Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci vyvíjí revoluční kola, jejichž pneumatiky už nebudete muset dofukovat
9.7.2019 | Mirek Mazal
Řešení patálií s pneumatikami nebaví nikoho, dnes je ale nezbytné, pokud nechcete řešit problémy s vysokou spotřebou či špatnými jízdními vlastnostmi. S novými pneu Continentalu už to nutné nebude, postarají se o to samy.
Centrální dofukování pneumatik existuje už delší dobu, obvykle jsou jím vybaveny nákladní vozy, popř velké terénní automobily. Podobnou techniku používají například i zemědělské či armádní stroje, automatické huštění kol z místa řidiče se ale běžným osobním vozům s ohledem na nevhodnost dosavadních systémů vyhýbalo. Německý Continental chce proto nyní do aut dostat právě to.
Středobodem projektu Intelligent Tire je kolo umožňující nafouknout pneumatiku podle potřeby bez nutnosti manuálního zásahu u stojícího automobilu. „Naší ideou je, že by se pneumatiky měly přizpůsobit měnícím se podmínkám na silnici,“ prozradil záměr technik Christoph Berger a dodal: „Dnes si musíte vybrat sportovní pneumatiku, musíte si vybrat terénní pneumatiku, musíte si vybrat pohodlnou pneumatiku a do budoucna si myslíme, že by se guma mohla přizpůsobit různým podmínkám na vozovce, různým podmínkám vozidla, a také řidičovým potřebám.“
Radikálním řešením je mechanismus dovolující zvýšit, respektive snížit tlak v pneumatikách na vyžádání, nebo když se znatelně změní zatížení automobilu či dojde k přejezdu na jiný povrch silnice. Systém by mohl být zabudován do ráfku, jak to ukázal Continental na výstavě TechWeek.
Disk s pěti paprsky používá tři z nich jako dutiny pro potřebnou techniku. Pod krytím se nachází kompresor, řídicí jednotka baterie a napájení elektroniky. Berger upozornil na úspěšné testování výdrže křehce vypadajícího sestavení, kolo se všemi přístroji prý odolalo běžně dosahovaným odstředivým silám, jízdě po špatných silnicích, měnícím se povětrnostním podmínkám a dalším nepříjemnostem, které ze silnic dobře známe.
Němci pro sériovou výrobu přesto počítají s ještě kompaktnějším balením, které by odstředivé síly nemusely zajímat vůbec. „Baterie je určena jen pro tento prototyp, v budoucnu nebude žádná. Chceme, aby byla energie přenesena bezdrátově,“ nastínil podobu finálního produktu Berger. Jeho úkolem je v ideálním případě vměstnat kompresor a řídicí jednotku do náboje kola, kde působí mnohem menší odstředivé síly.
Před koncem vývoje je potřeba překonat další překážky. Continental se netají vědomím o mnoha složitostech. „Viděli jste, že kompresor není příliš velký. Chceme větší kompresor. Dnes můžeme zvýšit tlak o 0,55 baru za tři minuty. V budoucnu to chceme trochu rychleji,“ pokračuje Berger.
Novinka bude zpočátku určena méně výkonným automobilům. Dynamicky vybavené modely vytvářejí vysoké rychlosti spojené s odstředivými silami. Berger přiznal, že firma cílí na trhy s pneumatikami pro slabší vozy. „Když se podíváme na autonomní vozidla, odstředivá síla už není tak velkým tématem, protože dynamika je poměrně nízká. Nedochází k rychlým průjezdům zatáček a zrychlení.“ Další praktickou aplikaci nabízí sdílené flotily, kde se jednotliví uživatelé nechtějí starat o aktuální tlak v pronajatém autě, které jen výjimečně bývá k dispozici s nadstandardním výkonem.



Inteligentní kolo Continentalu se postará samo starat o tlak uvnitř pláště, nebo by se dalo dofukovat podle pokynů řidiče. Na fotkách vidíme prototyp s viditelnými komponenty, cílem Němců je veškerou techniku schovat do náboje a systém napájet bezdrátově
Zdroj: Continental
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 9 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejčtenější články
Prodeje Mercedesu se dál propadají hrozivým tempem, zoufalému obratu vedení se nelze divit
8.10.2025
73 tisíc jen za nové pneu? A každých 10 tisíc km znovu? Ženu zaskočilo, jak moc „žere gumy” její těžké ošklivé BMW
8.10.2025
Tesla odhalila své nové levné modely. Za docela malou slevu jim toho chybí víc, než by vám bylo milé
8.10.2025
Ferrari si postavilo zbrusu nový soukromý testovací okruh, fanoušky tím nejspíš ani trochu nepotěší
8.10.2025
Čínský elektromobil shořel na parkovišti po ujetí pouhých 1 000 km. Žár byl tak silný, že zapálil dalších sedm aut okolo
8.10.2025
Živá témata na fóru
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
- Policejní kontroly a měření 11.06. 12:55 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 11.06. 12:52 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.06. 09:48 - lylybrown
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
