Ferrari vám lhalo, motory aut jménem Berlinetta Boxer nejsou vůbec boxery

(+ videa) Ferrari nazvalo několik aut jménem Berlinetta Boxer, ale jejich motor boxer nikdy nebyl. Co se tedy nachází v jejich útrobách?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Ferrari vám lhalo, motory aut jménem Berlinetta Boxer nejsou vůbec boxery

25.2.2017 | Marek Bednář | 9 příspěvků

(+ videa) Ferrari nazvalo několik aut jménem Berlinetta Boxer, ale jejich motor boxer nikdy nebyl. Co se tedy nachází v jejich útrobách?

Když se řekne boxer, člověk znalý aut si vybaví hlavně značky Subaru nebo Porsche. A dost možná ho napadne i Berlinetta Boxer - série aut značky Ferrari ze 70. a 80. let, která byla poháněna plochými dvanáctiválci. Vypadá to jako konec příběhu, jenže je to jen začátek - motory těchto aut navzdory jejich názvu nejsou skutečnými boxery.

Klíčový rozdíl je v uchycení pístů na klikovou hřídel a tedy i ve způsobu pohybu válců. Ve dvanáctiválci Ferrari spolu dva písty sdílí jeden klikový čep, takže když jeden je v dolní úvrati, druhý musí být v horní úvrati. Přesně takhle to je u klasických vidlicových motorů, a tedy přesné označení motoru zní - vidlicový dvanáctiválec s úhlem sevření válců 180°.

Skutečný boxer, tedy motor, který používá Porsche nebo Subaru, naopak má pro každý píst vlastní klikový čep, které jsou u dvou protilehlých pístů vzájemně otočené o 180°. To znamená, že oba tyto písty jsou zároveň v horní, resp. dolní úvrati. Pohybují se vždycky proti sobě, čímž jsou si navzájem v podstatě protizávažím. Jako by proti sobě boxovaly, proto se jim říká tak, jak se jim říká.

Princip boxeru jsme trochu nakousli v článku o deseti klíčových koncepcích motorů, kde Jason Fenske na videích (která si můžete pustit i níže) jasně ukazoval, že skutečný boxer má pro každý píst vlastní klikový čep, a naopak že V12 má vždy dva písty na jednom klikovém čepu.

Boxery jsou dobře vyváženy právě díky protisměrnému pohybu pístů. Samozřejmě můžete postavit takovýto dvanáctiválec, ale většinou se to neděje, protože kliková hřídel by byla složitější než u klasické V12. Proto chcete-li využít výhody nízkého těžiště plochého motoru a máte 12 válců, může úhel sevření být 180°; V12 jsou dva řadové šestiválce, dva téměř dokonale vyvážené motory spojené dohromady, takže úhel, který svírají řady válců, není příliš podstatný.

Budeme-li tedy brát označení „plochý motor” jako synonymum pro boxer, musíme tyto dvanáctiválce Ferrari označit jako „ploché vidlicové dvanáctiválce”, nikoliv jako „ploché dvanáctiválce”, protože takové jméno by bylo nepřesné. Pravda, Ferrari do toho samo vneslo zmatek označením „Berlinetta Boxer”, ale to bylo jen obchodní jméno a s technikou, jak vidíme, nemělo mnoho společného.

Ferrari vám lhalo, motory aut jménem Berlinetta Boxer nejsou vůbec boxery - 1 - Ferrari Testarossa V12 engine 16Ferrari vám lhalo, motory aut jménem Berlinetta Boxer nejsou vůbec boxery - 2 - Ferrari Testarossa V12 engine 17Ferrari vám lhalo, motory aut jménem Berlinetta Boxer nejsou vůbec boxery - 3 - Ferrari Testarossa V12 engine 18Ferrari vám lhalo, motory aut jménem Berlinetta Boxer nejsou vůbec boxery - 4 - Ferrari Testarossa V12 engine 19Ferrari vám lhalo, motory aut jménem Berlinetta Boxer nejsou vůbec boxery - 5 - Ferrari Testarossa V12 engine 20Ferrari vám lhalo, motory aut jménem Berlinetta Boxer nejsou vůbec boxery - 6 - Ferrari Testarossa V12 engine 21Ferrari vám lhalo, motory aut jménem Berlinetta Boxer nejsou vůbec boxery - 7 - Ferrari Testarossa V12 engine 22Ferrari vám lhalo, motory aut jménem Berlinetta Boxer nejsou vůbec boxery - 8 - Ferrari Testarossa V12 engine 23Ferrari vám lhalo, motory aut jménem Berlinetta Boxer nejsou vůbec boxery - 9 - Ferrari Testarossa V12 engine 24
Plochý dvanáctiválcový motor, který se objevil v řadě Ferrari ze 70. a 80. let, navzdory názvu těchto vozů není boxerem

Ferrari vám lhalo, motory aut jménem Berlinetta Boxer nejsou vůbec boxery - 10 - Ferrari Testarossa V12 engine 01Ferrari vám lhalo, motory aut jménem Berlinetta Boxer nejsou vůbec boxery - 11 - Ferrari Testarossa V12 engine 02Ferrari vám lhalo, motory aut jménem Berlinetta Boxer nejsou vůbec boxery - 12 - Ferrari Testarossa V12 engine 03Ferrari vám lhalo, motory aut jménem Berlinetta Boxer nejsou vůbec boxery - 13 - Ferrari Testarossa V12 engine 04Ferrari vám lhalo, motory aut jménem Berlinetta Boxer nejsou vůbec boxery - 14 - Ferrari Testarossa V12 engine 05Ferrari vám lhalo, motory aut jménem Berlinetta Boxer nejsou vůbec boxery - 15 - Ferrari Testarossa V12 engine 06Ferrari vám lhalo, motory aut jménem Berlinetta Boxer nejsou vůbec boxery - 16 - Ferrari Testarossa V12 engine 07Ferrari vám lhalo, motory aut jménem Berlinetta Boxer nejsou vůbec boxery - 17 - Ferrari Testarossa V12 engine 08Ferrari vám lhalo, motory aut jménem Berlinetta Boxer nejsou vůbec boxery - 18 - Ferrari Testarossa V12 engine 09Ferrari vám lhalo, motory aut jménem Berlinetta Boxer nejsou vůbec boxery - 19 - Ferrari Testarossa V12 engine 10Ferrari vám lhalo, motory aut jménem Berlinetta Boxer nejsou vůbec boxery - 20 - Ferrari Testarossa V12 engine 10aFerrari vám lhalo, motory aut jménem Berlinetta Boxer nejsou vůbec boxery - 21 - Ferrari Testarossa V12 engine 11Ferrari vám lhalo, motory aut jménem Berlinetta Boxer nejsou vůbec boxery - 22 - Ferrari Testarossa V12 engine 12Ferrari vám lhalo, motory aut jménem Berlinetta Boxer nejsou vůbec boxery - 23 - Ferrari Testarossa V12 engine 13Ferrari vám lhalo, motory aut jménem Berlinetta Boxer nejsou vůbec boxery - 24 - Ferrari Testarossa V12 engine 14Ferrari vám lhalo, motory aut jménem Berlinetta Boxer nejsou vůbec boxery - 25 - Ferrari Testarossa V12 engine 14a
Svého posledního nasazení se dočkal v modelu Testarossa, tam už o boxeru nepadlo slovo. I Ferrari dnes motoru v technických specifikacích správně říká „plochý V12”

Ferrari vám lhalo, motory aut jménem Berlinetta Boxer nejsou vůbec boxery - 26 - subaru 1235 boxer 01Ferrari vám lhalo, motory aut jménem Berlinetta Boxer nejsou vůbec boxery - 27 - subaru 1235 boxer 02Ferrari vám lhalo, motory aut jménem Berlinetta Boxer nejsou vůbec boxery - 28 - subaru 1235 boxer 03Ferrari vám lhalo, motory aut jménem Berlinetta Boxer nejsou vůbec boxery - 29 - subaru 1235 boxer 04Ferrari vám lhalo, motory aut jménem Berlinetta Boxer nejsou vůbec boxery - 30 - subaru 1235 boxer 05Ferrari vám lhalo, motory aut jménem Berlinetta Boxer nejsou vůbec boxery - 31 - Koenigsegg zacatky dalsi 07
Skutečný dvanáctiválcový boxer postavilo třeba Subaru s Motori Moderni pro Formuli 1. Později jej málem použil Koenigsegg


Všimněte si klíčového rozdílu v pohybu dvojic pístů u skutečného boxeru...


...a u ploché V12


Ani na ilustracích Jasona Fenskeho nejsou „dva typy boxerů”, ale jen jeden, ten pravý...


...a na videu o V12 hovoří o tom, že je jedno, jaký úhel řady válců svírají

Zdroj: Car Throttle

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 9 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše