Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci vyvíjí revoluční kola, jejichž pneumatiky už nebudete muset dofukovat
9.7.2019 | Mirek Mazal
Řešení patálií s pneumatikami nebaví nikoho, dnes je ale nezbytné, pokud nechcete řešit problémy s vysokou spotřebou či špatnými jízdními vlastnostmi. S novými pneu Continentalu už to nutné nebude, postarají se o to samy.
Centrální dofukování pneumatik existuje už delší dobu, obvykle jsou jím vybaveny nákladní vozy, popř velké terénní automobily. Podobnou techniku používají například i zemědělské či armádní stroje, automatické huštění kol z místa řidiče se ale běžným osobním vozům s ohledem na nevhodnost dosavadních systémů vyhýbalo. Německý Continental chce proto nyní do aut dostat právě to.
Středobodem projektu Intelligent Tire je kolo umožňující nafouknout pneumatiku podle potřeby bez nutnosti manuálního zásahu u stojícího automobilu. „Naší ideou je, že by se pneumatiky měly přizpůsobit měnícím se podmínkám na silnici,“ prozradil záměr technik Christoph Berger a dodal: „Dnes si musíte vybrat sportovní pneumatiku, musíte si vybrat terénní pneumatiku, musíte si vybrat pohodlnou pneumatiku a do budoucna si myslíme, že by se guma mohla přizpůsobit různým podmínkám na vozovce, různým podmínkám vozidla, a také řidičovým potřebám.“
Radikálním řešením je mechanismus dovolující zvýšit, respektive snížit tlak v pneumatikách na vyžádání, nebo když se znatelně změní zatížení automobilu či dojde k přejezdu na jiný povrch silnice. Systém by mohl být zabudován do ráfku, jak to ukázal Continental na výstavě TechWeek.
Disk s pěti paprsky používá tři z nich jako dutiny pro potřebnou techniku. Pod krytím se nachází kompresor, řídicí jednotka baterie a napájení elektroniky. Berger upozornil na úspěšné testování výdrže křehce vypadajícího sestavení, kolo se všemi přístroji prý odolalo běžně dosahovaným odstředivým silám, jízdě po špatných silnicích, měnícím se povětrnostním podmínkám a dalším nepříjemnostem, které ze silnic dobře známe.
Němci pro sériovou výrobu přesto počítají s ještě kompaktnějším balením, které by odstředivé síly nemusely zajímat vůbec. „Baterie je určena jen pro tento prototyp, v budoucnu nebude žádná. Chceme, aby byla energie přenesena bezdrátově,“ nastínil podobu finálního produktu Berger. Jeho úkolem je v ideálním případě vměstnat kompresor a řídicí jednotku do náboje kola, kde působí mnohem menší odstředivé síly.
Před koncem vývoje je potřeba překonat další překážky. Continental se netají vědomím o mnoha složitostech. „Viděli jste, že kompresor není příliš velký. Chceme větší kompresor. Dnes můžeme zvýšit tlak o 0,55 baru za tři minuty. V budoucnu to chceme trochu rychleji,“ pokračuje Berger.
Novinka bude zpočátku určena méně výkonným automobilům. Dynamicky vybavené modely vytvářejí vysoké rychlosti spojené s odstředivými silami. Berger přiznal, že firma cílí na trhy s pneumatikami pro slabší vozy. „Když se podíváme na autonomní vozidla, odstředivá síla už není tak velkým tématem, protože dynamika je poměrně nízká. Nedochází k rychlým průjezdům zatáček a zrychlení.“ Další praktickou aplikaci nabízí sdílené flotily, kde se jednotliví uživatelé nechtějí starat o aktuální tlak v pronajatém autě, které jen výjimečně bývá k dispozici s nadstandardním výkonem.
Inteligentní kolo Continentalu se postará samo starat o tlak uvnitř pláště, nebo by se dalo dofukovat podle pokynů řidiče. Na fotkách vidíme prototyp s viditelnými komponenty, cílem Němců je veškerou techniku schovat do náboje a systém napájet bezdrátově
Zdroj: Continental
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
před 7 hodinami - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
před 8 hodinami - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
před 10 hodinami - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 11 hodinami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 23:22 - mattonecz
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 21:45 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999