Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak dlouho se co zahřívá v motoru? Termokamera za milion ukáže dva typy
11.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Že motor auta není zahřátý hned, jakmile ho nastartujeme, ví snad každý. Ale jak dlouho se co zahřívá? A proč to u boxeru trvá déle?
Debata nad tím, jestli je vhodné nechávat po startu motor nějakou delší dobu zahřívat na volnoběh, může mít různé závěry, jeden univerzální výstup z ní ale existuje: není vhodné nastartovat a okamžitě vyrazit. Třeba už kvůli ventilovému ústrojí, které klidně i po kratším pozbude oleje. Tento aspekt dnes ale necháme být a podíváme se na to, jak se motor po startu zahřívá. Je snad pochopitelné, že to není hned a že to každé části trvá jinak dlouho, ale jak je to u které z nich?
Právě to nejlépe poví termokamerou na motor po studeném startu. Před několika týdny jsme jeden takový viděli - sledoval ohřívání boxeru v Subaru XV. Pocházel z dílny našeho přítele Jasona Fenskeho z Engineering Explained a je to znovu on, kdo se do stejné věci pustil. Nedostatek kreativity? Ne tak docela - první video bylo zachyceno docela jednoduchou technikou a např. teplota oleje byla měřena pohledem kamery na olejový filtr zvenčí.
Dnes tu máme mnohem lépe zpracovaný pohled díky velmi drahé technice - termokamera v ceně 40 000 dolarů, tedy za více než 1 milion Kč, už musí něco umět. A také umí. Nejenže sama dokáže přesně sledovat teplotu v řadě bodů, ale také dokáže měřit teplotu oleje, klíčový to údaj pro všechny motory, teploměrem zasunutým přes měrku přímo do vany. A také také je zajímavé srovnání obyčejného rodinného crossoveru, jakým je Subaru XV (v USA si říká Crosstrek), se sportovní Hondou S2000.
Obě auta dvoulitrové čtyřválce, Subaru má fyzicky větší plochý motor, kdežto Honda má obyčejný řadový motor. V každém voze je jinak umístěno sání a každý vůz řídí motor trochu jinak. A rozdíly ve způsobu zahřívání jsou markantní, jak nejlépe ukáže video.
U Subaru se nejdříve zahřál klínový řemen, kdežto u Hondy to byl horní konec výfukových svodů. Pravda, u Subaru svody nevidíme, protože jsou zespoda motoru; i u nich se dá očekávat rychlé zahřátí, protože jimi horké výfukové plyny procházejí hned od startu motoru. To ale není to nejpodstatnější.
Víme, že nějaký čas po startu běží zážehový motor na velmi bohatou směs se všemi důsledky, aby se vůbec stačilo po vstřiku odpařit dost paliva k zapálení směsi svíčkou. Na videu vidíme, že ještě dvě minuty po startu jsou volnoběžné otáčky motoru Subaru okolo 1 800 a motoru Hondy okolo 1 600. Když teplota chladiva Hondy dosáhne 40 °C, otáčky dále padají, Subaru ne až tak. Přesto se řadový motor zahřívá stejně rychle, ne-li rychleji, protože je fyzicky kompaktnější. Boxeru to zkrátka trvá déle, navíc potřebuje až neobvykle vysoké volnoběžné otáčky.
Když teplota chladiva Subaru dosáhne 50 °C, otáčky začnou poměrně rychle padat. Od startu při vnější teplotě 7 °C to jsou asi čtyři minuty. Do této chvíle se také zahřívá olej obou motorů podobně rychle, jak vidíme na grafu po pravé straně. Odsud však vidíme značně pomalejší zahřívání oleje u Subaru oproti Hondě, právě kvůli sníženým otáčkám a odlišné stavbě plochého motoru.
Osm minut po startu má plastové sání Subaru, od motoru více vzdálené, 15 °C. Hliníkové sání Hondy, uložené hlouběji v motorovém prostoru a blíže k bloku, je téměř dvakrát teplejší. Zajímavé také je, že ani u jednoho z aut nevidíme výrazné rozdíly v teplotě oleje oproti teplotě chladicí kapaliny, jsou to nanejvýš jednotky stupňů oběma směry. Teplota oleje je teplotě chladicí kapaliny velmi blízko hned od startu, což na teploměrech aut obvykle nesledujeme - oleji to běžně trvá déle.
Po 15 minutách běhu motoru je boxer Subaru ve všech ohledech chladnější, znovu ze stejného důvodu. A pochopitelně, ani po takové době se prakticky vůbec nemění teplota převodovky, protože se automobil nehýbe. Právě to připomíná, že zahřívání motoru jen na místě dává po chvíli mylný dojem, že celé auto je plně připraveno i na náročnější jízdu - není, kvůli přenosovému ústrojí je potřeba se vždycky rozjíždět velmi opatrně, i když motor běží už čtvrt hodiny a je tedy zahřátý dostatečně...
Průběh ohřevu plochého a řadového čtyřválce pohledem termokamery
(vlevo Subaru XV, vpravo Honda S2000, dole otáčky motoru, teploty chladiva a nasávaného vzduchu a čas délky běhu. Čísly jsou označená místa měření: 1. olejový filtr, 2. vedení vody k topení, 3. hadice vedoucí k chladiči, 4. blok motoru, 5. sací potrubí. Poslední obrázek pak ukazuje převodovku Subaru po 15 minutách běhu motoru)






















Zdroj: Engineering Explained na YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
včeraFerrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
včeraJedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nejnovější články
Největším prodejním hitem VW je dnes velké levné rodinné auto. Za 250 tisíc Kč nabízí víc než Škoda Octavia za 2,5násobek
před 21 minutamiMercedes potichu zastavil dodávky nových elektromobilů do USA. Firmu táhnou ke dnu, zisky klesly o 56 %, dole jsou i prodeje a obrat
před hodinouDodnes nejeté monstrum rallyové skupiny smrti je k mání v silniční verzi, stojí už víc než spousta Ferrari
včeraProfesor ekonomie přesně popsal, jak si evropské automobilky zničily svou vlastní budoucnost výměnou za krátkodobý zisk
včeraVietnamec, který vydělal miliardy na nudlích prodávaných i v Česku, chystá novou vlajkovou loď a útok na další trh
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Rychlodotazy 07.30. 20:36 - Kavis
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub
- Další zajímavá autovidea 07.30. 13:48 - Vrooom
- Americké vozy a vše kolem nich 07.30. 09:06 - Stepan