Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Co u aut způsobuje střílení do výfuku? A proč to nemusí být nežádoucí?
19.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Poslouchání střílení z výfuků občas doprovázených plameny může patřit k oblíbeným kratochvílím, tato věc ale neslouží jen pro potěchu ucha či oka.
Je jen málo nadšenců, které nepotěší práskání do výfuku u nějakého zajímavého auta, leckdy doprovázeného i plameny. Něco takového není standardní a třebaže tyhle zvuky někdy konstruktéři záměrně nepotlačují, v každém případě znamenají nějakou nedokonalost v procesu spalování.
Anglický termín „backfire”, kterým se leckdy označuje střílení do výfuku, ve skutečnosti přesněji znamená něco jiného - střílení do sání - „back” jako zpátky proti směru proudu plynů. Něco takového je výsledkem opravdu špatně seřízeného časování ventilů a/nebo zapalování a je běžnější u motorů s karburátorem.
Pokud je motor špatně seřízený, k zážehu může dojít, když je sací ventil ještě otevřený, což znamená, že přes sací kanál plamen vyšlehne ven a zapálí směs vzduchu s palivem v celém sání za karburátorem. U motorů se vstřikováním paliva, ať už přímým či nepřímým, je v sání za škrticí klapkou pouze vzduch, nikoliv vzduch s palivem, takže je střílení do nepravděpodobné a se všemi systémy hlídajícími správné fungování spalovacího motoru téměř nemožné. V každém případě pokud se něco takového děje ať už s plameny nebo bez nich, člověk by měl velmi zpozornět, protože něco není v pořádku.
Anglický termín „afterfire” označuje skutečně střílení do výfuku, tedy to, co lahodí uchu nadšeného automobilisty. Toto může samozřejmě také být způsobeno nesynchronizovaným časováním ventilů nebo zapalování, ale může se také objevit, i pokud je všechno seřízeno správně.
Jednou z příčin je příliš bohatá směs - při pracovní fázi válce nedojde k důkladnému prohoření směsi a určité množství paliva se při otevření výfukového ventilu dostane do výfuku. Tam dohořívá ve svodech za onoho charakteristického práskání z výfuku a leckdy i plamenů.
Takové střílení do výfuku nemusí být chtěné ani žádoucí, však pokud ve svodech a dál ve výfukovém potrubí hoří příliš paliva a příliš často, může to poškodit katalyzátor. Jenže spalování části paliva ve svodech obvykle žádoucí je. Tím nejpodstatnějším je anti-lag system, tedy zařízení, které udržuje turbodmychadlo roztočené. Používá se zejména v závodních či upravených autech, aby byla na úkor spotřeby paliva co nejrychlejší a nejlépe ovladatelná
Jedním ze způsobů, jak něčeho takového dosáhnout, je výrazně zpozdit zapalování. Ve válci tak je plamen ještě ve chvíli, kdy se otevírá výfukový ventil, což má za následek vyšlehnutí plamenu do svodů a ve finále z koncovky výfuku. Také to vytváří větší tlak ve svodech, což znamená, že otáčky turbodmychadla nepoklesnou tak moc, jak by tomu bylo bez anti-lagu.
Jemné práskání do výfuku po uvolnění plynu, slyšitelné jen pokud stojíte za autem, nikoliv z místa řidiče za jízdy, je relativně běžné právě kvůli bohatosti směsi. Když zavřete škrticí klapku, snížíte množství vzduchu proudícího do válců a řídící jednotce chvíli trvá, než upraví dodávku paliva. Můžou to být milisekundy, ale stačí to. Výrazné práskání do výfuku či plameny, pokud není cílem konstruktéra, může znamenat problém.
Střílení z výfuku to neovlivní, ale plameny jsou u silničních aut obvyklejší u těch s kratším výfukovým potrubím. Proto je také častěji vídáme u supersportů. U nich to dokonce bývá chtěná záležitost, jen se s ní musí zacházet opatrně. Však občas mívá velice nežádoucí účinky...
Plameny z výfuku jsou většinou doménou závodních aut, sporťáků a nebo upravených aut, u sériových silničních strojů zaměřených na zákazníka hlavního proudu se vidí zřídka
„Backfire” označuje střílení do karburátoru, které znamená problém v podstatě vždy
Plameny z výfuku špatně být nemusí a ani obvykle nebývají, v tomto případě je způsobuje anti-lag system
Zdroj: Car Throttle
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Na Sachsenringu začal letošní šampionát IDM včera 20:00
- Účastníci IDM v SBK a SSP včera 15:00
- BMW ASA: automatické řazení pro motocykly včera 13:13
- Grand Prix Kazachstánu odložena na pozdější termín včera 11:46
- IDM letos bez Michala Práška 2.5.2024
Nejnovější články
- Náklady na provoz elektromobilů dramaticky převyšují ty spojené s provozem spalovacích aut, říká konečně komplexní studie
před 2 hodinami - Zapomenutá silniční stíhačka od Peugeotu se ze z nouze ctnosti stala cenností, dodnes krásné kusy stojí majlant
před 4 hodinami - Vlastnictví vzácného Mercedesu ze začátku milénia ruinuje i boháče, jen výměna brzd je stojí miliony
před 5 hodinami - Američané chystají opulentní tank pro civilisty, do pancíře z kompozitu zabalí oázu luxusu
před 7 hodinami - Ohromující susperjachtu Porsche s 4 663 koňmi nikdo nechce ani po obří slevě, koupit ji půjde ještě levněji
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva