Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Expert rozebral nový turbomotor Mazdy. A ukázal tajemství jeho rychlé odezvy na plyn
7.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Japonská automobilka se turbům dlouho vyhýbala, teď ale jedno stvořila. Bylo by ovšem naivní si myslet, že na to šla stejně jako ostatní.
V současné době už neexistuje automobilka, která by nabízela jen atmosférické pohonné jednotky. BMW s nimi skončilo definitivně, Ferrari jimi osazuje už jen menší část své produkce a kvůli novému SUV Urus ztratilo svůj punc výjimečnosti i Lamborghini. Jednoduše, turba jsou naprosto všude, přičemž automobilky jejich přítomnost omlouvají vyšším výkonem a nižší spotřebou.
Nechme nyní stranou skutečnost, jak je tomu zejména v případě oné žíznivosti ve skutečnosti. Místo toho se zaměříme na jeden klasický neduh přeplňovaných motorů, kterým je prodleva turba, tzv. turbodíra. Aby došlo k pořádnému roztočení turba, musí přes něj proudit dostatečně velký objem výfukových plynů dostatečně vysokou rychlostí. Problémem ovšem je, že obvykle v nízkých otáčkách tyto podmínky nejsou splněny. Automobilky s tímto fenoménem bojují všelijak a podařilo se jim v tomto ohledu dosáhnout výrazného zlepšení, přesto u aut s přeplňovanými motory stále více či méně cítíte, kdy turbo zabere a začne do válců tlačit vzduch. A není to stejný moment, kdy šlápnete na plyn.
Existuje řada technických možností, jak turbodíru omezit. Jednou je tzv. twinscroll turbo, druhou zase turbo s variabilní geometrií lopatek. To ale jsou drahé věci, obzvláště v tom druhém případě, navíc stejně problém neřeší zcela. Proto se někteří výrobci snaží vymyslet něco ještě efektivnějšího a přitom levnějšího.
Velmi dobrou práci při ladění svého zatím jediného přeplňovaného benzinového motoru odvedla Mazda. My si bohužel zatím nemůžeme reakce na povely plynového pedálu nemůžeme pořádně odzkoušet, neboť automobilka je až do loňského roku montovala pouze pod kapotu většího SUV CX-9, které se v Evropě nenabízí. Aktuálně pak sice 2,5litrový čtyřválec je možné objednat i pod kapotu Mazdy 6, nicméně i v tomto případu je nabídka omezena pouze na americký trh a ani se neví, zda s ní šestka dorazí i do Evropy.
Také proto ale rádi vezmeme zavděk prací našeho přítele, bývalého motoráře Jasona Fenskeho z Engineering Explained, který se motoru Mazdy podíval na zoubek a popsal hned dva faktory zrychlující odezvu. Prvním, relativně obvyklým, je usazení turbodmychadla tak blízko výfukových ventilů, jak jen je to možné. Tím se zkracuje doba, po kterou výfukové plyny cestují k turbíně.
Tato technologie samozřejmě není unikátní, kromě Mazdy ji používá i řada dalších značek. Nicméně japonská automobilka ji doplnila jistou formou virtuální variabilní geometrie lopatek. Jak již zaznělo, k roztočení turba musí výfukové plyny proudit dostatečně rychle. Proto Mazda do výfukového potrubí umístila ventil, který se je do 1 620 ot./min uzavřen. V té chvíli plyny putují jen zúženou částí potrubí, což vede k navýšení rychlosti jejich proudění a tím k lepší odezvě i v nízkých otáčkách. Jako vše, i toto má své nevýhody. Výfukové plyny musí překonat vyšší odpor, válce nejsou dokonale proplachovány a tím se snižuje účinnost motoru.
Ve finále tu pak máme ještě svody uzpůsobené dle koncepce 4-3-1. Druhý a třetí válec jsou svedeny do jednoho potrubí, první a čtvrtý jsou napojeny samostatně. Všechny větve mají délku navrhnutu tak, aby v co největší míře podporovala odchod spalin z válců. Toho se dosahuje využitím tzv. scavengingu, kdy tlaková vlna cestující od jednoho válce po průchodu stykem jednotlivých větví vytváří na tomto místě podtlak přesně v okamžiku, kdy se otevírá výfukový ventil dalšího z válců. Tohle je dnes opět relativně obvyklé řešení.
Docela by nás zajímalo, jak na tom tento motor bude z hlediska spotřeby v reálném provozu. Mazda je vyhlášená svými na palivo nenáročnými atmosférickými agregáty, bude se tak projevovat i tento motor? Rozhodně nebude tak úsporný, jako jeho supermoderní bratr, přesto máme dost důvodů věřit, že se Mazdě povedlo něco extra i tentokrát. A ve své celistvosti unikátní řešení omezení prodlevy turba je jedním z nich...




Mazda u svého zatím jediného přeplňovaného benzinového motoru použila řadu unikátních systémů i postupů. Jedním z nich je značné omezení zpožděné reakce na sešlápnutí plynového pedálu i navýšení efektivity výše popsaným způsobem
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
včeraMožná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025Příplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem sprintu v Misanu Bezzecchi, MM93 crash včera 15:23
- Filip Salač si vyjel 6. řadu pro nedělní Misano včera 14:00
- PP v Moto3 pro Perroneho včera 13:27
- Pole Position získal Marco Bezzecchi včera 11:32
- Marc Marquez před trojicí Italů 12.9.2025
Nejnovější články
Zatímco majitelé nejlepších předchozích M5 prodávají svá auta se ziskem, kupec nového „parníku” BMW přišel za 320 km o 400 tisíc
včeraFord už v krizi chystá náhradu za zaříznutý Focus. Zkuste se nesmát. Anebo nebrečet
včeraŠéf Opelu si přestal brát servítky, naplno popsal absurditu umělého zdržování aut v EU
včeraČíňané prodávající auta i v Česku ukázali svůj Rolls-Royce pro chudé, je to velký luxus za cenu obyčejné Škody Superb
včeraNení velký, se srazí... Se zdí. Do té posílají své majitele auta vietnamského nudlového miliardáře, všechna teď musí do servisů
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva