- -

Která značka dělá nejúspornější auta dle realistických testů? A kdo se nejvíc lepší?

Automobilky hromadně přepřahají na turba, reálně nejúspornější auta ale dál dělá firma, která o nich skoro nechce slyšet. A další je na tom podobně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Která značka dělá nejúspornější auta dle realistických testů? A kdo se nejvíc lepší?

12.1.2018 | Petr Prokopec | 32 příspěvků

Automobilky hromadně přepřahají na turba, reálně nejúspornější auta ale dál dělá firma, která o nich skoro nechce slyšet. A další je na tom podobně.

Pokud zvažujete koupi nového vozu a nejste hrdým dědicem ropného vrtu, je nízká (či alespoň co nejnižší) reálná spotřeba velmi pravděpodobně jedním z parametrů, na které při svém výběru kladete velkou váhu. Problémem ovšem je, že nemůžete věřit hodnotám udávaným výrobci. Nůžky mezi skutečnou a normovanou žíznivostí jsou stále ještě rozevřeny pořádně zeširoka a výraznou změnu nelze očekávat ani od nové metodiky WLTP - je realističtější, ne však realistická.

Taková je situace v Evropě, s nadějí se ale můžeme obrátit k Americe. Ve Státech za měřicími procedurami stojí agentura pro ochranu životního prostředí EPA, která na skutečný svět bere větší ohled. Nakonec se podívejte na popis jejích testovacích procedur níže - jsou tak komplexní a definované do takového detailu, že si je výrobci ani nedokážou „ohýbat” podle svých představ. Spotřeba, kterou auta v tomto testu vykážou, je pak opakovatelná i ve skutečné světě, byť pochopitelně za klidné jízdy.

Která značka dělá nejúspornější auta dle realistických testů? A kdo se nejvíc lepší? - 1 - EPA test schema 01
Test EPA je definován do až zvrácených detailů a je velmi dlouhý

Právě EPA nyní vydala svou výroční zprávu, která potvrzuje výsledky studie Light Duty Fuel Economy Trends. Zmapován jí je rok 2016 - to není překlep, zpráva vždy vychází s ročním odstupem - a průměrná spotřeba, které bylo v daném období v Americe dosaženo napříč celým průmyslem i jednotlivými značkami. Kromě toho se zpráva zabývá i dalšími okolnostmi, jež mají na žíznivost aut vliv, a sice výkonem a hmotností. „Mimo zákon“ pak byly postaveny výsledky týkající se VW a FCA - v obou případech kvůli dieselovým skandálům, které z pohledu FCA ještě nejsou uzavřené.

My začneme průměrnou spotřebou na celý americký trh, která klesla na 9,52 litru na sto kilometrů. To oproti Evropě vypadá na hrozivé číslo, nicméně jak jsme již zmínili, je to proto, že realitu reflektuje daleko lépe. Jde o absolutní rekord, ačkoliv vůči roku 2015 je spotřeba nižší jen o 0,04 l/100 km. Kromě toho byli někteří výrobci nuceni ke koupi kreditů, aby splnili federální požadavky.

Nejlépe ze zprávy vychází Mazda, která v roce 2016 dosáhla průměru 7,95 l/100 km na celou flotilu. To představuje meziroční zlepšení o téměř jedno deci paliva, spolu se spotřebou poklesly i emise CO2, a to o tři gramy na kilometr. V daném období Mazda měla na trhu v podstatě jen atmosférické motory, jež doplňovala jediná přeplňovaný jednotka, 2,5litrový čtyřválec turbo.

Jak je ovšem patrné z tabulky, tato skladba možná Mazdu odlišuje od řady ostatních automobilek, nicméně zároveň ji poněkud limituje. Výhled na rok 2017 je tak již poněkud horší, průměrná spotřeba značky má vzrůst na 8,03 l/100 km. I proto možná japonská automobilka nakonec onen přeplňovaný motor poslala také pod kapotu jiných modelů než jen CX-9. Navíc začíná v Americe více koketovat i s diesely.

Uvidíme přitom, zda se Mazdě dané kroky vyplatí či nikoliv. Přesunout se tak můžeme ke třetí Hondě, která v USA poslední dobou výrazně tlačí 1,5litrový přeplňovaný čtyřválec. Nejde o jediný případ downsizingu, kde objem nahrazuje přeplňování, dle EPA však jde o správnou cestu. Spotřeba pro rok 2016 před jejich příchodem vzrostla na 8,34 l/100 km, po jejich zavedení však má klesnout na 7,97 litru.

Přeskočili jsme druhé Hyundai, jehož průměrná spotřeba byla meziročně snížena nejvíce ze všech značek, a to z 8,55 l/100 km v roce 2015 na 8,17 l/100 km. Do budoucna pak má tento trend pokračovat. Korejská automobilka přitom již na výsledky stihla zareagovat a uvádí, že za daným poklesem stojí příchod přímého vstřikování paliva, přeplňování, elektrifikace i užití odlehčených materiálů a zlepšení aerodynamiky. Zrovna Hyundai ale také v daném období na přeplňování „neujíždělo”.

Jak je patrné, čelo tabulky okupují asijské automobilky, a to se nemění ani v jejím středu. Pokud byste pátrali po evropských značkách, najdete je blíže ke chvostu žebříčku, na jehož úplném dně najdeme Ford a GM. Tedy americké automobilky, které dojíždějí hlavně na nabídku obrovských pick-upů a SUV. Takové portfolio žádný jiný výrobce nemá, spotřebě, jež u GM činí nemalých 10,5 l/100 km, se tak nelze divit.

