Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců

18.11.2016 | Petr Prokopec | 29 příspěvků

Downsizing a přeplňování jsou vážně u konce s dechem. Jediná značka aut, která se mu brání, teď dokonce hovoří o zcela opačném postupu.

Americká organizace EPA nedávno představila studii Light Duty Fuel Economy Trends. Ta se zabývala reálnou spotřebu aut modelového roku 2016, přičemž konstatovala to samé, co v předchozích třech letech. Tedy že nejúspornější vozy vyrábí Mazda. Jinak také značka, jenž nepodlehla mánii downsizingu, přeplňování, hybridizace a elektrifikace. Z techniky tohoto ražení nesáhla téměř po ničem, přesto už čtyři roky v řadě patří na úplný vrchol.

Z trůnu navíc japonská automobilka hned tak slézt nehodlá, jak bylo ostatně patrné na autosalonu v Los Angeles. Na motor show totiž Mazda představila novou generaci modelu CX-5, v jehož případě nejmenším motorem je dvoulitrový čtyřválec. Kromě toho pak SUV pohání ještě 2,2litrový turbodiesel a 2,5litrová benzinová jednotka. Podle vedení značky ale to nejlepší teprve přijde.

„Naším cílem je další zefektivnění spalovacích motorů. Myslíme si, že se v něm stále ještě skrývá nemalý potenciál. Tím myslím, Mazda je v Severní Americe již nyní nejúspornější značkou bez toho, aniž by nabízela hybrid. Stále je přitom co zlepšovat - takže nevím, proč bychom měli závodit ve snaze vyvinout hybridní variantu,“ uvedl k tématu šéf australského zastoupení Martin Benders.

Jelikož značka hodlá dále pracovat na vyšší efektivnosti spalovacích motorů, pomůže jí to i s efektivitou hybridního systému, až takový krok bude nezbytně nutný. „Pokud učiníte základní jednotku nadmíru efektivní a budete muset přidat hybridní část - což je drahé - poté úroveň hybridizace nemusí být až tak zásadní,“ dodává Benders.

Řečeno jinými slovy, i Mazda připouští, že na alternativní pohon jednou dojít může. Než se tak ovšem stane, hodlá dovést k dokonalosti spalovací agregáty. Turbem a menším objemem? Zapomeňte, motory Mazdy budou nadále pracovat s atmosférickým plněním a co více, dojde k navyšování počtu válců i objemu. Právě tímto způsobem totiž dle automobilky může dojít k dalšímu snižování žíznivosti, navzdory trendům.

Ty dosud prosazovaly downsizing a přeplňování, tato éra je však i podle Mazdy u konce kvůli příchodu nových měřících cyklů beroucích více v potaz reálný svět. „Většina evropských výrobců začala namísto downsizingu mluvit o upsizingu. To jsme ale zmiňovali již před pěti lety, kdy každý říkal, že zmenšování objemu je lepší. Nyní ale vše kráčí směrem, jakým jsme se vydali my,“ uvádí šéf vývoje Kiyoshi Fujiwara.

Ten rovněž zmiňuje, že další přeplňování „již není důležité pro budoucí technologie“, i když připouští, že potřeba bude. Důvodem je fakt, že značka nemá dostatek financí na to, aby investovala do objemů s vyšším počtem válců. Tedy prozatím, Fujiwara ovšem zmínil i třílitry či čtyřlitry. Tedy jednotky, v jejichž případě již čtyřválce nejsou vhodné a tudíž je vyloučeno i ono přeplňování.

Tímto směrem dle šéfa vývoje začínají mířit i jiné značky, včetně těch z koncernu VW a zdá se, že změna trendu je neodvratná. Dle šéfa vývoje Mazdy tak nyní značka opět stojí na počátku, neboť musí uspořit peníze, aby mohla investovat do objemnějších motorů s větším počtem válců.

Kromě objemnějších atmosférických motorů Mazda i nadále počítá s turbodiesely. Ty se v případě modelu CX-5 podílejí na prodejích z 15 až 20 procent, což má jen dokazovat, že skandálem Volkswagenu nebyla automobilka nikterak zasažena. „Je to čistě problém někoho jiného,“ dodává Benders.

Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 1 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 01Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 2 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 02Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 3 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 03Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 4 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 04Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 5 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 05Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 6 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 06Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 7 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 07Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 8 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 08Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 9 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 09Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 10 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 10Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 11 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 11Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 12 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 12Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 13 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 13Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 14 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 14Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 15 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 15Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 16 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 16Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 17 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 17Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 18 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 18Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 19 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 19Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 20 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 20Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 21 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 21Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 22 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 22Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 23 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 23Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 24 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 24Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 25 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 25Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 26 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 26Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 27 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 27Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 28 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 28Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 29 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 29Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 30 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 30Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 31 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 31Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 32 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 32Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 33 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 33Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 34 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 34Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 35 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 35Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 36 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 36Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 37 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 37
Mazda CX-9 je jediným vozem značky, který počítá s přeplňovaným motorem. Ten ovšem ostatní modely nedostanou, byť se pod jejich kapotu vejde. Místo toho automobilka míří za objemnějšími agregáty s větším počtem válců

Zdroj: Car Advice poprvé a podruhé

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 29 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama