Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Ford do detailu představil nové diesely 1,5 a 2,0, mají být výkonnější i úspornější
25.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nejen dvoulitrový, ale i jedenapůllitrový nový nafťák posílá do sériové výroby Ford pod obchodním jménem EcoBlue. Jako první ho dostane SUV EcoSport.
Ford na tom momentálně není zrovna skvěle. Do této pozice ovšem značku přivedla série špatných strategických rozhodnutí, z nichž některá se krátkodobě ukázala být prospěšnými, dlouhodobě ale firmu spíše táhnou ke dnu. Jedním z takových se může jevit i představení nové rodiny motorů EcoBlue. Nejde totiž o malé přeplňované benzinové jednotky či hybridní nebo elektrické agregáty, nýbrž o diesely. Tedy o motory, jimž v poslední době dává kladné body stále méně lidí.
Je ovšem nutné říci, že Ford je v tom v tomto případě nevinně. Vývoj pohonných jednotek se neodehrává v řádu dní či měsíců, nýbrž let. Ford tedy s vývojem motorů EcoBlue začal dávno předtím, než se svět dozvěděl o kauze Dieselgate, která pod nafťáky začala podřezávat větev. Nové agregáty tedy Američané pustili do vývoje ještě v době, kdy byly diesely na vrcholu popularity a nikdo nemohl tušit, co se stane. Dnes to s diesely růžově nevypadá, Ford ale rozjetý vývoj nezarazil a nové motory dostal do sériové výroby.
Nejprve tedy představil nový dvoulitr EcoBlue, jenž který předchozí 2,2litrovou pohonnou jednotku Duratorq. Svou aktivní kariéru začal v modelech Transit a Transit Custom ve variantách od 100 do 170 koní výkonu, nyní je k mání i v provedení s 210 koňmi a dorazit má i nejsilnější verze o výkonu až 240 koní. Ve srovnáním s 2,2 TDCi má být novinka výkonnější v nižších a středních otáčkách (nárůst točivého momentu až o 20 procent) a také být o 13 procent úspornější.
Motor je plný inovací, pochopitelně, je-li zbrusu nový. Ford jej dokonce označuje slovy „game changer”, tedy jako řešení, které změní svět, přepíše dosavadní pravidla hry. Stojí na úplně nové architektuře, která byla od začátku vyvíjena tak, aby byl motor co nejkultivovanější ve svém chodu. Na volnoběh je prý o polovinu tišší než 2,2 TDCi. Důležitým cílem bylo také co největší snížení vnitřního tření a s tím související zvýšení efektivity motoru, vše kvůli co nejmenší spotřebě paliva a co nejnižším emisím všeho možného.
Sací kanály v hlavě válců jsou zrcadlově uspořádané tak, že ve válcích 1 a 2 nasávaný vzduch víří po směru hodinových ručiček a ve válcích 3 a 4 opačně. Vzduch se tak s palivem při jeho vstřiku míchá mnohem lépe. Nové je i turbodmychadlo - je menší pro lepší odezvu v nízkých otáčkách, na straně turbíny o 10 %, na straně kompresoru o 15 %. To má efekt ve výše popsané zvýšení točivého momentu. Jeho vnitřnosti jsou z inconelu a zvládne otáčky až do 240 tisíc za minutu.
Nyní tento agregát dostává menšího bratříčka v podobě 1,5litrového čtyřválce, který debutuje pod kapotou modernizovaného Fordu EcoSport. Samotné malé SUV se dočkalo zcela nové čelní masky a nárazníku, s nimiž je spojena osvěžená paleta barev. Zákazníci mohou nově volit odlišný lak pro střechu a zbytek karoserie, kromě toho mají k dispozici i nová 17palcová či 18palcová kola. Dokonce si mohou nechat namontovat rezervu na páté dveře.
V rámci interiéru se EcoSport chlubí zcela přepracovanou architekturou, jež si bere inspiraci v novém Fordu Fiesta. Máme tu tedy poslední generaci systému SYNC3, který lze doplnit až 8palcovým dotykovým displejem. Další, 4,2palcový se pak může objevit v přístrojovém štítu, stran toho značka nabízí i prémiový audio systém či rozsáhlou bezpečnostní výbavu.
To jsou drobnosti, největší novinkou modernizovaného vozu je ale právě 1,5litrový turbodiesel EcoBlue. Navržen je tak, aby odpovídal emisní normě EU6, v jejímž případě byl limit NOx oproti předchozí normě EU5 snížen o 55 %. Zásadními novinkami u něj jsou kliková hřídel vyosená vůči pístů, což snižuje stranové síly při vznětu a tím i tření, v olejové lázni běžící řemen pohánějící olejové čerpadlo a plnění válců vyvolávající protichůdné rotace směsi v pracovních komorách. Jen tyto úpravy měly přispět ke snížení paliva o 13 % ve srovnání s předešlým motorem 1,5 TDCI.
Pohonná jednotka bude zpočátku k dispozici ve dvou úrovních, z nichž první nabídne 100 koní a bude k mání pouze s šestistupňovým manuálem a pohonem předních kol. Ve druhém případě lze očekávat 125 koní, přičemž volit můžete mezi systémy 4x4 a 4x2. Převodovka ovšem zůstává manuální, o automatu se zatím žádná tisková zpráva nezmiňuje.
Tím nám dostupné informace momentálně končí, více se Ford nejspíše rozhovoří ve chvíli, kdy modernizovaný EcoSport zamíří do prodeje. K tomu by mělo dojít ještě letos, zvědavi jsme přitom hlavně na data spojená s jízdní dynamikou. V případě spotřeby pak již víme, že verze se 125 koňmi a pohonem 4x4 má jezdit v průměru za 4,5 litru na sto kilometrů. Je samozřejmě otázkou, zda lze s danou hodnotou počítat také v reálném světě. Moc šancí tomu nedáváme, ale nechme se překvapit, třeba Ford skutečně přišel s něčím extra...



Ford blíže představil nový 1,5litrový turbodiesel EcoBlue...
...který doplňuje dvoulitr nesoucí stejné označení
Ten prvně jmenovaný dostane nejdříve modernizovaný EcoSport
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Jízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
před 10 hodinami92letý muž si přišel k dealerovi pro nové auto i se svou „holkou”. Je k nevíře, co si odvezli k 70 rokům manželství
včeraRenault poprvé ukázal nové Twingo. Může být šik, smutnému osudu Fiatu 500e ale uteče jen stěží
9.10.2025
Nejnovější články
Velevzácnou královnu dálnic normalizační ČSSR v dokonalém stavu nikdo nechce, majitel zkusí štěstí v aukci s nízkou startovní cenou
před 3 hodinamiŠkoda zkouší zákazníky „obrátit na elektrickou víru” podobně jako politici, to je už vrchol zoufalství
před 4 hodinamiAutomobilka odmítla prodat zákazníkovi baterii, aby si ji vyměnil sám. Musel kvůli tomu do servisu, na fakturu jen valí oči
před 6 hodinamiNěmecký softwarový gigant už nedovolí zaměstnancům jiná auta než elektromobily, tolik k racionálnímu jednání firem
před 7 hodinamiAsi nejpřitažlivější VW posledních dekád je k mání ve stavu nového vozu po prvním majiteli, vlastně ani není drahý
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 10.12. 15:51 - řidičBOB
- Onboard videa 10.11. 19:29 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.11. 13:40 - Snowman000
- SAP - Dresscode nestačí, 10.11. 13:04 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.11. 12:48 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 10.10. 23:07 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.10. 19:03 - řidičBOB
- BMW Divize 10.10. 16:24 - pavproch