Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Do aut se poprvé dostal grafen, materiál lehčí a pevnější než karbonová vlákna
2.8.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
BAC Mono dostalo zadní blatníky z grafenového kompozitu, z nejpevnějšího známého materiálu. Další části vozu mají následovat.
Britská automobilka BAC sice našinci není až tak neznámá, nicméně enormní díru do světa zatím neudělala. To by se ovšem v příštích letech mohlo změnit, neboť výrobce jako vůbec první na světě začíná své vozy osazovat novým kompozitním materiálem obsahujícím grafen. Jde o formu uhlíku, ve které jsou atomy uspořádány v jedné vrstvě a lze si ji představit jakou jeden atom vysokou plástev. Objeven byl v roce 2004 v rámci výzkumu univerzity v Manchesteru, přičemž vědci jej označili jako revoluční s nemalým potenciálem v řadě odvětví.
BAC na dalším vývoji spolupracovalo se společností Haydale Composite Solutions a podařilo se jim grafenové pláty aplikovat při výrobě kompozitu použitelného pro výrobu automobilových dílů. Ve srovnání se standardními uhlíkovými vlákny je nový materiál mnohem lehčí, zároveň však o poznání tužší. Automobilka odhaduje, že s pomocí grafenu dokáže zredukovat hmotnost až o 20 procent, přestože je materiál 200krát tužší než klasická ocel.
Prozatím se spolupráce týká pouze zadních blatníků, které byly zvoleny s ohledem na jejich velikost i jednoduchost. Automobilka si zároveň potřebovala vyzkoušet, jak nový materiál spojit se zbytkem vozu a testy prošel také celý výrobní proces. Během několika málo měsíců by mělo dojít k rozšíření programu, ze kterého ve finále bude profitovat nejen dynamika a ovladatelnost, ale také spotřeba. A redukce se možná dočká i cena.
„BAC je zapsáno v automobilovém průmyslu jako značka, která je schopna inovativních kroků, a poslední práce s grafenem je toho důkazem,“ říká k celé záležitosti šéf vývoje značky a její spoluzakladatel Neill Briggs. Přitom dodává, že britská automobilka tak jen prokazuje, nakolik zvládá spolupracovat s automobilovými inovátory a nakolik si je vědoma pokroků v oblasti nových materiálů.
Šéf letecké a obranné divize u Haydale Composite Solutions Ebby Shahidi potvrzuje budoucí širší využití grafenu, když prohlašuje, že „tyto materiály ukázaly majoritní nárůst při odolnosti vůči nárazu či teplu. Zlepšena pak byla i struktura povrchu, což povede k další spolupráci s BAC a dodávkám dalších komponentů i dalších zcela nových materiálů“.






BAC Mono dostalo díly z nového kompozitu s obsahem grafenu. Ten je lehčí a zároveň i tužší.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
včeraSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025George Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
30.4.2025
Nejnovější články
Výkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
včeraNové BMW M3 dostane úplně nový typ spalovacího motoru, odhalil manažer automobilky, jsme na něj zvědavi
včeraVolvo v problémech oznámilo, že bude propouštět, musí ušetřit nejmíň 41 miliard Kč
včeraŠéf Toyoty zaujal další rezolutní postoj k elektrickým autům, odpískal plány na sportovní modely s tímto pohonem
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.01. 14:44 - pavproch
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1