Data spojená s ostatními automobilkami si můžete prohlédnout v níže přiložené tabulce či žebříčku pro konkrétní rok 2016, pro který jsme provedli konverzi na litry na sto kilometrů. My se aktuálně v rychlosti přesuneme k oněm hmotnostem a výkonu. V prvním případě průměr na celý segment dosahuje 1 830 kilogramů, což je stejná hodnota, jaké bylo dosaženo také v roce 2015.

Tento výsledek může být na jednu stranu překvapivý, neboť hmotnost osobních vozů meziročně poklesla o 10,4 kilogramu, u SUV a pick-upů pak dokonce o 10,9 kg. Nicméně změněna byla skladba trhu, neboť lehčích osobáků bylo prodáno méně, zatímco podíl vozů s vyšší stavbou karoserie vzrostl o 2,1 procenta. Tento trend má pokračovat, pro rok 2017 se tak počítá s nárůstem průměrné hmotnosti o 4 kg.

V rámci výkonu jsme se stejně jako u spotřeby dočkali pro rok 2016 nového rekordu, průměr činí 230 koní. To je hodnota, o které si evropský vozový park může nechat pouze zdát, přičemž vůči roku 2015 jde o zlepšení o jednoho koně. Výkon osobních aut se o jednoho snížil, zatímco u stále četnějších SUV o jednoho narostl. Pro rok 2017 se pak dokonce v rámci celého odvětví počítá s růstem o dva koně.

Abychom tedy vše tak nějak uzavřeli, můžeme dodat, že nahoru míří výkon a díky opětovně velkému zájmu o pick-upu a SUV i průměrná hmotnost automobilů. S vyšší spotřebou ale díky nových technologiím počítat nemáme, celý segment by měl poklesnout na 9,33 l/100 km. Dle EPA ale budou muset výrazně zabrat hlavně Volvo a Jaguar Land Rover, aby se vešly do povolených limitů.

Britské automobilky již uvedly, že v plánu je další výrazné snižování hmotnosti, jež by průměrnou spotřebu mělo srazit patřičně dolů. A pokud toto opatření nezabere, vždy jsou tu ony eko-kredity, po nichž momentálně nejvíce sahá FCA. To jen v roce 2016 koupilo od Tesly emisní kredity ekvivalentní 2,5 milionům tunám emisních kreditů.

Spotřeba automobilek pro rok 2016 dle certifikace EPA

1. Mazda - 7,95 l/100 km
2. Hyundai - 8,17 l/100 km
3. Honda - 8,34 l/100 km
4. Subaru - 8,37 l/100 km
5. Nissan - 8,43 l/100 km
6. Kia - 8,98 l/100 km
7. BMW - 9,22 l/100 km
8. Toyota - 9,41 l/100 km
9. Mercedes-Benz - 9,92 l/100 km
10. Ford - 10,32 l/100 km
11. GM - 10,5 l/100 km

VW - 8,84 l/100 km (značka byla kvůli vyšetřování vyňata ze žebříčku)
FCA - 10,94 l/100 km (značka byla kvůli vyšetřování vyňata ze žebříčku)

Která značka dělá nejúspornější auta dle realistických testů? A kdo se nejvíc lepší? - 2 - Spotreba dle EPA pro rok 2016 01Která značka dělá nejúspornější auta dle realistických testů? A kdo se nejvíc lepší? - 3 - Spotreba dle EPA pro rok 2016 02
Výroční zpráva agentury EPA se zadívala nejen na průměrnou spotřebu, ale také na vývoj výkonu a hmotnosti, jenž žíznivost aut přímo ovlivňují

Která značka dělá nejúspornější auta dle realistických testů? A kdo se nejvíc lepší? - 4 - Spotreba dle EPA pro rok 2016 03Která značka dělá nejúspornější auta dle realistických testů? A kdo se nejvíc lepší? - 5 - Spotreba dle EPA pro rok 2016 04Která značka dělá nejúspornější auta dle realistických testů? A kdo se nejvíc lepší? - 6 - Spotreba dle EPA pro rok 2016 05Která značka dělá nejúspornější auta dle realistických testů? A kdo se nejvíc lepší? - 7 - Spotreba dle EPA pro rok 2016 06Která značka dělá nejúspornější auta dle realistických testů? A kdo se nejvíc lepší? - 8 - Spotreba dle EPA pro rok 2016 07Která značka dělá nejúspornější auta dle realistických testů? A kdo se nejvíc lepší? - 9 - Spotreba dle EPA pro rok 2016 08Která značka dělá nejúspornější auta dle realistických testů? A kdo se nejvíc lepší? - 10 - Spotreba dle EPA pro rok 2016 09Která značka dělá nejúspornější auta dle realistických testů? A kdo se nejvíc lepší? - 11 - Spotreba dle EPA pro rok 2016 10Která značka dělá nejúspornější auta dle realistických testů? A kdo se nejvíc lepší? - 12 - Spotreba dle EPA pro rok 2016 11
Mazda je sice aktuálně v čele díky atmosférám, do budoucna ovšem rovněž zvažuje rozšíření přeplňovaných motorů. Příkladem za vše budiž loňská modernizace Šestky

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 32 příspěvků

Reklama
Reklama

Autobazar

zobrazit vše

Reklama