Koenigsegg ukázal hotový motor bez vaček, má úžasné parametry

(+ video) Není zatím na trhu, má před sebou ještě dlouhé testování, ale je to další důležitý krok k zářné budoucnosti bez limitů současných řešení rozvodů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Koenigsegg ukázal hotový motor bez vaček, má úžasné parametry

26.4.2016 | Marek Bednář | 1 příspěvek

Koenigsegg ukázal hotový motor bez vaček, má úžasné parametry

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Není zatím na trhu, má před sebou ještě dlouhé testování, ale je to další důležitý krok k zářné budoucnosti bez limitů současných řešení rozvodů.

Možná si vzpomenete na jméno FreeValve, jméno dceřiné společnosti Koenigseggu, která vyvíjí pneumatické motorky k ovládání ventilů. O tomto vynálezu jsme psali začátkem roku, když firma FreeValve poslala do světa animaci vysvětlující, jak systém funguje. Zmiňovali jsme tehdy, že systém má po letech vývoje blízko k realitě každého dne.

Autosalon v Pekingu ukazuje, že by tomu tak skutečně mohlo v dohledné době být. Ukázal se tam vůz s názvem Qoros Qamfree 3, tedy verze Qorosu 3 s motorem, který vůbec nepotřebuje vačkové hřídele. Na pekingském autosalonu tuto novinku pod kapotou již nějakou dobu známého auta představil sám Christian von Koenigsegg, takže spolupráce je i přes název technologie změněný z FreeValve na Qamfree jasná bez dalšího vysvětlování.

Motor, který pneumatické motorky místo vaček dostal, je čtyřválec o objemu 1,6 litru s přeplňováním turbodmychadlem. Benefity pneumatického ovládání ventilů jsou tak velké, že motor má jen díky němu o 45 % víc koní, konkrétně až 231, a o 47 % víc točivého momentu, konkrétně až 330 Nm. Zároveň má motor o 15 % nižší průměrnou spotřebu; v případě studeného motoru je to údajně až o 30 % méně.

Není tu přímé vstřikování paliva, které je dražší než nepřímé, choulostivější na poškození a stojí za vznikem pevných částic. Horní strana motoru je prý plošší, což znamená nižší těžiště a možnost položit kapotu níže. A hodnoty výkonu jsou srovnatelné s evropskými rychlými hatchbacky. V podstatě se díváme na samé výhody.

Podle Klause Schmidta, bývalého vývojáře u BMW M a současného motoráře u Qorosu, je motor silnější, ale lehčí než dosud. Také má prý agresivnější zvuk. Otázkou zatím může být, jaká je kultivovanost chodu tohoto systému, protože to byl jeden z problémů prvních verzí. A samozřejmě, jaká je spolehlivost a odolnost této novinky.

Qoros je poměrně mladá automobilka, ale chce být na čínském trhu technologickým lídrem. V Evropě chvíli působila také, ale poměrně rychle vyklidila pole, protože nezaznamenávala prodejní úspěchy. Konkrétní vůz na fotkách je v podstatě testovací mula, kde bude technologie Qamfree nyní testována. Do dvou by mohla přijít na trh - ten čínský, samozřejmě. Kdy se jí dočkáme v Evropě, je zatím otázkou. Vypadá ale opravdu slibně, už jen od pohledu na ona čísla výkonu a posunutou efektivitu.


Koenigsegg ukázal hotový motor bez vaček, má úžasné parametry - 1 - qoros qamfree 3 peking 23Koenigsegg ukázal hotový motor bez vaček, má úžasné parametry - 2 - qoros qamfree 3 peking 22Koenigsegg ukázal hotový motor bez vaček, má úžasné parametry - 3 - Qoros Qamfree 3 dalsi 02Koenigsegg ukázal hotový motor bez vaček, má úžasné parametry - 4 - Qoros Qamfree 3 dalsi 01Koenigsegg ukázal hotový motor bez vaček, má úžasné parametry - 5 - qoros qamfree 3 peking 01Koenigsegg ukázal hotový motor bez vaček, má úžasné parametry - 6 - qoros qamfree 3 peking 21Koenigsegg ukázal hotový motor bez vaček, má úžasné parametry - 7 - Qoros Qamfree 3 dalsi 03Koenigsegg ukázal hotový motor bez vaček, má úžasné parametry - 8 - Qoros Qamfree 3 dalsi 04

Koenigsegg ukázal hotový motor bez vaček, má úžasné parametry - 9 - qoros qamfree 3 peking 02Koenigsegg ukázal hotový motor bez vaček, má úžasné parametry - 10 - qoros qamfree 3 peking 03Koenigsegg ukázal hotový motor bez vaček, má úžasné parametry - 11 - qoros qamfree 3 peking 04Koenigsegg ukázal hotový motor bez vaček, má úžasné parametry - 12 - qoros qamfree 3 peking 05Koenigsegg ukázal hotový motor bez vaček, má úžasné parametry - 13 - qoros qamfree 3 peking 06Koenigsegg ukázal hotový motor bez vaček, má úžasné parametry - 14 - qoros qamfree 3 peking 07Koenigsegg ukázal hotový motor bez vaček, má úžasné parametry - 15 - qoros qamfree 3 peking 08Koenigsegg ukázal hotový motor bez vaček, má úžasné parametry - 16 - qoros qamfree 3 peking 09Koenigsegg ukázal hotový motor bez vaček, má úžasné parametry - 17 - qoros qamfree 3 peking 10Koenigsegg ukázal hotový motor bez vaček, má úžasné parametry - 18 - qoros qamfree 3 peking 11Koenigsegg ukázal hotový motor bez vaček, má úžasné parametry - 19 - qoros qamfree 3 peking 12Koenigsegg ukázal hotový motor bez vaček, má úžasné parametry - 20 - qoros qamfree 3 peking 13Koenigsegg ukázal hotový motor bez vaček, má úžasné parametry - 21 - qoros qamfree 3 peking 14Koenigsegg ukázal hotový motor bez vaček, má úžasné parametry - 22 - qoros qamfree 3 peking 15Koenigsegg ukázal hotový motor bez vaček, má úžasné parametry - 23 - qoros qamfree 3 peking 16Koenigsegg ukázal hotový motor bez vaček, má úžasné parametry - 24 - qoros qamfree 3 peking 17Koenigsegg ukázal hotový motor bez vaček, má úžasné parametry - 25 - qoros qamfree 3 peking 18Koenigsegg ukázal hotový motor bez vaček, má úžasné parametry - 26 - qoros qamfree 3 peking 19Koenigsegg ukázal hotový motor bez vaček, má úžasné parametry - 27 - qoros qamfree 3 peking 20
Qoros Qamfree 3 představil v Pekingu Christian von Koenigsegg

Koenigsegg ukázal hotový motor bez vaček, má úžasné parametry - 28 - freevalve camless engine animace 01Koenigsegg ukázal hotový motor bez vaček, má úžasné parametry - 29 - freevalve camless engine animace 02Koenigsegg ukázal hotový motor bez vaček, má úžasné parametry - 30 - freevalve camless engine animace 03Koenigsegg ukázal hotový motor bez vaček, má úžasné parametry - 31 - freevalve camless engine animace 04
Dosud jsme v oficiální rovině mohli vidět pouze animace ukazující vnitřní fungování motoru

Zdroje: Qoros, Autohome China

Marek Bednář

Diskuze 1 příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.