Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Kolik vzduchu za minutu „sežere” motor běžného auta? A kolik Bugatti Chiron?
2.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Říkali jste si někdy, kolik vzduchu spotřebuje motor vašeho auta? Dá se to spočítat úplně přesně a málo to opravdu není.
Ve spojení s Bugatti Chiron, které se představilo zhruba před rokem, se hovořilo třeba i o tom, kolik vzduchu jeho motor při maximálních otáčkách spolkne za minutu. Bylo to ohromné číslo, jedna minuta práce tohoto motoru by dokázala naplnit slušně velký zahradní bazén. Je ale těžké dát si takové hodnoty do souvislostí, protože o normálním autě většinou taková data neznáme.
Můžeme je ale spočítat, jako to udělal náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained. Jako modelový příklad vzal svou Hondu S2000, což sice není úplně běžné auto s úplně běžným motorem, má k němu ale aspoň blízko, i když maximální otáčky 9 tisíc ot./min jsou vážně trochu z vyšších sfér. Výjimečnost tohoto vozu ale nyní nechme stranou, výpočet bude pro každé auto stejný.
Při předpokládané 100% objemové efektivitě, tedy že píst dokáže do válce nasát 100% jeho objemu, přepumpuje Honda S2000 za minutu 9 tisíc litrů vzduchu. Garáž pro dvě auta, která by byla široká a dlouhá po šesti metrech a vysoká tři metry, by Honda S2000 vysála za 12 minut; její objem je 108 m3, 108 tisíc litrů.
To zní jako slušný výkon, Bugatti Chiron je ale vážně jinde. To se svým přeplňovaným šestnáctiválcem „sežere” až 60 tisíc litrů vzduchu za minutu - všechen by tak ze stejné garáže vysál za 1,8 minuty, tedy 108 vteřin. Tisíc litrů vzduchu za vteřinu je opravdu ohromující číslo.
Jasonova Honda na videu samozřejmě neběží v maximálních otáčkách, nýbrž na volnoběh, takže nasává mnohem méně vzduchu. To vidíme na nafukujících baloncích na výfucích. Všimněte si, že větve výfuku nemají stejný odpor, cesta levou je pro plyny snazší, takže primárně nafouknou tento balónek.
Jejich maximální objem neznáme, ale pro demonstraci, jaké množství výfukových plynů, z větší části neviditelných, auto vypustí během pár minut na volnoběh, to slouží opravdu krásně. Chtěli bychom napsat, abyste to doma nezkoušeli, ale když balonek jde nafouknout ústy, dvousetkoňový „kompresor” by s tím neměl mít vůbec žádnou práci a autu by to tak nemělo nijak uškodit, jeho dočasný odpor by pro něj neměl znamenat problém...




Takhle to vypadá, když na výfuk auta připevníte balonek - na snímcích vidíte i výpočet a srovnání Hondy s Bugatti
Motor Chironu je ve spotřebě vzduchu přeborník, jako v kde čem
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 5 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 10 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včera
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejčtenější články
Majitele luxusních elektrických aut drtí drastická ztráta hodnoty, na těchto přišli o miliony za pár let
30.3.2025Volvo s okamžitou platností vyhodilo svého zmateného šéfa, jeho náhrada je ale hodně špatný vtip
31.3.2025Číňané ukazují Evropě dlouhý nos i na poli spalovacích motorů, jejich poslední novinka dostala nově vyvinutý boxer
31.3.2025Hybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Chtěl nové BMW řady 7 a neměl na něj, tak si ho nechal udělat z toho 15 let starého
31.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva