Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Italové poodhalili nové řešení brzd, zbaví je jejich nejnepříjemnějšího projevu
24.10.2019 | Mirek Mazal
Automobilový svět se mění a pokud vše bude probíhat tak, jak regulátoři plánují, budou silnice brzy plné elektromobilů. Jejich tichost ale dá vyniknout nepříjemnému hluku brzd, právě na ten se tak nyní zaměřuje Brembo.
Fungování brzdové soustavy občas doprovází nepříjemné zvuky v podobě skřípění, pískání nebo hučení. Hlasité projevy vznikají v určité fázi životního cyklu všech kotoučů a destiček nebo při jejich určité zátěži. Stabilně tiché jsou brzdy jen výjimečně, například s použitím karbon-keramických dílů, nebo v režimu jemného lechtání pedálu zánovních brzd bez větších nároků na výraznější zpomalení.
Právě na hluk od brzd se nyní zaměřuje italská společnost Brembo. S příchodem elektromobilů vzniká intenzivnější potřeba utišit veškeré pazvuky, proto technici v provincii Bergamo vymýšlejí způsob umlčení důležité součásti všech automobilů bez ohledu na druh pohonu. „Elektrické motory jsou velmi tiché, takže brzdový systém by mohl být pro cestující nepříjemný,“ řekl výkonný viceprezident firmy Matteo Tiraboschi.
Je pravdou, že automobily na baterie vydávají za jízdy jen bzukot, takže rušivé elementy brzdového mechanismu vyniknou více než u konvenčních aut. Ne však údajně s odlehčenými komponenty Bremba, jejichž ovládání bude mít řidič pod taktovkou řídicí jednotky a drátů, nikoliv tradičně přes hadice naplněné kapalinou. Moderní propojení s komponenty z nových materiálů by mělo snížit dráždivý rachot od kol podobně jako u karbon-keramických brzd, ale za nesrovnatelně nižší cenu (sada karbon-keramických brzd stojí pořád okolo 400 tisíc Kč).
Elektronizace brzdové soustavy pomůže také zdokonalit účinnost rekuperace kinetické energie skrze elektrické motory, při níž se vozidlo také dá neslyšně citelně zpomalit. Vývojáři podrobnosti tají před konkurencí, přesný popis řešení nových brzd a fungování celého systému tak zatím nebyl zveřejněn. Stejně tak zatím chybí datum možného uvedení do sériové výroby, z našeho pohledu jde ale o krok správným směrem - kdo jednou poznal, s jakým komfortem deceleruje i konvenční auto s karbon-keramikou, už vždy vnímá běžné „ocelové” brzdy jako hlučné bez ohledu na jejich stav a zátěž.






Brembo dominuje automobilovému průmyslu v segmentu dodávek výkonných brzdových systémů. Nyní se Italové zaměřují na odstranění nepříjemných projevů brzd hlavně kvůli nástupu elektromobilů
Zdroje: Reuters, Brembo
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
A tak se to prostě stane: Automobilka odpískala příchod hned dvou hotových elektrických modelů pro nezájem
včera
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
včera
Původně jen elektrický silák se začal prodávat i ve spalovací verzi. A najednou je z něj nejlevnější takhle silné a rychlé auto
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.06. 20:16 - M.Z.
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
- Lampárna (stěžovatelna) 11.06. 12:52 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.06. 09:48 - lylybrown
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
