Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Proč se voliče některých automatů pohybují po rovné a jiné po „klikaté” dráze?
3.8.2018 | Mirek Mazal
Může to vypadat jako souboj klasiky a moderny, ale není tomu tak, i některá nová auta sází na ono „kostrbaté” řešení. Má to svůj technický smysl.
Automatické převodovky postupně válcují klasický manuál a je celkem jasné, že přijde den, kdy nic jiného k mání nebude. Samočinné řazení je na světě přes padesát let a za tu dobu vznikly nejrůznější řešení jeho voličů. Mezi všemi lze ale jednoduše rozpoznat dva základní odlišné přístupy ke způsobu volby jízdního režimu - v prvním případě se páka posouvá lineárně a ve druhém se musí kopírovat předem vymezená dráha, která má k rovné více či méně daleko
Jednoduchá verze pohybu vpřed a vzad je přívětivější a rychlejší, proto si ji lidé oblíbili. Ovšem i automatika podobná bludišti stále přetrvává a objevuje se v autech zejména japonských značek. V čem jsou hlavní rozdíly, vysvětlil Franco Cattani, který kupodivu nepracuje u italské policie, je technikem italsko-amerického automobilového koncernu FCA.
Cattani říká, že existují dva hlavní faktory, proč výrobce vybírá mezi jednoduchým řazením v jedné rovině a složitějším zubatým posouváním podle tvarované dráhy. Prvním faktorem je pozice pružiny, která zajišťuje nechtěný pohyb páky. Některé systémy mají zabudovaný knoflík napojený na pružinu, která se uvolní stiskem tlačítka a je možné vybrat režim jízdy dopředu, neutrál, parkování apod. Stisknutí tlačítka je pojistka, která chrání řidiče před například nechtěným zařazením zpátečky. No a v případě, že automobilka nedělá voliče automatu s pojistkou, zvolí raději složitou dráhu řadicí páky, která fakticky plní stejnou funkci jako mechanické zajištění, akorát řidič nemusí nic mačkat.
Druhý faktor je podle Franca jen preference zákazníka. Někdo zkrátka chce mít automobil s řazením v jedné linii, jiný při každém manévru hledat správnou pozici na spletitém voliči jízdních režimů. To je vše, zmíněné dva jednoduché důvody jsou hlavní příčinou rozdílného vzhledu středového tunelu.
Neexistuje tedy žádný složitý technický důvod, proč by automatický systém musel použít jednu nebo druhou metodu. Rozhodnutí použít lineární vzor nebo složitější model souvisí se zákaznickými preferencemi a s volbou výrobce, jak zamezit nechtěnému posunutí řadicí páky.
Jak jsme již zmínili, typičtější je dnes volba „přímky” (popř. už žádného fyzického pohybu u elektronických voličů, který může nabírat prakticky jakékoli podoby), zejména Japonci ale mají rádi i moderní implementace voličů s „klikatou” dráhou. Někdy tak pochopitelně jde jen o tradici či vizuální aspekt. Obojí se spojuje v případě jednoho voliče Jaguaru, který dal za vznik konzoli, ve které se volič pohybuje po dráze vytvářející písmeno J...









Dráha pohybu páky automatické převodovky se liší v závislosti na pojistce proti nechtěnému zařazení, to je hlavní důvod pro volbu toho či onoho řešení
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 7 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 8 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 10 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 11 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
