Reklama

Němci ukázali světla budoucnosti, techniku luxusních aut dostanou do těch běžných

Zapomeňte na xenony i světelné diody, budoucností automobilového osvětlení jsou podle Osramu lasery. Umí je nyní udělat tak, že v noci dosvítí až 600 metrů daleko a nebudou drahá, jako dnes.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Němci ukázali světla budoucnosti, techniku luxusních aut dostanou do těch běžných

28.3.2019 | Mirek Mazal

Zapomeňte na xenony i světelné diody, budoucností automobilového osvětlení jsou podle Osramu lasery. Umí je nyní udělat tak, že v noci dosvítí až 600 metrů daleko a nebudou drahá, jako dnes.

Dobré světlomety zvyšují šanci na bezproblémovou noční jízdu, o tom nemá smysl debatovat - bez nich se řízení stává nebezpečným nebo zcela nemožným. Osvětlení osobních automobilů se vyvíjí zhruba od 80. let 19. století, kdy první světlo zajišťoval hořící acetylen. Žárovky s wolframovým vláknem se začaly používat na samém počátku 20. století a halogenová technologie přišla roku 1962. Od počátku 21. století nastoupila éra xenonových výbojek, které vystřídalo využití LED. Nejnovějším počinem vývojářů jsou laserové lampy, i ty ale prochází dalším vývojem.

Světlo vyzařované ve formě úzkého svazku je zatím poslední novinkou v segmentu automobilového osvětlení, premiérovými modely s touto inovací se staly BMW i8 a Audi R8 LMX. Od roku 2014 se vývoj dostal o mílový krok vpřed. Již druhá generace modrých multi-režimových laserových diod v ideálních podmínkách zdvojnásobuje dosah paprsku v porovnání LED technologii. Viditelnost podle všeho stoupá až na 600 metrů.

Zdokonalení světelného toku nemusí být ovlivněno zvětšením vyzařované plochy reflektoru, myslí si výrobce. „Naše nově vyvinutá laserová dioda umožňuje projektovat a konstruovat ještě menší světlomety vozů než dosud - aniž by tím došlo k ohrožení světelného výkonu. Kombinuje výkonné osvětlení s kompaktními rozměry,“ chlubí se Walter Rothmund z německého Osramu, který má nejnovější pojetí laserových světel na svědomí.

Němci vyzdvihují laserovou diodu PLPT9 450D_E A01, kterou chtějí zpřístupnit stále většímu počtu motoristů, nikoli jen pár majitelům drahých aut. Příslušně otestovaná součástka by měla odolat výkyvům teplot v rozsahu od -40 °C do +120 °C. Novinka se skládá z menšího počtu částí a úbytek materiálu umožňuje snadnější odvod tepla navzdory lepšímu osvětlení silnice.

Mnichovská firma vysvětluje důvody spokojenosti se svým výrobkem. Podle oficiálního sdělení dosahuje modrý laser PLPT9 450D_E A01 optického výkonu 3,5 W a vysílá modré světlo s vlnovou délkou 447 nm. Použitím příslušné optiky vyzařovaný paprsek míří do bodu o průměru pouze několik mikrometrů. Pomocí fosforového filtru se modré světlo mění na bílé, které se běžně používá v nasvícení cesty. Výkon takto sestavených reflektorů by měl být snad třikrát vyšší než u LED. Konkrétně laser umí vytvořit světelný tok 600 cd/mm2, zatímco LED přibližně 200 cd/mm2.


Němci ukázali světla budoucnosti, techniku luxusních aut dostanou do těch běžných - 1 - Audi R8 LMX 2014 laser svetla oficialni 01Němci ukázali světla budoucnosti, techniku luxusních aut dostanou do těch běžných - 2 - Audi R8 LMX 2014 laser svetla oficialni 02Němci ukázali světla budoucnosti, techniku luxusních aut dostanou do těch běžných - 3 - Audi R8 LMX 2014 laser svetla oficialni 03Němci ukázali světla budoucnosti, techniku luxusních aut dostanou do těch běžných - 4 - Audi R8 LMX 2014 laser svetla oficialni 04Němci ukázali světla budoucnosti, techniku luxusních aut dostanou do těch běžných - 5 - Audi R8 LMX 2014 laser svetla oficialni 05Němci ukázali světla budoucnosti, techniku luxusních aut dostanou do těch běžných - 6 - Audi R8 LMX 2014 laser svetla oficialni 06Němci ukázali světla budoucnosti, techniku luxusních aut dostanou do těch běžných - 7 - Audi R8 LMX 2014 laser svetla oficialni 07Němci ukázali světla budoucnosti, techniku luxusních aut dostanou do těch běžných - 8 - Audi R8 LMX 2014 laser svetla oficialni 08Němci ukázali světla budoucnosti, techniku luxusních aut dostanou do těch běžných - 9 - Audi R8 LMX 2014 laser svetla oficialni 09Němci ukázali světla budoucnosti, techniku luxusních aut dostanou do těch běžných - 10 - Audi R8 LMX 2014 laser svetla oficialni 10Němci ukázali světla budoucnosti, techniku luxusních aut dostanou do těch běžných - 11 - Audi R8 LMX 2014 laser svetla oficialni 11Němci ukázali světla budoucnosti, techniku luxusních aut dostanou do těch běžných - 12 - Audi R8 LMX 2014 laser svetla oficialni 12Němci ukázali světla budoucnosti, techniku luxusních aut dostanou do těch běžných - 13 - Audi R8 LMX 2014 laser svetla oficialni 13Němci ukázali světla budoucnosti, techniku luxusních aut dostanou do těch běžných - 14 - Audi R8 LMX 2014 laser svetla oficialni 14Němci ukázali světla budoucnosti, techniku luxusních aut dostanou do těch běžných - 15 - Audi R8 LMX 2014 laser svetla oficialni 15Němci ukázali světla budoucnosti, techniku luxusních aut dostanou do těch běžných - 16 - Audi R8 LMX 2014 laser svetla oficialni 16Němci ukázali světla budoucnosti, techniku luxusních aut dostanou do těch běžných - 17 - Audi R8 LMX 2014 laser svetla oficialni 17Němci ukázali světla budoucnosti, techniku luxusních aut dostanou do těch běžných - 18 - Audi R8 LMX 2014 laser svetla oficialni 18
První sériová laserová světla zabudovalo Audi do modelu R8 LMX v roce 2014

Němci ukázali světla budoucnosti, techniku luxusních aut dostanou do těch běžných - 19 - Budoucnost osvetleni aut se skryva v laseru 01Němci ukázali světla budoucnosti, techniku luxusních aut dostanou do těch běžných - 20 - Budoucnost osvetleni aut se skryva v laseru 02
Nová laserová dioda PLPT9 450D_E A01 prý umožňuje projektovat rozměrově ještě menší světlomety, které nabídnou dokonce větší světelný výkon

Zdroj: Osram

Mirek Mazal

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše

Reklama