Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Z nových aut mizí další věc, najdete ji už jen ve 37 procentech z nich. A líp nebude
19.9.2018 | Petr Prokopec
Automobilový svět se v posledních letech mění velmi rychle a přibývá věcí, se kterými se musíme rozloučit. Atmosféricky plněně motory či manuály v tom nejsou samy, mizí i skutečné ruční brzdy.
Stýská se vám po starých časech, kdy pod kapotou odváděly svou práci atmosférické motory, jejichž výkon byl přenášen pomocí ručně řazených převodovek? Pak pro vás máme špatnou zprávu, ony motory, stejně jako manuální převodovky, totiž nejsou jedinými kandidáty na vyhynutí. Do propadliště dějin míří i klasické ruční brzdy, jejíž madlo pomocí ocelového lanka aktivuje čelisti na zadních kolech. Ty pak následně zajistí vůz proti samovolnému pohybu.
Automobilky toto řešení začaly před pár lety nahrazovat elektronickou parkovací brzdou, kdy vám na danou operaci postačí pouhý stisk tlačítka. A někdy vlastně není potřeba ani to - jelikož má vše pod kontrolou software řídicí jednotky, může se vše odehrát zcela automaticky. Vám tedy jednoduše postačí, když zastavíte, vyřadíte a opustíte vůz. Umělá inteligence pak již vše zařídí za vás.
Jelikož s novou technologií jsou spojeny i další výhody, zejména pak ušetřené místo uvnitř a obecně širší možnosti realizace interiérových designérů, rozmáhají se velmi rychle. Dle nové studie britské společnosti CarGurus, jejímž středobodem byl monitoring nabídky 32 automobilek, je nyní pouze 37 procent všech nových aut je osazeno klasickou ruční brzdou. U každého modelu je pak nabízí pouze Dacia a Suzuki.
Na druhé straně spektra pro změnu stojí hlavně prémiové automobilky. Pokud tedy netoužíte po tlačítku umístěném povětšinou na středovém tunelu, musíte obejít obloukem showroomy Audi, Jaguaru, Land Roveru, Lexusu, Mercedesu a Porsche. A třeba takové BMW se jistě brzy přidá - současné, pozvolna končící řady 1, 2 (kupé a kabriolet), 3 a 4 mají být posledními auty, které klasickou „ručku” ještě mají. Nic jiného pak nelze očekávat ani u jiných automobilek - například současná Škoda Octavia zůstává u klasiky, VW Golf už ale léta sází na elektroniku. A další generace se jistě sejdou u modernější alternativy.
„Je to oficiální, smrt ručních brzd přichází, neboť výrobci hromadně přepřahají na elektronické parkovací brzdy,“ potvrzuje danou skutečnost Chris Knapman, editor společnosti CarGurus. Zároveň přitom dodává, že během pár let analogová technologie takřka stoprocentně zmizí a objevovat se bude jen u některých modelů, které navíc nebudou prodávány ve velkém množství.
Podobně jako v případě atmosfér a manuálů si ani v tomto případě většina zákazníků patrně nestýská. O nadšencích toužících po „blbnutí” na sněhu ani nemá smysl mluvit, od běžnějších uživatelů pak slýcháme nářky spíše nad nemožností regulace účinku ruční brzdy - elektronická je buď zapnutá nebo vypnutá, ta skutečně ruční má řadu poloh. Obvykle ale nejde o nic, na co by si nešlo zvyknout.
Současný vývoj nás tedy nepřekvapuje, jakkoli s ohledem na možné širší využití preferujeme klasiku. Většině lidí ale postačí se podívat na úhlednější a praktičtější středový tunel a mají jasno v tom, co preferovat...
Klasické ruční brzdy se zakrátko stanou minulostí...
...přičemž je nahradí elektronické parkovací, s nimiž vypadá středový tunel lépe a využitelněji
Zdroj: CarGurus
Další zajímavé články:
Bleskovky
- Elon Musk veřejně pochválil starou Ladu, a to ani nemusela být na elektřinu
před hodinou - Servis zákaznici zničil auto při zkušební jízdě, přesto ji donutil zaplatit za opravu
před 7 hodinami - Skrytá kamera natočila dopravní policisty, jak si rozdělují úplatky, teď jdou do vězení
14.2.2019 - Nejlevnější SUV Škody natočeno v běžném provozu, teď teprve ukazuje svou velikost
14.2.2019 - Německá policie bojuje proti pachatelům moderních přestupků nečekaně moderně
13.2.2019

Nejnovější články
- Elon Musk veřejně pochválil starou Ladu, a to ani nemusela být na elektřinu
před hodinou - Specialista popsal, co nejvíc ničí motory moderních aut s turby
před 2 hodinami - Nejvíce a nejméně poruchová ojetá malá auta: I tady jde šlápnout pořádně vedle
před 3 hodinami - Boj Němců proti dieselům se vymkl z rukou, aktivisté cíleně manipulují měření
před 4 hodinami (1) - Běloruská KGB rozprodává svou flotilu aut, potrpí si zjevně hlavně na motorech
před 6 hodinami - Servis zákaznici zničil auto při zkušební jízdě, přesto ji donutil zaplatit za opravu
před 7 hodinami - Řidič dokázal ošálit policejní měření rychlosti, teď jde na 3 měsíce do vězení
před 8 hodinami - Test ukázal, jak moc elektromobilům zkracuje dojezd letošní zima. A to je pořád teplo
před 9 hodinami - Nejúžasnější vlak světa jezdí v Japonsku, je to drahý luxusní hotel letící přírodou
před 11 hodinami - Mřížka chladiče limitovaného Astonu je tak drahá, že malý ťukanec zabolí i milionáře
dnes
Nové na MotoForum.cz
- Poslední generálka 06:14
- Valentino Rossi má dnes 40 let 11:18
- Rossi dnes slaví 40. narozeniny 08:00
- Filip Salač po testech v Jerezu 15.2.2019
- Manuel Pagliani ukončil kariéru 15.2.2019
Živá témata na fóru
- Co právě teď posloucháte? 17:57 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 17:48 - abgx1
- Koupě ojetého auta ( do 50 000 km ) do 500 000 17:32 - Rageweawer
- S větrem ve vlasech.... 17:29 - pavproch
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 17:12 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 17:12 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 15:51 - Stepan
- Lyžárna 13:17 - jožko
- Původně to měla být MX5 ND, nakonec to je GT86 10:19 - jarka
- Onboard videa 09:58 - M.Z.
Autobazar
Renault Laguna 2.0 16V Turbo
r.v. 2009
170 000,- KčŠkoda Octavia 1.2 TSI
r.v. 2015
326 000,- KčVW Golf 1.2 TSI
r.v. 2011
240 000,- KčŠkoda Fabia 1.2 TSI
r.v. 2013
186 000,- KčŠkoda Fabia 1.0 TSI
r.v. 2019
330 000,- KčMercedes A A 180 CDI
r.v. 2015
430 000,- KčRenault Thalia 1.2 16V
r.v. 2009
70 000,- KčVW Touran 1.4 TSI
r.v. 2017
540 000,- Kč