Kdy měnit sjeté pneumatiky za nové? Michelin dává zvláštní radu, jak ušetřit

20.5.2017 | Petr Prokopec | 31 příspěvků

V případě minimální hloubky dezénu nastavuje zákon jasné mantinely, měnit pneumatiky se ale obvykle doporučuje dříve. Michelin to vidí jinak.

Pokud jste znalí legislativy - a minimálně u aktivních řidičů by tomu tak mělo být - pak jistě víte, že zákon v případě letních pneumatik stanoví minimální hloubku dezénu 1,6 milimetru. Jenže kde kdo vám poradí, že není vhodné vyčkávat na příchod tohoto limitu a pneu je lepší vyměnit za nové či alespoň méně opotřebené dříve. Obvykle rady směřují k dvojnásobné hloubce, tedy asi třem milimetrům. A má to svůj smysl - za intenzivnějšího deště či na silnicích, kde se voda drží v „kolejích” či nerovnostech, prakticky jakýkoli rozdíl v hloubce dezénu ihned poznáte.

Společnost Michelin, jeden z největších pneumatikářských gigantů světa, se ovšem nově vytasila s radou, která výše zmiňované staví na hlavu. Dle firmy vám totiž předčasná výměna pneumatiky nic nepřinese, naopak musíte počítat s jistými ztrátami. A v prvé řadě jsou to logicky ztráty finanční, neboť čím dříve pneumatiky měníte, tím kratší dobu vám vydrží a tím vice do nich tedy musíte investovat.

Michelin v tomto ohledu dokonce pověřil společnost Ernst & Young, aby spočítala, kolik peněz evropští motoristé promrhají, pokud vymění pneumatiky s třímilimetrovým vzorkem místo 1,6milimetrového. Výsledkem nejsou drobné - každoročně je prý na Starém kontinentu je tímto způsobem zbytečně spotřebováno 128 milionů pneumatik, jejichž souhrnná cena činí 6,9 mld. Eur (cca 183,2 mld. Kč).

Nejde ale jen o finanční náklady. Michelin dále uvádí, že s postupným opotřebením se pneumatiky stávají úspornějšími, neboť nižší vzorek se rovná nižšímu valivému odporu. Pokud byste tedy oněch 128 milionů pneumatik využili na maximální možnou úroveň, pak každým rokem ušetříte v rámci emisí devět milion tun CO2, tedy opravdu nemalé množství pohonných hmot.

Tím ale pozitiva nekončí. S postupným opotřebením se totiž zlepšuje účinnost pneumatik na suchém povrchu. Zkracuje se brzdná vzdálenost, nižší vzorek navíc lépe drží v zatáčkách. O úspoře paliva jsme již hovořili, dále lze zmínit ještě nižší hluk. Dojíždět pneumatiky se tedy podle Michelinu vyplácí.

„Naznačovat, že pneumatiky potřebují časnou výměnu, je stejné, jako někoho nutit ke stárnutí. Zákazník přece nikdy nevyhodí své boty jen proto, že potřebují vyčistit, nebo zubní pastu, protože je plná jen z poloviny, tak proč by tak měl činit s pneumatikami, pokud je přesvědčen, že to neohrozí bezpečnost?“ ptá se v této souvislosti mluvčí Michelinu.

Slova Michelinu nelze rozporovat, jenže platí jen při jízdě na suchu. Jakmile přijde mokro - a nemyslíme nyní jen vlhkou silnici, ale opravdu mokrou, kde se pneumatiky musí „zařezávat” do hlubší vody - nižší vzorek jednoznačně poznáte. Jistě, můžete mu přizpůsobit jízdu, i ten 1,6milimetrový leccos odvede, jenže jeho schopnost to dělat je o poznání horší než v případě dvojnásobného či ještě většího.

Právě proto je rada Michelinu zvláštní. Ne snad, že by nebyla pravdivá, horší fungování pneumatik s více opotřebeným dezénem na mokru ale zmiňuje jen okrajově. Předáváme vám ji tedy s tím, že musíte sami zvážit podle svých potřeb a podmínek, ve kterých se pohybujete, kdy nejlépe pneumatiky měnit.

V Kalifornii je jistě jen pramálo důvodů se o hloubku vzorku více starat, Česká republika ale není Kalifornie a pokud chcete mít jistotu co nejlepšího fungování pneumatik na mokru, dřívější výměna nebude od věci. Pokud jste naopak schopni obětovat trochu rychlosti na mokru výměnou za delší životnost a někdy i lepší fungování pneumatik na suchu, pak jistě není problém dojíždět pneu až „do konce”. Ani ten ani onen přístup ale není mincí s jednou stranou...

Kdy měnit sjeté pneumatiky za nové? Michelin dává zvláštní radu, jak ušetřit - 1 - Kdy menit sjete pneu za nove 01Kdy měnit sjeté pneumatiky za nové? Michelin dává zvláštní radu, jak ušetřit - 2 - Kdy menit sjete pneu za nove 02
Takto vypadá pneumatika sjetá na přibližně 3milimetrový vzorek a leckdo vám poradí myslet už v tuto chvíli na výměnu

Kdy měnit sjeté pneumatiky za nové? Michelin dává zvláštní radu, jak ušetřit - 3 - Kdy menit sjete pneu za nove 03Kdy měnit sjeté pneumatiky za nové? Michelin dává zvláštní radu, jak ušetřit - 4 - Kdy menit sjete pneu za nove 04
Michelin říká, že dojet pneu až na ukazatele maximálního opotřebení je nejen v pořádku, ale dokonce lepší...

Kdy měnit sjeté pneumatiky za nové? Michelin dává zvláštní radu, jak ušetřit - 5 - Kdy menit sjete pneu za nove 05Kdy měnit sjeté pneumatiky za nové? Michelin dává zvláštní radu, jak ušetřit - 6 - Kdy menit sjete pneu za nove 06
...než znovu sáhnete po nových pneumatikách

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 31 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše