Reklama

Jedna z největší služeb na sdílení aut je v troskách a končí. Důvody jsou obvyklé

Měla to být úžasná náhrada dnešního individuálního vlastnictví automobilů, postupem času se ale pro všechny zúčastněné stala noční můrou. Té je konec, další agónii učinili přítrž radní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jedna z největší služeb na sdílení aut je v troskách a končí. Důvody jsou obvyklé

26.6.2018 | Mirek Mazal | 27 příspěvků

Měla to být úžasná náhrada dnešního individuálního vlastnictví automobilů, postupem času se ale pro všechny zúčastněné stala noční můrou. Té je konec, další agónii učinili přítrž radní.

Autolib je služba na sdílení automobilů, která byla ve francouzské metropoli spuštěna před sedmi lety. Název vznikl ze slov automobil (automobile) a svoboda (liberté). Projekt zavedl pařížský starosta Bertrand Delanoë inspirován tehdy už zavedeným systémem veřejné půjčovny bicyklů jménem Velib.

Radní před spuštěním programu vybírali ekologicky nezávadné automobily, které by svým provozem nezvyšovaly podíl škodlivin v ulicích Paříže. Požadavky nízkých emisí během pohybu byly později upraveny, předepsaný hybridní pohon s nakonec vystřídaly plnohodnotné elektromobily. Pro každý z nich bylo vyhrazeno parkovací místo vybavené nabíjecí zásuvkou a každá stanice měla dostat dotykový displej umožňující uživateli vybrat si cílovou stanici a jiné možnosti. Cena měsíčního předplatného vycházela na 15 Eur (389 Kč) plus uživatelský poplatek 5 Eur (130 Kč) za půl hodiny, který se lišil pro rodiny a studenty.

Služba Autolib si hned po zahájení provozu v roce 2011 našla desetitisíce klientů a postupně expandovala do dalších francouzských měst, uživatelů ale dodnes není dost na to, aby se projekt přehoupl do černých čísel. Jak už to bývá, úředníky a idealisty nalinkovaný scénář nepočítal s vlivem dopravních alternativ, mezi které mimo jiné patří stále více vyhledávané služby typu Uber. Údržba elektromobilů je další důležitou položkou, která ovlivňuje životaschopnost carsharingu. Flotila stříbrných vozů v průběhu let postupně rychle degradovala a neničili je jen oprávnění uživatelé v rámci hesla „z cizího krev neteče” - je veřejným tajemstvím, že malá městská vozítka sloužila v noci jako noclehárny bezdomovce, což jim na lesku též jistě nepřidalo.

Růžové brýle tak odpůrcům klasické dopravy postupně tmavly až definitivně zčernaly. Éra moderního sdílení skončila poté, co orgány samosprávy rozhodly o vypovězení smlouvy s provozovatelem veřejné služby. Došlo k tomu po ohlášení velkých ztrát, které provozovatel chtěl od objednavatele, tedy radnice, nahradit. Ambiciózní plán byl ukončen bez ohledu na zbylých 150 000 zaregistrovaných uživatelů, které z Autolibu dělali jednu z největších služeb svého druhu. Kdyby smlouva vypovězena nebyla, výše konečného účtu při vypršení smlouvy v roce 2023 radnice odhadla na několik desítek milionů Eur. I to mohl být optimismus - technický provozovatel, firma Bolloré patřící francouzskému miliardáři Vincentu Bolloré, hovořila o 300 milionech Eur (7,78 miliardy Kč).

Sdružení SAVM (Le Syndicat Autolib' et Vélib' Métropole) zodpovědné za realizaci služby se usneslo na odmítnutí zaplatit požadovanou finanční náhradu společnosti vlastnící vozy, nabíjecí stanice a parkovací místa. Bolloré se nejspíše bude dožadovat stovek milionů Eur ušlého zisku, ale to už je celkem druhotné - celý tento experiment bude stát francouzské daňové poplatníky tak jako tak spoustu peněz.

Městská služba pro sdílení jízdních kol, která byla inspirací pro zkrachovalý projekt, je rovněž ohrožena. Změna dodavatele vedla k velkým problémům a nedostatku bicyklů, asi je zase někdo ukradl. Kritickou situaci zhoršila nedávná invaze čínských firem na sdílení jízdních kol.

Zkáza Autolibu a hrozící úpadek Velibu ukazuje, jak krátkozraké jsou plány EU na nahrazení individuální dopravy těmito službami. Nepochybně existují lidé, kteří je rádi využijí a věříme, že v určitých případech najdou své uplatnění, pokud ale nevzniknou v reakci na poptávku po nich, dopadnou vždy takto. A vlastně si nejsme jisti, jestli tak nedopadnou pokaždé - v jakékoli širší skupině anonymních uživatelů se vždy najdou lidé, kteří budou s „cizími” dopravními prostředky zacházet neodpovědně, budou je ničit a tím učiní službu neatraktivní z uživatelského a neudržitelnou z ekonomického hlediska...

Jedna z největší služeb na sdílení aut je v troskách a končí. Důvody jsou obvyklé - 1 - Konec sdileni elektromobilu v Parizi 01Jedna z největší služeb na sdílení aut je v troskách a končí. Důvody jsou obvyklé - 2 - Konec sdileni elektromobilu v Parizi 02Jedna z největší služeb na sdílení aut je v troskách a končí. Důvody jsou obvyklé - 3 - Konec sdileni elektromobilu v Parizi 03Jedna z největší služeb na sdílení aut je v troskách a končí. Důvody jsou obvyklé - 4 - Konec sdileni elektromobilu v Parizi 04
Jedna z největší služeb na sdílení aut je v troskách a končí. Důvody jsou obvyklé - 5 - Konec sdileni elektromobilu v Parizi 05Jedna z největší služeb na sdílení aut je v troskách a končí. Důvody jsou obvyklé - 6 - Konec sdileni elektromobilu v Parizi 06Jedna z největší služeb na sdílení aut je v troskách a končí. Důvody jsou obvyklé - 7 - Konec sdileni elektromobilu v Parizi 07Jedna z největší služeb na sdílení aut je v troskách a končí. Důvody jsou obvyklé - 8 - Konec sdileni elektromobilu v Parizi 08Jedna z největší služeb na sdílení aut je v troskách a končí. Důvody jsou obvyklé - 9 - Konec sdileni elektromobilu v Parizi 09Jedna z největší služeb na sdílení aut je v troskách a končí. Důvody jsou obvyklé - 10 - Konec sdileni elektromobilu v Parizi 10Jedna z největší služeb na sdílení aut je v troskách a končí. Důvody jsou obvyklé - 11 - Konec sdileni elektromobilu v Parizi 11Jedna z největší služeb na sdílení aut je v troskách a končí. Důvody jsou obvyklé - 12 - Konec sdileni elektromobilu v Parizi 12Jedna z největší služeb na sdílení aut je v troskách a končí. Důvody jsou obvyklé - 13 - Konec sdileni elektromobilu v Parizi 13Jedna z největší služeb na sdílení aut je v troskách a končí. Důvody jsou obvyklé - 14 - Konec sdileni elektromobilu v Parizi 14Jedna z největší služeb na sdílení aut je v troskách a končí. Důvody jsou obvyklé - 15 - Konec sdileni elektromobilu v Parizi 15Jedna z největší služeb na sdílení aut je v troskách a končí. Důvody jsou obvyklé - 16 - Konec sdileni elektromobilu v Parizi 16Jedna z největší služeb na sdílení aut je v troskách a končí. Důvody jsou obvyklé - 17 - Konec sdileni elektromobilu v Parizi 17Jedna z největší služeb na sdílení aut je v troskách a končí. Důvody jsou obvyklé - 18 - Konec sdileni elektromobilu v Parizi 18
Ničení aut a nedostatečný zájem zabilo službu Autolib na sdílení aut v Paříži. Šťastní z ní byli jen bezdomovci, kteří přespávali uvnitř vozů

Zdroj: France 24

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Diskuze 27 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama