Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta

Co lze pokazit při tankování paliva? Tedy pomineme-li záměnu nafty za benzin či naopak? Stačí vyjíždět nádrž až za hranici únosnosti. Že nemusíte dojet, je to nejmenší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta

1.9.2019 | Petr Miler

Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Co lze pokazit při tankování paliva? Tedy pomineme-li záměnu nafty za benzin či naopak? Stačí vyjíždět nádrž až za hranici únosnosti. Že nemusíte dojet, je to nejmenší.

Někteří řidiči nedokáží odolat pokušení a vyjíždějí palivo v nádrži až do dna. Důvody jsou různé. Někteří mají hlouběji do kapsy, vzít byť jen půlku nádrže je pro ně velký výdaj, a tak jej odkládají, seč to jen jde. Stejně se ale nezřídka chovají i ti, které pár utracených tisícovek nerozhází. Takoví pro změnu chtějí tankovat co nejméně často a je logické, že když budou brát benzin nebo naftu do prázdné nádrže a nikoli poloprázdné, zvládnou stejné cestování s polovinou návštěv čerpací stanice.

Dokážeme si představit i jiné důvody, třeba to děláte jen ze sportu a maximalizaci dojezdu na jedno tankování. Ať už ale máte k takovému jednání jakoukoli motivaci, dělat byste to neměli. A nejde tu o to, že také nemusí dojet, kam jste původně plánovali, tímto zacházením s autem můžete postupně zničit jeho palivové čerpadlo.

To patří ke klíčovým a někdy i dost drahým dílům. Často funguje opravdu spolehlivě a přežije celý zbytek auta, jenže právě ježdění s téměř prázdnou nádrží dokáže jeho životnost zásadně zkrátit. Důvodem, proč tomu tak je, je způsob, jakým palivové čerpadlo funguje.

Ten nejlépe ukáží obrázky níže - palivo je nasáváno přes sítko do čerpadla, odkud dále putuje přes palivový filtr a regulátor tlaku paliva do vstřikovačů. Tedy, alespoň v případě tohoto konkrétního čerpadla - některé systémy mají palivový filtr a regulátor tlaku paliva až v motorovém prostoru.

Čerpadlo samo o sobě je docela jednoduché. Elektromotor otáčí lopatkami turbíny, která nasává palivo z nádrže přes sítko a tlačí ho přes filtr až do motoru. Právě u malého elektromotoru nicméně existuje riziko poškození, když máte v nádrži opravdu málo paliva - při průtoku elektromotor chladí a částečně i maže, v případě nafty výrazně, v případě benzinu alespoň trochu. A čerpadla pro to či ono palivo s obojím počítají.

To znamená, že pokud máte v nádrži tak málo paliva, že čerpadlo začne byť jen chvílemi nasávat výpary, nikoliv kapalinu, nebude dostatečně zajištěno jeho chlazení a může dojít k přehřátí, přidření či postupně i úplnému zadření. Dojde-li k tomu, vaše jízda skončí, i pokud trocha paliva v nádrži bude zbývat. Samotné přehřívání elektromotoru za jízdy nepoznáte, neexistuje na to žádná kontrolka, ale ve chvíli, kdy vám dochází palivo a auto začne cukat, je třeba dále nepokoušet štěstí - čerpadlo v tu chvíli nasává výpary a elektromotor není dostatečně chlazen.

Dokud vůz jede bez problémů i se svítící kontrolkou paliva, není třeba se obávat. Je ale vhodné co nejdříve natankovat a nečekat až do chvíle, kdy paliva začne být v nádrži neúnosně málo. I když ho jedním „zakuckáním” pravděpodobně neodpravíte, jeho opakované přetěžování tímto způsobem může vést k jeho zničení. Nové palivové čerpadlo pak nemusí být levná záležitost, stejně jako cena práce spojená s jeho výměnou - kolikrát se vzhledem k umístění nádrže opravdu nevyměňuje snadno.


Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta - 1 - palivove cerpadlo rozebrane video 01Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta - 2 - palivove cerpadlo rozebrane video 02Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta - 3 - palivove cerpadlo rozebrane video 03Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta - 4 - palivove cerpadlo rozebrane video 04Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta - 5 - palivove cerpadlo rozebrane video 05Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta - 6 - palivove cerpadlo rozebrane video 06Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta - 7 - palivove cerpadlo rozebrane video 07Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta - 8 - palivove cerpadlo rozebrane video 08Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta - 9 - palivove cerpadlo rozebrane video 09Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta - 10 - palivove cerpadlo rozebrane video 10Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta - 11 - palivove cerpadlo rozebrane video 11Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta - 12 - palivove cerpadlo rozebrane video 12Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta - 13 - palivove cerpadlo rozebrane video 13Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta - 14 - palivove cerpadlo rozebrane video 14Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta - 15 - palivove cerpadlo rozebrane video 15
Takhle vypadají vnitřnosti palivového čerpadla, vyjasňují ale i některé jiné otázky než ty týkající se jeho konstrukce

Zdroj: speedkar99@YouTube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše