VW zničil jediný prototyp desetistupňového DSG, s davem nepůjde

9.5.2017 | Petr Prokopec | 35 příspěvků

Převodových stupňů automatických převodovek stále přibývá, některé firmy dnes už koketují s 11 stupni. VW mezi nimi není, nenabídne ani 10.

Není tomu dávno, co vrcholem mezi automatickými převodovkami bylo dvouspojkové DSG se šesti rychlostními sutpni. Tato skříň se poprvé ukázala v roce 2003 pod kapotou Volkswagenu Golf R32 a krátce na to doplnila i 3,2litrový šestiválec Audi TT. Dnes jejích služeb - respektive evolučních derivátů - využívá celý koncern i s vícero stupni a konkurence pokročila ještě dále. Taková Honda pracuje na 11st. převodovce se třemi spojkami.

Volkswagen tak možná ztratil svůj náskok, na dav, který hrne na trh 9- i 10stupňové skříně se ale hodlal dotáhnout. V roce 2013 ohlásil na tehdejším Vídeňském motorovém sympoziu vývoj desetistupňového automatu a myslel to vážně - později nás seznámil s dalšími detaily. Jenže tohle už je dnes minulost, Němci už na ničem takovém nepracují. A vlastně ani nemohou.

Znovu ve Vídni při stejné události totiž vystoupil šéf divize hnacích ústrojí německé automobilky Friedrich Eichler s docela razantní zprávu: „Před dvěma měsíci jsem nechal zničit prototyp,“ řekl doslova jasně dokladujíc, že projekt 10stupňového automatu se dvěma spojkami je u konce. Podle někdejšího šéfa koncernu Dr. Martina Winterkorna měla přitom novinka okouzlit „extrémně širokým pásmem převodových stupňů, zredukovanými otáčkami a dalšími vylepšeními.“

Okouzleni tímto řešením v dohledné době už zjevně nebudeme a i když do budoucna nelze vyloučit přehodnocení tohoto přístupu, příliš bychom na to nesázeli. VW Group totiž změnil strategii a jedním z jeho hlavních cílů je elektromobilita - a ta tolik převodů nepotřebuje. K tomu Eichler řekl, že tento nápad pochází z dob, kdy se VW řídil jedině heslem „čí více, tím lépe”. Nová strategie velí spíše k utahování opasků, které by měly padnou mj. za oběť i nové generace modelů Scirocco a Beetle.

Navíc i některé praktické testy ukazují, že mnohastupňové automaty nemusí být taková výhra a tento faktor byl v rozhodování o ukončení vývoje 10stupňové skříně klíčový - je příliš složitá a drahá vzhledem k tomu, jaké výhody měla z hlediska spotřeby či dynamiky přinášet. Bylo to zkrátka „příliš mnoho kvaltů pro nic”.

Uvidíme časem, co vše dozvuky kauzy Dieselgate způsobí, budoucnost je na každý pád otevřená. Neboť i když projekt desetistupňového DSG zamířil k ledu a jeho jediný prototyp byl zničeno, Volkswagen jej ještě může vytáhnout z hrobu. Eichler totiž zároveň uvedl, že „veškerá data jsem si samozřejmě uložil“...

VW zničil jediný prototyp desetistupňového DSG, s davem nepůjde - 1 - VW DSG 10 stupnu znicena 01VW zničil jediný prototyp desetistupňového DSG, s davem nepůjde - 2 - VW DSG 10 stupnu znicena 02VW zničil jediný prototyp desetistupňového DSG, s davem nepůjde - 3 - VW DSG 10 stupnu znicena 03
Toto jsou jedny z mála fotek 10stupňového DSG z roku 2013

VW zničil jediný prototyp desetistupňového DSG, s davem nepůjde - 4 - Test Audi R8 V10 Plus 2016 58VW zničil jediný prototyp desetistupňového DSG, s davem nepůjde - 5 - Test Porsche Cayman S 981 2013  079VW zničil jediný prototyp desetistupňového DSG, s davem nepůjde - 6 - Test Skoda Octavia RS TDI 4x4 rychly 57
Automaty se dvěma spojkami jsou dnes doma v řadě aut koncernu VW

VW zničil jediný prototyp desetistupňového DSG, s davem nepůjde - 7 - Wolfgang Schreiber DSG zaloba VW dalsi 01VW zničil jediný prototyp desetistupňového DSG, s davem nepůjde - 8 - Wolfgang Schreiber DSG zaloba VW dalsi 02VW zničil jediný prototyp desetistupňového DSG, s davem nepůjde - 9 - Wolfgang Schreiber DSG zaloba VW dalsi 03
Desetistupňové DSG ale zřejmě nikdy nevznikne, VW shledal jeho vývoj příliš nákladným a náročným

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 35 příspěvků

Autobazar

zobrazit vše