Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Co vydrží kotoučová brzda? A jak to vypadá, když kapituluje?
18.12.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ video) Na máloco spoléháme v autě tak moc, jako na brzdy. I ony ale mají své limity. Takhle to vypadá, když jich dosáhnete, až do krajnosti.
Každý automobil je tvořen bezpočtem součástek, z nichž kdejaká má podstatný vliv na to, aby vůz fungoval, jak si představujeme. Jediný porouchaný komponent v motoru či na převodovce se může postarat o to, že vůbec nepojede. Jediný porouchaný komponent na podvozku se může postarat o to, že nebude zvládat nerovnosti dokonale tiše. A jediný porouchaný komponent v mechanismu dveří se může postarat o to, že do něj nenastoupíme či z něj nevystoupíme jako obvykle.
Tyto a další pochroumané části mohou snadno mít za následek, že auto bude pro své obvyklé využití zcela nepoužitelné, nebo život s ním nebude tak jednoduchý, jako jindy bývá. O více tu ale obvykle nejde. Tak neodjedete. Tak se budete muset smířit s trochou hluku na horší silnici. Tak budete muset nastoupit jinými dveřmi. To všechno je pochopitelně nepříjemné, nic z toho ale není vysloveně nebezpečné. Pak jsou tu ovšem ještě součásti, jejichž selhání nebezpečné je.
Našli bychom jich více, například nefunkční řízení bude jisté hrozit velkým průšvihem, snad nejdůležitější jsou ale v tomto směru brzdy. Je v podstatě jedno, za jaké situace přestanou fungovat - pokud se to stane kdykoli jindy než na místě, půjde o zdraví auta, posádky a nebo nedej bože i život. A je tedy na místě se ptát, co takové brzdy vlastně vydrží.
V testech jejich odolnost zkoušíme nanejvýš extrémním jízdním stylem, který jejich možnosti prověří až do krajnosti rozumné jízdy. Ne v každém autě jsou takové, že by odešly bez připomínek, je ale vcelku neobvyklé, aby nezvládaly i jízdní styl, který naprostá většina majitelů nikdy nepraktikuje. Jenže ne každý majitel je rozumný a špatným zacházením lze brzdy dostat do úzkých, i když zase tak rychle nejedete.
Typickým případem je nesprávné použití brzd při jízdě z kopce. Brzdy jsou obvykle dimenzované tak, aby něco takového zvládly v dost ostrém tempu třeba i z Grossglockneru, jenže to je musíte používat, jak se má - intenzivněji zabrzdit, nechat zchladit a tak pořád dokola. Nemálo řidičů ale v takové situaci jedná způsobem, který simuluje přiložené video. Prostě brzdy sice částečně, ale zato permanentně zatěžují. Prostě jim nedají odpočinout a postupně je přivedou až k hranici možností.
Na video je něco takového nastíněno s pomocí staršího Fordu Fiesta z roku 1990 s motorem 1,6, z nějž bylo sundáno pravé přední kolo a to bylo zvednuto do volného prostoru. Motor pak byl roztočen do vysokých otáček na čtvrtý převodový stupeň a do toho přišly ke slovu brzdy. Pochopitelně, i u tohoto auta platí, že brzdy jsou silnější než motor, takže kdyby řidič chtěl, motor brzdami „přemůže”. On ale nechtěl, brzdil jen tak, aby kotouč „soustružil” třmenem a dostal jej do podobné situace jako při oné jízdě z kopce. A začaly se dít věci.
Tedy, ono chvíli trvalo, než se začaly dít, protože i přes přítomnost otevřeného diferenciálu se část výkonu dostávala také směrem k druhému kolu, po jeho zablokování ale už všechen výstup pohonné jednotky patřil jedné brzdě. Na té bylo nejdříve znát, že je pod vysokou zátěží, pak přišlo i trochu kouře a rudé barvy. Kdyby i v ten moment řidič brzdě povolil, vcelku rychle se zchladí a bude po chvíli alespoň nějak fungovat. On ale opravdu chtěl zkusit vše až do krajnosti.
Leckdo by mohl čekat, že následovat bude jen jiná barva, dosažení teploty varu brzdové kapaliny či jiný projev ztráty schopnosti brzd fungovat. Jenže stalo se něco horšího - rozpálený kotouč vlivem roztažnosti a možná i dílem předchozích drobných poškození doslova explodoval, rozpadl se na části a rozlétl na všechny strany. A hořící třmen na tom nebyl o mnoho lépe. Taková brzda už pochopitelně nezpomalí nic, ta je prostě pryč.
Podívejte se sami, jak to probíhalo s pomocí obrázků a nebo videa níže, je to fascinující pohled. A nejlepší připomenutí, že brzdy neustále zahřívat a zahřívat zejména onou nevhodnou cestou z kopce je krajně nešťastné. Skončit to může i právě takto...
Takhle to vypadá, když kotoučová brzda postupně vzdá svůj boj s decelerací
Finále celého souboje ve větším detailu
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 28 minutami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před hodinou - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 3 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva