Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci představili lehoučký motor 2,0 s neuvěřitelným výkonem až 647 koní
21.3.2019 | Mirek Mazal
Výkony malých motorů v posledních letech rostou a tohle je jeden z extrémů. Nový motor Audi dává z jen dvoulitrového objemu výkon přes 600 koní, na silnice ale nemíří.
Nemusíte být až tak staří, abyste pamatovali doby, kdy třílitrový šestiválec BMW s výkonem 142 kW (193 koní) představoval špičku svého segmentu. Stále přesnější výroba motorových komponentů eskalovaná tlakem na minimalizaci papírové spotřeby paliva logicky doprovázeným přeplňováním ale vše změnil. Výkonem okolo 200 koní dnes ohromíte leda pokud jej generuje malý tříválec - dvoulitry dnes dávají běžně o polovinu více a motor 2,5 TFSI od Audi jich ze sebe doluje dokonce 400. A třílitrové šestiválce? Ty se dnes podívají i za hranici 500 koní.
Limity jsou ale ještě docela jinde, jak ukazuje znovu Audi v případě motoru, který je určen pro soutěžní vozy DTM. V tomto seriálu regule od letošního roku vyžadují přeplňované jednotky omezené spotřebou zhruba 95 kilogramů paliva za hodinu. Již dříve známé podmínky přiměly motoráře čtyř kruhů, aby sedli ke stolu a v povolených mantinelech vymysleli nový agregát. Výsledek má podobu přeplňovaného čtyřválce s dvoulitrovým objemem a neuvěřitelným výkonem až 647 koní (476 kW).
Kompletní laborování s posunem výkonových hranic trvalo dva a půl roku a v závěru potřebovalo více než tisíc hodin testování na zkušební stolici. Všechny základní součástky jsou navrženy tak, aby vydržely celou sezónu čítající kolem šesti tisíc kilometrů. Standardně motor generuje nanejvýš 617 kobyl, ústrojí ale umí dočasně přidat dalších 30 koní (22 kW) umožňujících závodníkovi snadněji předjíždět.
Nový motor bude debutovat 4. května 2019 na startovním roštu Hockenheimringu v závodním voze Audi RS 5 DTM. Ještě loni tým spoléhal na čtyřlitrový vidlicový osmiválec s atmosférickým sáním. Dvakrát větší strojovna dávala „pouhých” 505 koní (372 kW). „V průběhu prvního testování byli naši řidiči naprosto nadšeni,“ nastínil bezprostřední dojmy šéf Audi Motorsport Dieter Gass. „Přechod z přirozeně plněného V8 na turbo však není důležitý pouze kvůli dodatečnému výkonu zhruba sto koní. V DTM nyní jezdíme s vysoce účinným motorem, na který jsme také zvyklí díky použití v mnoha produkčních vozidlech koncernu,“ dodal Gass pro tisk.
Klíčovou vlastností zmenšeného čtyřválce je lehkost. Novinka má jen 85 kilogramů, což je skutečně velmi málo - asi polovina hmotnosti odcházející V8. Celkově Audi RS 5 DTM nyní váží něco přes jednu tunu, proto činí poměr výkonu a hmotnosti přibližně 1,6 kilo na koně - to je území Bugatti Veyron Super Sport.
Smutná zpráva se týká použití revolučního motoru v běžném provozu. Zatím je silniční homologace nepravděpodobná, Audi pro RS5 standardně nabízí 2,9litrový šestiválec TFSI s výkonem 450 koní (331 kW). Nic k zahození, od 617 koní z dvoulitru je to ale kus cesty.
Závodní motor Audi posunuje limity čtyřválcového přeplňování, umí vygenerovat až 647 koní neboli 476 kW
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin zajel nový rekord včera 17:03
- V Moto3 nejrychlejším Alonso, v Moto2 Garcia - 14. Salač včera 15:41
- Ve Francii začal nejrychleji Martin před Acostou včera 12:05
- Známe první letošní vítěze NW200 včera 11:02
- Test Cardo Packtalk Edge: interkom se skvělým zvukem včera 08:00
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
včera - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
včera - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
včera - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
včera - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 21:27 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry