Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Rusové učinili přelomový objev. Zbaví auta jednoho z nejnepříjemnějších projevů
3.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Rusko nebylo a není automobilovou velmocí, přesto se tým vědců z univerzity FEFU postaral o objev, který může svět aut zásadně změnit.
Rusko se dá za velmoc považovat snad jen z hlediska vojenské síly. Jeho ekonomika pokulhává a málokdy z těchto končin slyšíme zprávy o převratných objevech souvisejících s jinými obory. Výjimkou není ani automobilový průmysl. V zemi sice funguje několik automobilek, ovšem ani Lada s novými modely Vesta a X-Ray není v čele „globálního potravinového řetězce.” Zprávy o možná zásadním objevu učiněném právě ruskými vědci v souvislosti především s automobily jsou tak docela překvapivé.
Tým výzkumníků z Ruska a Koreje vyvinul nový tlumicí materiál, který zastiňuje vše, čeho bylo dosud na daném poli dosaženo. Vůči stávajícím standardům pohlcuje zvuk s mnohonásobně vyšší účinností, a to nikoliv jen na vysokých frekvencích, ale především na těch středních a nízkých, na něž je lidské ucho citlivé. Právě takových zvuků auta vyluzují spoustu a přinejmenším naprostá většina lidí je vnímá jako rušivý hluk, jeden z nejnepříjemnějších projevů aut vůbec.
„V současné době jsou pro odhlučnění užívány různé porézní materiály,“ říká k tématu Alexej Zavjalov, který učinil zásadní průlom. Na rozdíl od jeho kolegů totiž zjistil, že pevnost a hlavně absorpci dnes běžně používaných materiálů lze navýšit pomocí nanoporézních granulí. To zásadně zvětšuje plochu vnitřního povrchu materiálu (vlastnost porézních materiálů) a tím také jeho schopnost absorpce mechanického vlnění.
Výsledný produkt je podobný aerogelu, nicméně vyráběn může být daleko levněji a zároveň je jeho produkce výrazně jednodušší. Podstatné přitom je, že ke zvýšení účinnosti materiálu bylo dosaženo ve frekvenčních pásmech 2,0 až 6,3 kHz a 0,5 až 1,6 kHz. Absorpce oproti standardu vzrostla o 60 - 100 % ( 1 - 3 dB), propustnost se měla snížit o těžko uvěřitelných (tedy naprosto zásadních) 20 - 22 dB.
Podle Zavjalova je nový materiál unikátní také tím, že umí značně redukovat nízkofrekvenční hluk. Dlouhodobá expozice infrazvuku a hluku o nízkých frekvencích (oblast pod 400 Hz) způsobuje závažné zdravotní komplikace. Nový materiál by tak mohl značně vylepšit situaci hlavně ve velkých městech, jejichž obyvatelé se s vysokými hladinami hluku musí potýkat.
O možných aplikacích nového materiálu se zatím hovoří jen v náznacích, z hlediska aplikované akustiky se ale nabízí množství různých oblastí. Své uplatnění by našel i ve stavebnictví či ve strojírenství, především ale v autech. V jejich případě by umožnil nejen výrazné snížení jejich hlučnosti, ale i zmenšení množství akustických izolací a tedy i sníženi hmotnosti. A to je další podstatný pozitivní dopad.
Rusové v čele s Alexejem Zavjalovem objevili nový tlumicí materiál, který může auta učinit oproti dnešku nesrovnatelně tiššími a zároveň lehčími
Zdroj: Sdelanounas.ru
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 8 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před hodinou
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 3 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 4 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 6 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.05. 16:14 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.05. 16:12 - bojler
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
