Reklama

Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály

Výrobci obvykle říkají, že ruční řazení v nabídce končí kvůli malé poptávce. Pak se ale objeví auto jako Porsche 911 R a lidé si jej prodávají za desítky milionů. Ne, nezájmem to vážně není.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály

26.8.2018 | Petr Prokopec

Výrobci obvykle říkají, že ruční řazení v nabídce končí kvůli malé poptávce. Pak se ale objeví auto jako Porsche 911 R a lidé si jej prodávají za desítky milionů. Ne, nezájmem to vážně není.

Doba manuálních převodovek se pomalu blíží ke svému konci. Řada automobilek, zejména těch sportovních a luxusních, je ze své nabídky vyřazuje už léta a před pár dny jsme psali o tom, že se alespoň v Evropě zřejmě definitivně staly koncem u výkonných aut s více jak dvěma dveřmi. Automobilky v takových případech obvykle argumentují nízkou poptávkou, že pro 5, 10 nebo 15 % zákazníků něco takového nabízet nebudou.

Nikdy se nám tato slova nezdála příliš věrohodná. Jindy by výrobci nabídli sebevětší nesmysl, aby oslovili procento zákazníků navíc a najednou je jim mnohem větší počet ukradený? Nemluvě o tom, že i když je poptávka takto malá, příznivci manuálního řazení jsou nezřídka ochotni si za takovou možnost i připlatit, tak proč jim nevyjít vstříc?

Že tohle nejsou jen planá slova, ukázal v praxi případ Porsche 911 R. Všech 991 exemplářů puristického ideálu z Zuffenhausenu navzdory vysoké ceně zmizelo rychleji než pověstná pára nad hrncem, a to jedinou skutečnou výjimečností tohoto auta byla manuální převodovka. Cena vozu na trhu s „ojetinami“ navíc rychle narostla do hvězdných výšin a některé exempláře se prodaly i za více jak 20 milionů Kč, přičemž důvodem byl znovu hlavně manuál. To jasně prokázalo, že poptávka rozhodně není tak malá, aby se automobilkám nevyplatilo tři pedály držet při životě.

Porsche na danou skutečnost ostatně již zareagovalo, model GT3 tak je již nějaký ten pátek možné s ručně řazenou převodovkou opět objednávat. A co více, objevila se i varianta GT3 Touring, která má dokonce jenom „fofrklacek“. Konkurenti ale míří stále stejným směrem, a to nutně vyvolává otázku, proč to dělají.

Právě o tom promluvil Jost Capito, dlouholetý technický guru Fordu a dnes šéf divize Volkswagen R. Ten jako vůbec první z výše postavených manažerů otevřeně řekl, proč manuální převodovky mizí z nabídek automobilek. S poptávkou to podle něj nemá nic společného, ta je nadále dost vysoká, důvod je jinde.

Problém se skrývá v rychlém navyšování hodnot výkonu a točivého momentu aut v posledních letech. I pro takto výkonná auta je sice možné manuální řazení nabídnout, přináší to ale řadu úskalí, kterým se automobilky raději vyhýbají. Vyřazování ručních převodovek z nabídek je tedy jejich iniciativou, třebaže zejména v některých segmentech poptávka skutečně klesla.

„Pokud se potenciál pohonné jednotky dostane do té fáze, kdy je vývoj manuálu schopného přenést veškerý točivý moment příliš náročný, pak jej automobilka nevyrobí,“ řekl mimo jiné Capito. Nejde tu přitom jen o vývojové náklady, ale také potýkání se s pozdějšími záručními opravami a dalšími pro automobilku obtížně vyzpytatelnými nepříjemnostmi. V neprospěch manuálů pak hovoří i vyšší papírová spotřeba. Jakkoliv sice automaty přidávají na hmotnosti a obvykle znamenají i větší třecí ztráty, možnost použití více rychlostních stupňů s dlouhými „sedmičkami”, osmičkami, devítkami či desítkami vede k úspoře paliva a tedy i normovaných emisí CO2.

Posledním z hrobařů manuálů je pak trend zvyšování aktivní bezpečnosti vozů, v jehož rámci jsou výrobci nuceni k integraci co nejvyššího množství všemožných asistentů. Ty, aby mohly naplno využít svůj potenciál, obvykle také potřebují automat. Manuály se zkrátka pozvolna stávají minulostí, ať už chceme nebo ne. Jen pár automobilek jako Porsche je bude držet při životě proto, že si opak vzhledem ke své image ani nemohou dovolit.

Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 1 - Ferrari 599 GTB Fiorano manual na prodej 01Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 2 - Ferrari 599 GTB Fiorano manual na prodej 02Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 3 - Ferrari 599 GTB Fiorano manual na prodej 03Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 4 - Ferrari 599 GTB Fiorano manual na prodej 04Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 5 - Ferrari 599 GTB Fiorano manual na prodej 05Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 6 - Ferrari 599 GTB Fiorano manual na prodej 06Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 7 - Ferrari 599 GTB Fiorano manual na prodej 07Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 8 - Ferrari 599 GTB Fiorano manual na prodej 08Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 9 - Ferrari 599 GTB Fiorano manual na prodej 09Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 10 - Ferrari 599 GTB Fiorano manual na prodej 10Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 11 - Ferrari 599 GTB Fiorano manual na prodej 11Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 12 - Ferrari 599 GTB Fiorano manual na prodej 12Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 13 - Ferrari 599 GTB Fiorano manual na prodej 13Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 14 - Ferrari 599 GTB Fiorano manual na prodej 14Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 15 - Ferrari 599 GTB Fiorano manual na prodej 15Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 16 - Ferrari 599 GTB Fiorano manual na prodej 16Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 17 - Ferrari 599 GTB Fiorano manual na prodej 17Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 18 - Ferrari 599 GTB Fiorano manual na prodej 18Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 19 - Ferrari 599 GTB Fiorano manual na prodej 19Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 20 - Ferrari 599 GTB Fiorano manual na prodej 20
Ferrari s manuály již definitivně skončilo. Starší vozy jím osazené se proto nyní prodávají za astronomické ceny.

Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 21 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 01Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 22 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 02Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 23 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 03Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 24 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 04Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 25 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 05Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 26 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 06Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 27 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 07Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 28 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 08Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 29 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 09Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 30 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 10Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 31 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 11Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 32 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 12Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 33 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 13Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 34 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 14Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 35 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 15Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 36 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 16Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 37 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 17Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 38 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 18Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 39 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 19Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 40 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 20Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 41 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 21Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 42 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 22Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 43 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 23Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 44 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 24Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 45 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 25Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 46 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 26Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 47 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 27Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 48 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 28Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 49 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 29Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 50 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 30Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 51 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 31Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 52 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 32Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 53 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 33Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 54 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 34Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 55 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 35Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 56 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 36Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 57 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 37Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 58 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 38Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 59 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 39Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 60 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 40Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 61 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 41Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 62 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 42Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 63 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 43Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 64 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 44Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály - 65 - lamborghini murcielago mt 303km prodej 45
To samé platí u Lamborghini. Výkon obou italských automobilek zamířil do takových sfér, že je již stávající ručně řazené převodovky nezvládají přenést. A do vývoje těch nových se již automobilky nechtějí pouštět, i když by se jim možná vyplatil

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše