Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Karbonové díly vs. lis: co skutečně vydrží? A kdy už musí kapitulovat?
29.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Ocel se ohýbá a nemůže-li dál, praská a trhá se. Karbon se při aplikování vnější síly chová úplně jinak. Podívejte se na jeho vlastnosti.
Karbonová vlákna jsou s námi již pár desítek let a jejich výhody jsou tak dobře známy - lehkost a pevnost zároveň v takovém poměru, jakého ocel dosáhnout nemůže. Karbon je používán v konstrukčních prvcích nejlepších a nejdražších aut, špičkových motorek nebo ve Formuli 1, protože za nízké hmotnosti dokáže nabídnout dokonalou pevnost.
Kupříkladu McLaren se nedávno pochlubil tím, že jeho P1 GTR nabízí díky karbonovému monokoku takovou pevnost, že jej FIA pro závody homologovala i bez použití dodatečného bezpečnostního rámu. Tento materiál je navíc stále levnější a dostává se postupně do alespoň trochu méně exotických aut a zdá se být jasnou cestou k lepší budoucnosti. Je ale tak dokonalý, jak se tvrdí?
Stručně řečeno: není. Pomineme-li vysokou cenu, je tu také jeho křehkost, která příchází ke slovu, je-li namáhán jiným způsobem, než pro který byl stvořen. Poslední dobou jsou populární videa, na kterých vidíme nějaký předmět pod hydraulickým lisem. A dostal se k nám kousek, na kterém vidíme podstupovat tuhle zkoušku několik různých kousků karbonu.
Jako první přichází na řadu tenká trubka, která pod lisem leží - a bortí se jako papír. O něco tlustší trubka je pod lis postavena a drtí se s úplně stejnou lehkostí. To stejné platí o posledním kousku trubky, tentokrát o mnohem větším průměru. U ní víme, že je to kus kardanové hřídele, takže byla vyráběna tak, aby měla co nejlepší torzní tuhost. Ale v tlaku tak pevná být nemusí, proto prostě není.
Posledním testovaným kouskem je karbonový bloček, „sendvič” z několika vrstev. Tlak na něj vyvíjený je jistě ohromný, ale nestane se mu nic, vůbec nic. Pak je tlak zhruba zdvojnásoben použitím menší plochy pístu lisu, ale pořád není vidět velké poškození. Posledním pokusem je ocelová matka, kterou výzkumníci použili pro další znásobení tlaku zmenšením plochy. Výsledek je velmi působivý - matka byla zalisována do karbonu. Pozoruhodné je, že se bloček neroztrhl, jen se jedna vrstva na kraji oddělila, a to ještě jen na kousku plochy. „Je to jedna z nejodolnějších věcí, které jsme testovali,” říká výzkumník na videu.
Důvod pro takovéto chování je jednoduchý. Karbon je v podstatě látka zpevněná a zapečená pryskyřicí a je stavěný tak, aby byl extrémně silný v jednom směru namáhání, např. ve zkrutu u zmíněné kardanové hřídele, ale když na něj aplikujete tlak z jiného směru, je slabý jako papír. Na rozdíl od oceli také při deformaci pohlcuje sílu tak, že praská, bortí a drolí se, kdežto ocel se napřed deformuje a pak, až nemůže víc, praská.
Karbon tedy úchvatný je. Ale nebylo by správné dávat mu vlastnosti, které nemá. Pokud je použit nesprávně, nevydrží více než materiály se zlomkovou cenu. Podívejte se na to sami...
Karbon se při přílišném namáhání ničí, nedeformuje jako ocel
Zdroj: Jalopnik, Hydraulic Press Channel na YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 6 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 8 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 9 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 10 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz