Nadšenec si sám postavil brutální Wankel se čtyřmi rotory, stálo ho to miliony

Ďábelský stroj syčí a plive oheň jako zběsilý, o prázdnou show se ale v žádném případě nejedná. Motor známého nadšence Roba Dahma má disponovat výkonem až 3 000 koní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Nadšenec si sám postavil brutální Wankel se čtyřmi rotory, stálo ho to miliony

17.10.2019 | Petr Prokopec

Nadšenec si sám postavil brutální Wankel se čtyřmi rotory, stálo ho to miliony

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ďábelský stroj syčí a plive oheň jako zběsilý, o prázdnou show se ale v žádném případě nejedná. Motor známého nadšence Roba Dahma má disponovat výkonem až 3 000 koní.

Wankelův rotační motor bude zřejmě už navždy spojen s Mazdou, a to přesto, že japonská automobilka jej nevymyslela, nepoužila jako první a dnes už ho nějaký ten pátek nenabízí. Je přitom otázkou, zda se příští rok dočkáme návratu, pokud však ano, tradiční fanoušci rotačního motoru v jásot propukat nebudou. Dá se totiž předpokládat, že na trh nedorazí sportovně koncipovaný agregát, nýbrž spíše ekologická jednotka. Očekávat tedy můžeme hybridní ústrojí, kde Wankel převezme pouze roli výrobníku energie, místo aby se staral o samotné roztáčení kol.

Nepůjde o jedinou změnu vůči minulosti, další novinkou by měla být skutečnost, že půjde o agregát pouze s jedním rotorem a tedy jen s jednou komorou. Bleskurychlé sprinty tedy opravdu nebudou na programu dne, místo toho Mazda zjevně naprosto vše podřídila dosažení co nejnižší spotřeby a emisí. Nicméně příští rok je ještě daleko a je možné, že veškeré dosavadní informace nemají až tak úplně reálný základ. Dočkat se tedy můžeme i dvourotorové jednotky.

Ještě letos nás ovšem čeká premiéra trochu jiné rotační jednotky, a sice čtyřrotorového Wankelu. Za tím stojí americký nadšenec Rob Dahm, který je mezi fanoušky netradičního agregátu nadmíru známou osobou. Wankelem totiž osazuje řadu aut, jenž továrnu opouštěly s tradičními „písťáky“. Souběžně s tím dochází i na ladění pohonných jednotek, jenž následně i přes svůj mizivý objem produkují výkony šplhající i přes tisíc koní.

Dosud Dahm pracoval hlavně s továrními ústrojím, jakkoliv modifikovanými. Nicméně stále šlo o dvourotorové nebo třírotorové agregáty. Jeho sen však vždy bylo ústrojí, které pohánělo Mazdu 787B. Tedy až do loňského roku jediný japonský vůz, který kdy vyhrál 24 hodin Le Mans. Značka však pod jeho kapotu nainstalovala čtyřrotor, jehož zvuk dokázal dostat do kolen i hluchého. Na silnice jej však nepustila.

Přesně to hodlá Dahm změnit, pracovat proto začal na vlastním agregátu. A jak dokládá nové video, pohonná jednotka již ožila. Premiéra speciální Mazdy RX-7 na tuningové show SEMA, jenž odstartuje za necelý měsíc, je tak daleko reálnější. Na její odhalení jsme přitom nadmíru zvědavi, a to nejen kvůli motoru, jehož základ vyšel na 1,4 milionu korun celková cena se s dalšími investicemi vyšplhala daleko za hranici 2 milionů Kč. Stejně zajímavá je i nová koncepce vozu, který již nepočítá pouze s jednou poháněnou nápravou.

Více si řekneme za přibližně tři týdny, zvědavi jsme hlavně na potvrzení výkonu - tedy pokud na to dojde. Momentálně totiž Dahm naznačuje, že čtyřrotor by mohl produkovat klidně i 3 000 koní. Není tedy překvapivé, že přenášet je bude dopředu i dozadu, neboť dvojici pneumatik by posílená jednotka nejspíše usmažila na místě. Ostatně plameny šlehá již nyní, a to ani nedošlo na odhalování jejího plného potenciálu.


Nadšenec si sám postavil brutální Wankel se čtyřmi rotory, stálo ho to miliony - 1 - Mazda RX-7 Rob Dahm 2019 prvni sada 01Nadšenec si sám postavil brutální Wankel se čtyřmi rotory, stálo ho to miliony - 2 - Mazda RX-7 Rob Dahm 2019 prvni sada 02Nadšenec si sám postavil brutální Wankel se čtyřmi rotory, stálo ho to miliony - 3 - Mazda RX-7 Rob Dahm 2019 prvni sada 03Nadšenec si sám postavil brutální Wankel se čtyřmi rotory, stálo ho to miliony - 4 - Mazda RX-7 Rob Dahm 2019 prvni sada 04Nadšenec si sám postavil brutální Wankel se čtyřmi rotory, stálo ho to miliony - 5 - Mazda RX-7 Rob Dahm 2019 prvni sada 05Nadšenec si sám postavil brutální Wankel se čtyřmi rotory, stálo ho to miliony - 6 - Mazda RX-7 Rob Dahm 2019 prvni sada 06Nadšenec si sám postavil brutální Wankel se čtyřmi rotory, stálo ho to miliony - 7 - Mazda RX-7 Rob Dahm 2019 prvni sada 07Nadšenec si sám postavil brutální Wankel se čtyřmi rotory, stálo ho to miliony - 8 - Mazda RX-7 Rob Dahm 2019 prvni sada 08Nadšenec si sám postavil brutální Wankel se čtyřmi rotory, stálo ho to miliony - 9 - Mazda RX-7 Rob Dahm 2019 prvni sada 09
Rob Dahm se konečně dočkal prvního nastartování svého čtyřrotoru. Plně představit jej hodlá za necelý měsíc na tuningové show SEMA pod kapotou upravené Mazdy RX-7

Zdroj: Rob Dahm@Youtube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.