RBR: radiální bi-rotační motor jako pohon budoucnosti?

(+ video) Snílek, nebo seriózní konstruktér? Belgičan Devaere je přesvědčen, že má životaschopnou alternativu k tradičním motorům.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

RBR: radiální bi-rotační motor jako pohon budoucnosti?

26.3.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

RBR: radiální bi-rotační motor jako pohon budoucnosti?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Snílek, nebo seriózní konstruktér? Belgičan Devaere je přesvědčen, že má životaschopnou alternativu k tradičním motorům.

V evolučním souboji o nejúspěšnější technologii proměny chemické energie na mechanickou práci využívanou k pohonu silničních dopravních prostředků jednoznačně dominuje pístový spalovací motor fungující na principu čtyřdobého Ottova spalovacího cyklu.

Amatérských, profesionálních i vědeckých pokusů o překonání této nejrozšířenější koncepce bylo tolik, že by to vydalo na celou knižnici. Jen namátkou můžeme zmínit třeba z rotačních jednotek známý Wankel, dále Webbův, Cornuův, Umplebyho, Cooleyho nebo Siddonsův agregát.

Pak tu máme toroidní motory od Dewandreho, Becka, Esselbeho, Wolffa, Tschudiho nebo Bradshawa a spousta času i peněz bylo věnováno axiálním jednotkám, motorům s rotujícími ventily anebo kuriozity od Bakewella, Polizziho, Bretona... Pokud máte jen trochu rádi neobvyklou techniku, vřele doporučuji.

Přestože z výše zmiňovaných konstrukcí se žádná nijak zásadně neprosadila a to i včetně relativně známého Wankelu, neznamená to, že se další a další lidé nepokoušejí protlačit svou myšlenku neobvyklého motoru. Jedním z posledních je belgický návrhář Franky Devaere, který vytvořil něco na způsob systému Fairchild-Caminez, akorát celý křížový mechanizmus pístů a ojnic vykonává kromě vratného pohybu také pohyb rotační.

Motor Harolda Camineza měl značné problémy s vibracemi a vzhledem k materiálům používaným v 20. letech minulého století také s vysokou hmotností. Devaere měl v tomto směru určitě mnohem více možností, jak se ale vypořádal se všemi nástrahami (třeba rychlou změnou otáček, která je u větší rotující hmoty a vznikajících obrovských odstředivých sil značně komplikovaná) není dosud jasné.

Jeho myšlenkový model s názvem RBR (Radial Bi Rotary) byl zatím převeden pouze do 3D grafiky, která vám ve videu pod článkem alespoň pro představu napoví, jak by jeho dílo mělo fungovat v praxi.

Devaere momentálně pracuje na prvním skutečném motoru s objemem 750 krychlových centimetrů a všechny komponenty je údajně možné vyrábět konvenčními technikami. Kromě neobvyklé konstrukce má jednotka pracovat v Atkinsonově cyklu s pozdějším zavíráním sacích ventilů. Autor slibuje různé varianty spalující konvenční paliva a jako hlavní benefit vysokou účinnost. Pokud uspěje, určitě se k jeho motoru ještě vrátíme.

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.