Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Motor Scuderi: rozdělíme čtyřtakt na dva dvoutakty?
11.4.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Máme tu dalšího odvážného adepta, který prý překonal dnešní čtyřtaktní spalovací motory. Funguje na principu rozdělení pracovních cyklů.
Po radiálním bi-rotačním agregátu tu máme v krátkém sledu dalšího konkurenta čtyřtaktního spalovacího motoru a postarala se o něj americká společnost Scuderi Group. Její zakladatel Carmelo Joseph Scuderi položil teoretické základy svého vynálezu v 90. letech, v roce 2002 ale zamřel a opratě rodinného podniku přebrali jeho synové Salvatore, Nick a Stephen. Nyní oznamují, že mají funkční pohonnou jednotku, která podle jejich tvrzení překonává tradiční motory po všech stránkách.
Princip jejich motoru spočívá v rozdělení čtyřtaktního procesu na dva synchronně (a téměř současně) se pohybující válce na společné klikové hřídeli. První se stará výlučně o nasávání a kompresi a druhý zase o expanzi a výfuk. Vzájemně jsou propojeny propouštěcím kanálem, ve kterém se nachází vstřikování paliva, přičemž pohyb vzduchu a směsi je ovládán ventily s variabilním časováním.
Scuderiho motor navíc využívá Millerův cyklus, což znamená, že kompresní zdvih spalovacího motoru má kratší dráhu než zdvih expanzní - zde dosažen skutečným rozdílem v délce dráhy a ne pozdním uzavíráním nasávacích ventilů. V zásadě se jedná o Atkinsonův cyklus doplněný o přeplňování, které v tomto případě zajišťuje turbodmychadlo.
Další zvláštností tohoto motoru je nádrž vzduchu spojená s propojovacím kanálem mezi válci. Jejím úkolem je vytvářet zásobu stlačeného vzduchu při brzdění (kdy se motor změní na čerpadlo vzduchu) a následně jej využít při akceleraci.
Firma Scuderi Group tvrdí jejich agregát se svým výkonem a točivým momentem vyrovná dieselovým motorům, „dramatickým způsobem zredukuje spotřebu a emise oxidu uhličitého“ a produkuje „o 80 procent nižší emise NOx“.
Kde má být ukrytý onen klíč k vyšší efektivitě? Podklady k motoru uvádí, že k zapálení směsi v expanzním válci pomocí dvojice standardních svíček nikdy nedochází před horní úvratí (předstih), ale až za ní, tudíž proti pohybu pístu nepůsobí tlak právě se zapalující a expandující směsi. Další výhodou je, že všechny čtyři cykly motor vykoná při jediném otočení klikové hřídele. A pak je zde zásobník, který akumulací stlačeného vzduchu v podstatě funguje na podobném principu jako baterie v hybridu, akorát forma energie je jiná.
Ačkoli tento motor může připadat skeptikům jako další výstřel do prázdna, Scuderi Group to vidí jinak. Společnost do této chvíle podepsala smlouvy o spolupráci s více než desítkou automobilek, mezi jinými s Mercedesem, GM, Fiatem, Hondou či koncernem PSA. Daimler projevil zájem již v roce 2009 a pro The Wall Street Journal jeho zástupci doslovně řekli, že v motoru Scuderi „je reálný potenciál“.
Ostatně funkční prototyp čtyřválce (dvouválce?) vznikl pod dohledem německého giganta Robert Bosch GmbH.



První výsledky testů vypadají slibně. Motor byl instalován do Nissanu Sentra a v laboratorních podmínkách potvrdil předpokládané snížení spotřeby i emisí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Lamborghini konečně začalo vyrábět svůj „levný” hybridní sporťák, podívejte se na něj na montážní lince
před 10 hodinami
Muž ukradl autobus MHD. Jezdil s ním i s lidmi normálně po městě, dokonce nenechal nastoupit člověka s propadlou „síťovkou”
včera
Číňané zkusili napodobit slavnou reklamu Land Roveru s vlastním off-roadem. Selhali tak, že se teď musí omlouvat celé zemi
14.11.2025
Nejnovější články
Nový šéf promluvil o budoucnosti Renaultu. Překvapivě odporuje EU, zrušením regulací chce snížit ceny aut o víc než třetinu
před 7 hodinami
Ceny klasických aut v poslední době prudce klesly, jen tyto modely dál rostou na hodnotě
před 8 hodinami
Lamborghini konečně začalo vyrábět svůj „levný” hybridní sporťák, podívejte se na něj na montážní lince
před 10 hodinami
Elektrický Mercedes G je takový propadák, že firma musela zdvojnásobit už tak neobvyklé slevy, za nápad ho prodávat by někdo měl letět
před 11 hodinami
Tesla je na tom s prodeji tak zle, že lidem zpřístupní léta zarytě odmítanou funkci
dnes
Živá témata na fóru
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 11.17. 22:04 - Fritsche Niedrich
- Lampárna (stěžovatelna) 11.17. 21:26 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.17. 21:01 - Brus
- Elektromobily a vse kolem nich 11.17. 20:19 - M.Z.
- Rychlodotazy 11.17. 19:06 - Stepan
- whitelist & blacklist 11.17. 17:40 - GeneHawkins
- IT poradna 11.17. 14:43 - rhinos
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.17. 13:54 - řidičBOB
