Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Motor Scuderi: rozdělíme čtyřtakt na dva dvoutakty?
11.4.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Máme tu dalšího odvážného adepta, který prý překonal dnešní čtyřtaktní spalovací motory. Funguje na principu rozdělení pracovních cyklů.
Po radiálním bi-rotačním agregátu tu máme v krátkém sledu dalšího konkurenta čtyřtaktního spalovacího motoru a postarala se o něj americká společnost Scuderi Group. Její zakladatel Carmelo Joseph Scuderi položil teoretické základy svého vynálezu v 90. letech, v roce 2002 ale zamřel a opratě rodinného podniku přebrali jeho synové Salvatore, Nick a Stephen. Nyní oznamují, že mají funkční pohonnou jednotku, která podle jejich tvrzení překonává tradiční motory po všech stránkách.
Princip jejich motoru spočívá v rozdělení čtyřtaktního procesu na dva synchronně (a téměř současně) se pohybující válce na společné klikové hřídeli. První se stará výlučně o nasávání a kompresi a druhý zase o expanzi a výfuk. Vzájemně jsou propojeny propouštěcím kanálem, ve kterém se nachází vstřikování paliva, přičemž pohyb vzduchu a směsi je ovládán ventily s variabilním časováním.
Scuderiho motor navíc využívá Millerův cyklus, což znamená, že kompresní zdvih spalovacího motoru má kratší dráhu než zdvih expanzní - zde dosažen skutečným rozdílem v délce dráhy a ne pozdním uzavíráním nasávacích ventilů. V zásadě se jedná o Atkinsonův cyklus doplněný o přeplňování, které v tomto případě zajišťuje turbodmychadlo.
Další zvláštností tohoto motoru je nádrž vzduchu spojená s propojovacím kanálem mezi válci. Jejím úkolem je vytvářet zásobu stlačeného vzduchu při brzdění (kdy se motor změní na čerpadlo vzduchu) a následně jej využít při akceleraci.
Firma Scuderi Group tvrdí jejich agregát se svým výkonem a točivým momentem vyrovná dieselovým motorům, „dramatickým způsobem zredukuje spotřebu a emise oxidu uhličitého“ a produkuje „o 80 procent nižší emise NOx“.
Kde má být ukrytý onen klíč k vyšší efektivitě? Podklady k motoru uvádí, že k zapálení směsi v expanzním válci pomocí dvojice standardních svíček nikdy nedochází před horní úvratí (předstih), ale až za ní, tudíž proti pohybu pístu nepůsobí tlak právě se zapalující a expandující směsi. Další výhodou je, že všechny čtyři cykly motor vykoná při jediném otočení klikové hřídele. A pak je zde zásobník, který akumulací stlačeného vzduchu v podstatě funguje na podobném principu jako baterie v hybridu, akorát forma energie je jiná.
Ačkoli tento motor může připadat skeptikům jako další výstřel do prázdna, Scuderi Group to vidí jinak. Společnost do této chvíle podepsala smlouvy o spolupráci s více než desítkou automobilek, mezi jinými s Mercedesem, GM, Fiatem, Hondou či koncernem PSA. Daimler projevil zájem již v roce 2009 a pro The Wall Street Journal jeho zástupci doslovně řekli, že v motoru Scuderi „je reálný potenciál“.
Ostatně funkční prototyp čtyřválce (dvouválce?) vznikl pod dohledem německého giganta Robert Bosch GmbH.



První výsledky testů vypadají slibně. Motor byl instalován do Nissanu Sentra a v laboratorních podmínkách potvrdil předpokládané snížení spotřeby i emisí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
BMW zastavilo výrobu elektromobilů, říká tomu „odložení produkce”. Trh je prý saturovaný
před 11 hodinamiLahůdka z dob lehkých lidových sporťáků je nedraze k mání dodnes skoro nejetá. Dostane každého, kdo o ní svého času snil
včeraNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraNový Jeep Compass předčasně odhalil únik. Vypadá o hodně líp než doteď, ze všeho nejdřív je venku ve verzi pro nás
včeraŠéf Toyoty elektrickým autům dál nevěří. Odpískal plány na sportovní modely a řekl, proč nedávají smysl
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva