Michelin ukázal pneu budoucnosti. Sama se „přezuje” z letní na zimní a zpět

15.6.2017 | Petr Prokopec | 17 příspěvků

Bydlíte u pláže a míříte do hor plných sněhu? Nyní je třeba návštěva servisu, v budoucnu by si vše mohla obstarat pneumatika prakticky sama.

Pneumatiky se stejně jako cokoliv jiného vyvíjejí. Na rozdíl od automobilů jde ovšem o změny v detailech, které většina lidí ani nepostřehne. Před sebou totiž vždy vidí prakticky to samé a odlišnosti nachází maximálně v rozměru či kupříkladu vzorku běhounu. Michelin nyní přichází s konceptem pneumatiky, který je diametrálně odlišný od všeho, s čím jsme se dosud setkali. Jeden příklad za všechny? Již není třeba huštění, ani vzduchem, ani jiným plynem.

Místo toho vnitřek pneumatiky tvoří struktura v podobě včelí plástve, přičemž sama společnost mluví o „generativním designu: formě, která napodobuje přirozený proces růstu, k jakému dochází u rostlin, minerálů či dokonce v živočišné říši, kupříkladu u korálů“. Vzorek běhounu pak může být snadno „vypěstován“ za pomoci technologie třídimenzionálního tisku.

Na přiloženém videu si můžete do detailu prohlédnout, na jaké bázi je koncepční pneumatika založena. Majitel vozu na navigaci jednoduše zadá cíl cesty, ten se však dle databáze nachází v místech, kde je třeba zimní obutí. Proto krátce před vjezdem do horské oblasti vůz na moment zastaví, přičemž řidič jednoduše na palubním menu navolí požadovaný typ vzorku.

V té chvíli je aktivován jakýsi mobilní pneuservis, který pomocí 3D tisku na pneumatikách vytvoří nový vzorek, který odpovídá podmínkám, jež panují v cílové destinaci. Namísto klasického přezutí, jak ho většina z nás absolvuje dvakrát ročně, dojde k natištění nového zimního běhounu, který překryje ten dosavadní - dejme tomu letní. Vůz tak může bez obav pokračovat v cestě kamkoliv a kdykoliv.

Podle Terry Gettyse, viceprezidenta Michelinu pro výzkum a vývoj, se ovšem bavíme o dosti vzdálené budoucnosti. Projekt se nachází v rané fázi, přičemž zapotřebí je hlavně ověřit, zda onen „vypěstovaný“ vzorek je dostatečně kvalitní, aby vydržel dostatečně dlouho. Kromě toho je třeba optimalizovat pneumatiku pro komfortní jízdu či nízký hluk.

Nicméně „chytrá pneumatika“ není dle Gettyse utopií, ale realitou, s níž bychom se mohli shledat za dva tři roky. V té době by totiž vůz mohl od pneumatik dostávat informace o tom, jaký je stav vzorku a zda postačí na bezpečný provoz v destinaci, kterou zadáte do navigace. V případě negativní informace ale stále bude nutná návštěva servisu.

Zpět ale k pneumatice Visionary Concept, která by dle Michelinu měla být vyrobena z recyklovatelných materiálů, které se v přírodě snadno samovolně rozloží. I to dává velký smysl, sama společnost ale dodává, že jde především o ukázku toho, co bude a nebude v budoucnu možné, nikoliv o aktuální produkt.

Přesto je to zajímavá vize, ke které lze vzhlížet. Tedy, nevlastníte-li pneuservis - ten by se v případě rozmachu podobného typu pneumatik mohl rychle stát nepotřebným...

Michelin ukázal pneu budoucnosti. Sama se „přezuje” z letní na zimní a zpět - 1 - Michelin Visionary Concept pneumatika 01Michelin ukázal pneu budoucnosti. Sama se „přezuje” z letní na zimní a zpět - 2 - Michelin Visionary Concept pneumatika 02Michelin ukázal pneu budoucnosti. Sama se „přezuje” z letní na zimní a zpět - 3 - Michelin Visionary Concept pneumatika 03Michelin ukázal pneu budoucnosti. Sama se „přezuje” z letní na zimní a zpět - 4 - Michelin Visionary Concept pneumatika 04Michelin ukázal pneu budoucnosti. Sama se „přezuje” z letní na zimní a zpět - 5 - Michelin Visionary Concept pneumatika 05
Michelin se nepochlubil jen animovaným videem, ale i reálnou revoluční pneumatikou. Stále ovšem jde o koncept v rané fázi vývoje

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 17 příspěvků

Autobazar

zobrazit vše