Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Motor Scuderi: rozdělíme čtyřtakt na dva dvoutakty?
11.4.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Máme tu dalšího odvážného adepta, který prý překonal dnešní čtyřtaktní spalovací motory. Funguje na principu rozdělení pracovních cyklů.
Po radiálním bi-rotačním agregátu tu máme v krátkém sledu dalšího konkurenta čtyřtaktního spalovacího motoru a postarala se o něj americká společnost Scuderi Group. Její zakladatel Carmelo Joseph Scuderi položil teoretické základy svého vynálezu v 90. letech, v roce 2002 ale zamřel a opratě rodinného podniku přebrali jeho synové Salvatore, Nick a Stephen. Nyní oznamují, že mají funkční pohonnou jednotku, která podle jejich tvrzení překonává tradiční motory po všech stránkách.
Princip jejich motoru spočívá v rozdělení čtyřtaktního procesu na dva synchronně (a téměř současně) se pohybující válce na společné klikové hřídeli. První se stará výlučně o nasávání a kompresi a druhý zase o expanzi a výfuk. Vzájemně jsou propojeny propouštěcím kanálem, ve kterém se nachází vstřikování paliva, přičemž pohyb vzduchu a směsi je ovládán ventily s variabilním časováním.
Scuderiho motor navíc využívá Millerův cyklus, což znamená, že kompresní zdvih spalovacího motoru má kratší dráhu než zdvih expanzní - zde dosažen skutečným rozdílem v délce dráhy a ne pozdním uzavíráním nasávacích ventilů. V zásadě se jedná o Atkinsonův cyklus doplněný o přeplňování, které v tomto případě zajišťuje turbodmychadlo.
Další zvláštností tohoto motoru je nádrž vzduchu spojená s propojovacím kanálem mezi válci. Jejím úkolem je vytvářet zásobu stlačeného vzduchu při brzdění (kdy se motor změní na čerpadlo vzduchu) a následně jej využít při akceleraci.
Firma Scuderi Group tvrdí jejich agregát se svým výkonem a točivým momentem vyrovná dieselovým motorům, „dramatickým způsobem zredukuje spotřebu a emise oxidu uhličitého“ a produkuje „o 80 procent nižší emise NOx“.
Kde má být ukrytý onen klíč k vyšší efektivitě? Podklady k motoru uvádí, že k zapálení směsi v expanzním válci pomocí dvojice standardních svíček nikdy nedochází před horní úvratí (předstih), ale až za ní, tudíž proti pohybu pístu nepůsobí tlak právě se zapalující a expandující směsi. Další výhodou je, že všechny čtyři cykly motor vykoná při jediném otočení klikové hřídele. A pak je zde zásobník, který akumulací stlačeného vzduchu v podstatě funguje na podobném principu jako baterie v hybridu, akorát forma energie je jiná.
Ačkoli tento motor může připadat skeptikům jako další výstřel do prázdna, Scuderi Group to vidí jinak. Společnost do této chvíle podepsala smlouvy o spolupráci s více než desítkou automobilek, mezi jinými s Mercedesem, GM, Fiatem, Hondou či koncernem PSA. Daimler projevil zájem již v roce 2009 a pro The Wall Street Journal jeho zástupci doslovně řekli, že v motoru Scuderi „je reálný potenciál“.
Ostatně funkční prototyp čtyřválce (dvouválce?) vznikl pod dohledem německého giganta Robert Bosch GmbH.



První výsledky testů vypadají slibně. Motor byl instalován do Nissanu Sentra a v laboratorních podmínkách potvrdil předpokládané snížení spotřeby i emisí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Mechanik rozebral legendární výkonný motor Toyoty po najetí 668 tisíc km a ukázal, jak vypadá zevnitř
včeraŠéf Bugatti ukázal svou soukromou sbírku aut. Je to smečka k pohledání, závidět mu budete jedno každé z nich
30.9.2025Vorsprung durch nesmysl: Dealer ukázal, jak u nového Audi A5 otevřete dveře, když se vám vybije baterka
29.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Zámožný manželský pár koupil svému psovi vlastní Rolls-Royce, jeho podobizna uvnitř vznikala déle než zbytek auta
před 2 hodinamiUž i odboráři chápou, že nařizování elektromobilů nebude fungovat, šéf odborů v Boschi po masivním propouštění volá po změně
před 4 hodinamiAutům Kie hrozí požár z bizarních důvodů. Stačí špatná kombinace nastavení ventilace interiéru
před 5 hodinamiPříklad VW táhne: Americké automobilky prodaly spoustu elektrických aut samy sobě, aby na poslední chvíli ohnuly dotační mechanismy
před 7 hodinamiUnikla podoba i cena na kost oholené základní Tesly, se Škodou Fabia Junior si může podat ruce
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva