Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Budou tlumiče pérování nabíjet akumulátory automobilů?
3.9.2013 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
ZF a Levant spojily síly pří vývoji aktivních tlumičů, které umí nejen upravit charakteristiku podvozku, ale také vyprodukovat elektrickou energii.
Velký tlak na snižování spotřeby automobilů dává někdy vzniknout zajímavým myšlenkám. Americká firma Levant Power přišla s nápadem, jak zužitkovat část energie, kterou při jízdě vyhazujeme Pánu Bohu do oken. Jistě jste někdy zkusili prudce zrychlit na hrbolaté silnici a měli jste pocit, že akcelerace je poněkud nižší než obvykle. Opravdu tomu tak bylo, část výkonu vyprodukovaného motorem se spotřebovala na deformace pneumatik a práci tlumičů. Právě ty se při provozu na rozbitých cestách mění, podobně jako brzdy, na transformátory mechanické energie v teplo a přispívají tak k provozním ztrátám.
Rekuperační jednotky pracující s kinetickou energií při zpomalování aut už se téměř staly běžnou výbavou, na podobném principu má pracovat i GenShock, jak je novinka nazvána. Při konstrukci běžného tlumiče mají konstruktéři téměř nesplnitelný úkol. Musí spojit naprosto protichůdné požadavky v podobě měkkosti přispívající komfortu a tvrdosti potřebné pro řízení. Na trh se časem dostala řada různých konstrukcí, které ale měly jednu věc společnou. Fungovaly jen za určitých podmínek. Značným krokem vpřed byl příchod tzv. aktivních tlumičů, které umožňují jak změnu tvrdosti na požádání, tak jsou schopny v reálném čase reagovat na měnící se podmínky.
Jedním z významných producentů aktivních tlumičů je firma, kterou většina zná spíše jako výrobce převodovek, ZF Friedrichshafen. Ta už od roku 1994 produkuje systém CDC (Continuous Damping Control - kontinuální kontrola tlumení), jehož čtvrtou generaci najdete např. ve vozech od Audi, BMW, Opelu, Porsche či Volkswagenu. Ta se také ujala nápadu na výrobu aktivního tlumiče, který by současně uměl vyrábět elektrickou energii. Společným cílem obou firem je vývoj dostatečně jednoduchého, levného a přitom účinného systému, který zásadně zvýší komfort a ovladatelnost auta za minimálních nároků na spotřebu.
Základem má být jednotka sestávající z řídící elektroniky, elektromotoru a zubového čerpadla. Celá sestava je zvnějšku připojena na tlumič a na základě pokynů elektroniky reguluje průtok oleje tlumičem. Aktivně tak ovlivňuje chování tlumiče v zatáčkách, při zrychlení či brzdění, kdy brání nežádoucím náklonům karoserie. Umožňuje také individuální nastavení výšky jednotlivých kol. Pokud ale nejsou aktivní zásahy vyžadovány, systém se přepne do regenerativního módu, kdy tok oleje vyvolaný pohyby pístu tlumiče pohání přes zubové čerpadlo elektromotor, který v tu chvíli samozřejmě funguje jako generátor. Vyprodukovaný elektrický proud je vrácen do systému, kde může posloužit třeba k napájení světel či nabíjení baterie.
ZF nezveřejnilo žádná čísla, která by ilustrovala možné úspory paliva. Primárně se tak dá očekávat, že na rozdíl od rekuperace bude vyprodukovaná elektřina využita k vylepšení energetické bilance aktivních tlumičů, které jsou dnes čistými konzumenty energie. Jízda po rozbité silnici by tak nepředstavovala jen zmnožený náklad v podobě opotřebování podvozku a zvýšené spotřeby paliva. Naopak, aktivní tlumiče by ji vyžehlily a ještě to dělaly zadarmo. Možná by pak stačilo opravovat cesty jen na výjezdech do kopce, však proč si na sjezdech trochu nedobít baterky...

Popsané řešení se zatím ukázalo na jediném nákresu
Adaptivní tlumiče pérování nejsou dnes ničím až tak zvláštním, tuplem pak u aut typu Porsche. ZF a Levante z nich chce dostat i trochu jinak zcela mařené energie
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Někdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
před 2 hodinamiNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025
Nejčtenější články
Zájem Němců o elektromobily zůstává u dna, jejich nařizování odmítají úplně. Jsou si velmi dobře vědomi jejich nedostatků
4.4.2025Vracející se Honda Prelude poprvé ukázala svůj interiér. Od pohledu je to zklamání, detaily ale potěší
4.4.2025Porsche je na tom tak zle, že může prodat zbytek Bugatti prťavému Rimacu, i když dřív chtělo udělat pravý opak
5.4.2025Lada Niva Travel dostane masku chladiče ve stylu Audi. Je to jedna z řady dalších novinek, které ji stihnou
5.4.2025K mání je spása českých staromilců, úplně poslední Škoda Octavia s motorem bez turba se dá koupit nejetá
5.4.2025
Živá témata na fóru
- 2 a 4 ventily - vlastnosti 05.04. 09:47 - Ondrais
- GTD + STI 05.03. 17:37 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 05.03. 16:38 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 05.03. 13:40 - pavproch
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB