Škoda Octavia Scout je nejlepší čtyřkolka

Škoda to zase vyhrála, Scout je nejlepší čtyřkolka, i když nemá ani „pořádný” pohon všech kol...
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Zkáza firmy Wukong ukazuje úskalí sdílení aut, lidé rozkradli 90 procent kol

26.6.2017 | Marek Bednář | 7 příspěvků

Z cizího krev neteče, řekli si asi lidé používající služby bikesharingové firmy Wukong. Ta během pěti měsíců pozbyla většinu kol a zkrachovala.

Sdílená mobilita, tedy naším pohledem hlavně tzv. carsharing, může být pro leckoho zajímavá alternativa. Třeba auto nechcete a nepotřebujete a kdybyste ho vlastnili, 25 dnů z měsíce by jen zabíralo místo na parkovišti. Tak se zaregistrujete do nějakého programu sdílení aut a půjčíte si vůz jen tehdy, když ho potřebujete. Leckomu se to může vyplatit, však vlastnictví auta není levná věc.

Jenže sdílení dopravních prostředků má svá úskalí. Jednak tu je pro nás dost nepochopitelný přístup „z cizího krev neteče”, tedy že když auto, kolo nebo třeba půjčené nářadí není moje, nemusím na jeho stav brát ohledy. A s ním souvisí i to, o čem se na vlastní kůži přesvědčila bikesharingová společnost Wukong z čínského města Čchung-čching - může se stát, že si někdo části sdílených věcí přivlastní, pokud si je nevezeme rovnou celé.

Pravda, firma tu šla neštěstí vstříc, když kola nevybavila GPS lokátory. Nevíme, jakým způsobem bylo technicky zajištěno půjčování a vracení, stejně tak, jestli byla kola ztracena či rozkradena zákazníky nebo jinými zloději. Faktem ale je, že během prvních pěti měsíců bylo 90 % kol prostě pryč. Wukong si neuvědomil, že GPS lokátory budou potřebné, dřív, než mu došly peníze. V Číně je bike-sharing velmi populární, firem, které ho tam provozují, je docela hodně. Wukong je ovšem první, kterou postihl bankrot; jak vidíme, bylo to kvůli uživatelům, nikoliv kvůli nedostatečné poptávce.

Češi mají ke carsharingu převážně zdrženlivý přístup a tento případ ukazuje, proč. Nakonec, dekády tvrdého socialismu nás naučily, že co nikomu nepatří, o to se nikdo nestará. A nebo se to rovnou rozkrádá. Jak vidno, tento „přístup” není přežitek a i když úplné krádeži sdílených aut lze jistě zabránit, s macešským přístupem jednotlivých uživatelů to bude složitější. Nás právě proto tato myšlenka příliš neoslovuje a zkáza Wukongu připomíná, že podobná obava není ani v dnešní době lichá...

Zkáza firmy Wukong ukazuje úskalí sdílení aut, lidé rozkradli 90 procent kol - 1 - wukong bikes bankrot 01Zkáza firmy Wukong ukazuje úskalí sdílení aut, lidé rozkradli 90 procent kol - 2 - wukong bikes bankrot 02Zkáza firmy Wukong ukazuje úskalí sdílení aut, lidé rozkradli 90 procent kol - 3 - wukong bikes bankrot 03
Kola firmy Wukong, když ještě byla pohromadě - dnes je 90 procent z nich neznámo kde

Zdroje: Next Shark, Caixin Global

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 7 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše