Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Co opravdu vydrží Wankelův rotační motor? Tento někdo devět let doslova týral
15.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Wankely mají pověst nespolehlivých agregátů, které relativně rychle dostihnou limity jejich konstrukce. Je to ale skutečně tak? Tento slavný třírotor vypráví docela jiný příběh.
Pokud vám nic neříká jméno Roba Dahma, pak stoprocentně nepatříte mezi zapřísáhlé fanoušky rotačních motorů. Tento americký nadšenec si mohl díky dobrému rodinnému zázemí pořídit první Mazdu RX-7 již jako náctiletý, a jeho láska k Wankelům od té doby nevyprchala. Naopak se zdá, že roste každým dnem, přičemž vyústěním Robových snah je Project Ahura. Tak je nazvána Mazda RX-7 osazená zakázkovým čtyřrotorem, se kterým chce Dahm dosáhnout rychlosti 390 km/h.
Touto kreací, která vznikla na základech zmiňované první RX-7, se ale dnes zabývat nebudeme. Místo toho si naši pozornost získalo totéž kupé z generace FD, ovšem osazené třírotorem. Tedy slavnou pohonnou jednotkou 20B, která mezi fanoušky Wankelů patří k nejvyhledávanějším. Rob samozřejmě ani tu neponechal v sériovém stavu, ale naopak vyrukoval s řadou mimotovárních doplňků. Výkon tak vzrostl na neskutečných 835 koní na kolech.
Nyní tento motor musel z vozu ven, neboť diagnostika hlásila problémy, zejména pak výrazný pokles kompresí v jedné komoře. Jak se přitom ukázalo, velmi pravděpodobně za tím stojí zlomené rohové těsnění. V případě generace FD totiž Mazda začala u RX-7 používat některé tenčí komponenty, aby jednak snížila hmotnost a druhak vylepšila její rozložení. Stinnou stránkou věci ovšem bylo snížení výdrže.
Zpět ale ke zlomenému těsnění, jež pokračovalo v záškodnické činnosti. Rotační motory mají totiž v komorách menší vůli kvůli tepelné roztažitelnosti kovů. Díky tomu však může docházet k vypadávání těsnících lištiček a apexů a to samé se stalo také v tomto případě těsnění. Úlomek se tak dostal mezi rotor a stěnu komory, kde způsobil opravdu výrazné rýhy. Komprese tak poklesly z ideálních 100 psi na pouhých dvacet.
Může se tedy zdát, že veškeré mýty o špatné kvalitě rotačních motorů jsou pravdivé. Nicméně je třeba dodat, že ač tento motor byl neskutečně upraven, veškeré těsnění na rotoru zůstalo v sériovém stavu. A vydrželo devítileté (!) týrání, kdy Rob s vozem jezdil i poté, co již začalo docházet ke ztrátě kompresí. To sice narušuje jeho reputaci odborníka, nicméně pokud vše ihned nezměřil, mohl problém zpočátku hledat úplně jinde.
I když tedy Wankely neplatí za zrovna trvanlivé pohonné jednotky, ve stínu Dahmovy zkušenosti lze konstatovat spíše pravý opak. Při správné údržbě rotační motory opravdu vydrží. O tom ostatně svědčí i Robovy další záměry. Milovník Wankelů hodlá vše opravit či nahradit novými díly a motor následně poladit až na 1 100 koní. Ty budou opětovně změřeny na kolech, což znamená, že v motorovém prostoru lze počítat s podobným výkonem, jakým se pyšní i Bugatti Chiron. To ale rozhodně nepohání dvoulitr bez válců...
Třírotorový Wankel Roba Dahma přežil mnohé. A po opravě zamíří k ještě hvězdnějším výškám
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
před 9 hodinami - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
včera - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
včera
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli auto od Xiaomi se vzhledem i dynamikou Porsche za cenu Škody. Je prý jen dobře, že se sem nedováží
před 5 hodinami - Oprava nepatrného ťukance na elektrickém Rivianu vyšla majitele tak draho, že místo ní mohl mít celé nové auto
před 6 hodinami - Němečtí rodiče odmítají domácí auta jako vozy pro rodinu, v anketě s 25 tisíci respondenty dali přednost Škodě
před 8 hodinami - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
před 9 hodinami - Ex-manažer Audi promluvil: Firma vsadila na špatného koně, ignoruje zákazníky, zabíjí klíčová auta a utápí se v byrokracii
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva