Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nadšenec si sám postavil brutální Wankel se čtyřmi rotory, stálo ho to miliony
17.10.2019 | Petr Prokopec
Ďábelský stroj syčí a plive oheň jako zběsilý, o prázdnou show se ale v žádném případě nejedná. Motor známého nadšence Roba Dahma má disponovat výkonem až 3 000 koní.
Wankelův rotační motor bude zřejmě už navždy spojen s Mazdou, a to přesto, že japonská automobilka jej nevymyslela, nepoužila jako první a dnes už ho nějaký ten pátek nenabízí. Je přitom otázkou, zda se příští rok dočkáme návratu, pokud však ano, tradiční fanoušci rotačního motoru v jásot propukat nebudou. Dá se totiž předpokládat, že na trh nedorazí sportovně koncipovaný agregát, nýbrž spíše ekologická jednotka. Očekávat tedy můžeme hybridní ústrojí, kde Wankel převezme pouze roli výrobníku energie, místo aby se staral o samotné roztáčení kol.
Nepůjde o jedinou změnu vůči minulosti, další novinkou by měla být skutečnost, že půjde o agregát pouze s jedním rotorem a tedy jen s jednou komorou. Bleskurychlé sprinty tedy opravdu nebudou na programu dne, místo toho Mazda zjevně naprosto vše podřídila dosažení co nejnižší spotřeby a emisí. Nicméně příští rok je ještě daleko a je možné, že veškeré dosavadní informace nemají až tak úplně reálný základ. Dočkat se tedy můžeme i dvourotorové jednotky.
Ještě letos nás ovšem čeká premiéra trochu jiné rotační jednotky, a sice čtyřrotorového Wankelu. Za tím stojí americký nadšenec Rob Dahm, který je mezi fanoušky netradičního agregátu nadmíru známou osobou. Wankelem totiž osazuje řadu aut, jenž továrnu opouštěly s tradičními „písťáky“. Souběžně s tím dochází i na ladění pohonných jednotek, jenž následně i přes svůj mizivý objem produkují výkony šplhající i přes tisíc koní.
Dosud Dahm pracoval hlavně s továrními ústrojím, jakkoliv modifikovanými. Nicméně stále šlo o dvourotorové nebo třírotorové agregáty. Jeho sen však vždy bylo ústrojí, které pohánělo Mazdu 787B. Tedy až do loňského roku jediný japonský vůz, který kdy vyhrál 24 hodin Le Mans. Značka však pod jeho kapotu nainstalovala čtyřrotor, jehož zvuk dokázal dostat do kolen i hluchého. Na silnice jej však nepustila.
Přesně to hodlá Dahm změnit, pracovat proto začal na vlastním agregátu. A jak dokládá nové video, pohonná jednotka již ožila. Premiéra speciální Mazdy RX-7 na tuningové show SEMA, jenž odstartuje za necelý měsíc, je tak daleko reálnější. Na její odhalení jsme přitom nadmíru zvědavi, a to nejen kvůli motoru, jehož základ vyšel na 1,4 milionu korun celková cena se s dalšími investicemi vyšplhala daleko za hranici 2 milionů Kč. Stejně zajímavá je i nová koncepce vozu, který již nepočítá pouze s jednou poháněnou nápravou.
Více si řekneme za přibližně tři týdny, zvědavi jsme hlavně na potvrzení výkonu - tedy pokud na to dojde. Momentálně totiž Dahm naznačuje, že čtyřrotor by mohl produkovat klidně i 3 000 koní. Není tedy překvapivé, že přenášet je bude dopředu i dozadu, neboť dvojici pneumatik by posílená jednotka nejspíše usmažila na místě. Ostatně plameny šlehá již nyní, a to ani nedošlo na odhalování jejího plného potenciálu.
Rob Dahm se konečně dočkal prvního nastartování svého čtyřrotoru. Plně představit jej hodlá za necelý měsíc na tuningové show SEMA pod kapotou upravené Mazdy RX-7
Zdroj: Rob Dahm@Youtube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před hodinou - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 2 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 3 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 5 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva