Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Fungování ručních brzd u moderních aut vyžaduje i zvláštní postup, když se zaseknou
24.3.2019 | Mirek Mazal
Parkovací brzdy moderních aut přepřáhly z táhel na kabely, pracují ale trochu jinak, než si řada lidí myslí. Způsob jejich fungování pak otevírá přinejmenším jednu palčivou otázku.
Staromilci budou asi nadávat do konce života, nic ale nezmění na tom, že klasické parkovací brzdy z nových automobilů rychle mizí. Dnes je používá už menšina nově nabízených modelů aut a je zřejmě jen otázkou času, než zcela vyklidí pole. Amatérské driftování s předním náhonem po namrzlém parkovišti pak zůstane jen vzpomínkou na dobu před nástupem elektronického zařízení ovládaného stisknutím čudlíku. Než se tak ovšem stane, měli bychom se podívat, jak vlastně elektronické ruční brzdy fungují, neboť odpověď je trochu složitější, než si mnozí myslí.
Pozoruhodné je, že elektronická parkovací brzda není vůbec starý vynález, řešit tuto věc jinak než pákou dlouho nikoho nenapadlo. Jako první přišlo s elektronickou náhradou v roce 2000 tehdejší BMW řady 7 generace E65, které představilo vlevo od volantu umístěné tlačítko parkovací brzdy. O pouhých 18 let později jde skoro o průmyslový standard rozšířený prakticky do všech tříd a typů automobilů. Komplikované lanovody vedoucí od brzd do kabiny nahradily elektronické impulzy směřované přes existující kabelové svazky do řídících jednotek a odtud k brzdám, bylo by ale poněkud zbrklé nazvat je vysloveně jednoduchými.
Řada lidí si myslí, že elektronická parkovací brzda není fyzicky vlastně nic, což má být i jejím kouzlem. Však moderní auta umí sama brzdit resp. nebzrdit (ESP, ABS, ...), takže elektronická ručka představuje jen pár nových řádků v kódu a jeden spínač na středovém tunelu či na palubní desce. Zní to logicky, zní to snad i chytře, jenže to není pravda. Fungování parkovací brzdy je z bezpečnostních důvodů od fungování provozních brzd vždy oddělené a řešené je dvěma základními způsoby.
První možnost tak trochu připomíná set boxy na starých analogových televizích - používá ještě pozůstatky brzdových táhel a lanek, k nimž ovšem přidává elektromotor s dálkovým ovládáním, řekněme. Z kabiny k brzdám tedy žádná táhla už nevedou, ovladač parkovací brzdy ale vysílá signál do motorku, který dávkuje sílu utažení prostřednictvím relativně tradičního mechanismu. Ovladač síly brzd je napojen na řídící jednotku vozidla nebo ji má vlastní se speciálně naprogramovanými funkcemi. Stačí rukou stisknout příslušný knoflík a řídicí centrum vydá signál motorku k akci. Takto to má řešené třeba ono BMW řady 7 E65 a je to prý systém relativně spolehlivý a jednoduchý na údržbu.
Druhý systém je prý více náchylný k poruchám a vyžaduje více údržby, je však o poznání modernější. Není tu už nic, co by připomínalo „staré časy”, kabely míří přímo k zvláštním motorkům (i tady jde tedy o specifickou cestu) ovládajícím brzdy. Motorek pak působí na posuvný píst, který přitlačí destičky ke kotouči. Moderní provedení šetří místo v konstrukci vozu a umožňuje integrovat další funkce, které u pákového provedení klasické ruční brzdy nejsou možné vůbec nebo velmi komplikovaně. Jde například možnost využít elektronickou parkovací brzdu jako nouzovou provozní bez rizika způsobení smyku. Něco takového léta používají třeba Volkswageny, které dovolí kola zcela zablokovat pouze v případě vypnutého motoru, což slouží i jako jedno z preventivních opatření proti zlodějům.
Co ale může být dobrým sluhou, se snadno může proměnit ve zlého pána. Co tedy dělat v případě, že se taková moderní parkovací brzda zasekne zabrzděná v důsledku technické poruchy, nebo se vám třeba vybije baterka a zabrzděná kola omezují možnosti odtahu? I na takové situace konstruktéři mysleli.
Každé auto s elektronickou parkovací brzdou je tak vybavenou mechanismem, který dovoluje ji odblokovat i bez elektřiny a elektromotorů. Konkrétní řešení se liší auto od auta, alternativní ovládání je ale obvykle dostupné skrze podlahu zavazadlového prostoru auta s pomocí standardně dodávaného nářadí. Tři konkrétní případy (VW, Renault, BMW) najdete v galerii níže, u stovky různých aut ale může mít stovku rozdílných podob.
Pokud tedy máte auto vybavené tímto moderním zlepšovákem, raději se co nejdříve podívejte do návodu k obsluze, jak lze zrovna u něj brzdy v nouzi odjistit v případě, kdy z jakéhokoli důvodu odmítnou poslušnost. Poruchy jsou to celkem výjimečné, ale objevují se. A až se vám přihodí, bude jistě lepší, když vás taková situace nepřekvapí.
Takhle to celé začalo, vzpomínáte? Prvním sériově vyráběným autem s elektronickou parkovací brzdou se v roce 2000 stalo tehdejší BMW řady 7 E65
Klasické ručky jsou dnes na ústupu...
...ty elektronické dne najdeme ve většině nových aut
Používají buď semi-moderní mechanismus stále využívající části někdejších táhel...
...nebo vskutku moderní řešení pracující přes elektromotor přímo s brzdami
Když elektronická ručka vypoví službu v nevhodný moment, existují alternativní cesty, jak kola odbrzdit. Zleva namátkou ukazujeme řešení typická ve Volkswagenech, Renaultech a BMW
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nejnovější články
- Aston Martin otevřel svou první rezidenční budovu, úchvatná stavba je prý téměř úplně rozprodaná
před 11 hodinami - Náklady na provoz elektromobilů dramaticky převyšují ty spojené s provozem spalovacích aut, říká konečně komplexní studie
včera - Zapomenutá silniční stíhačka od Peugeotu se ze z nouze ctnosti stala cenností, dodnes krásné kusy stojí majlant
včera - Vlastnictví vzácného Mercedesu ze začátku milénia ruinuje i boháče, jen výměna brzd je stojí miliony
včera - Američané chystají opulentní tank pro civilisty, do pancíře z kompozitu zabalí oázu luxusu
včera
Živá témata na fóru
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 05.04. 17:59 - Filip
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 15:12 - pavproch
- Rychlodotazy 05.04. 15:07 - pavproch
- Politický koutek 05.04. 13:36 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz
- Onboard videa 05.03. 12:52 - řidičBOB
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.03. 07:26 - petr_riha