, může změnit i svět aut - 5 - Boeing Microlattice prvni 05Boeing vyvinul materiál 10x lehčí než karbon, může změnit i svět aut - 6 - Boeing Microlattice prvni 06Boeing vyvinul materiál 10x lehčí než karbon, může změnit i svět aut - 7 - Boeing Microlattice prvni 07
Novinka Boeingu má pozoruhodnou stavbu...

Boeing vyvinul materiál 10x lehčí než karbon, může změnit i svět aut - 8 - Boeing Microlattice prvni 08Boeing vyvinul materiál 10x lehčí než karbon, může změnit i svět aut - 9 - Boeing Microlattice prvni 09Boeing vyvinul materiál 10x lehčí než karbon, může změnit i svět aut - 10 - Boeing Microlattice prvni 10Boeing vyvinul materiál 10x lehčí než karbon, může změnit i svět aut - 11 - Boeing Microlattice prvni 11
...a především vlastnosti

Boeing vyvinul materiál 10x lehčí než karbon, může změnit i svět aut - 12 - Boeing Microlattice prvni 12
Inspirací bylo jeho tvůrcům něco dávno dobře známého - stavba lidských kostí

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše