Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jízda autem zbaveným tlumičů pérování teprve ukazuje jejich důležitost
27.1.2019 | Mirek Mazal
Tlumiče mají v autě svou nezastupitelnou funkci a jejich kondici je třeba hlídat. Jak negativní vliv má jejich špatný stav na fungování celého auta, nejlépe ukáže pokus s jejich úplným odstraněním.
Tlumiče pérování jsou nenahraditelnou součástí podvozku všech automobilů. Jejich primárním úkolem je tlumit rázy od nerovností a zajistit co nejstálejší kontakt pneumatik s vozovkou. Tlumiče se nachází mezi nápravou a rámem karoserie co nejblíže k pružinám. Správné tlumení zlepšuje jízdní vlastnosti, zdokonaluje ovladatelnost auta a přispívá k bezpečnosti i komfortu posádky.
Odbornějším pohledem tlumič klade odpor prudkým pohybům tím, že absorbuje a rozptyluje vzniklou energii. Používá se hlavně hydraulické provedení, kde se píst pohybuje ve válci naplněném olejem. Ten se přes píst dostává malými otvory nebo ventily. Důležitost tlumičů je nezpochybnitelná a názorně to potvrdí i video nizozemského experimentátora, který si říká Master Milo.
Ten vyřadil z funkce všechny čtyři tlumiče Fordu Focus první generace a čekal, co se stane. Po výletu na polní cestu se projevila absence jednoho z nejzákladnějších dílů podvozku, samy pružiny nejsou pro správné fungování podvozku dostačují. Stříbrné kombi ještě zvládlo pohodlně přejet drobné výmoly nízkou rychlostí, po sešlápnutí plynu na podlahu se ale začaly dít věci.
Ve vysoké rychlosti se Focus odrážel od silnice jako od trampolíny a auto přestalo být rozumně ovladatelné. Točení volantem ztratilo význam, protože se přední kola se pravidelně vznášela ve vzduchu. Bez kontaktu pneumatik s vozovkou nešlo řídit ani rovným směrem. Vtipné skoky překazila zlomená poloosa, která nevydržela jedno z tvrdých přistání.
Experiment nelze doporučit komukoliv opakovat, nic jiného by ale lépe neukázalo, co pro každý vůz znamenají tlumiče a pružiny. Jeden bez druhého nemohou rozumně existovat.












Auto jen s pružinami a bez funkčních tlumičů připomene putování Maxipsa Fíka s podobnou „výbavou”
Zdroj: mastermilo82@Youtube
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 11 hodinami
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
