Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
„Sedadla budoucnosti” budou sledovat tep řidiče, rozeznají únavu i nemoc
15.7.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nottingham Trent University přišla s čidly tepu v sedadlech, která mají monitorovat řidičovu únavu. Ford s takovými senzory již přišel v konceptu S-Maxu.
Senzory únavy řidiče již z některých aut známe, fungují většinou na bázi kamer namířených na obličej. Britská Nottingham Trent University nyní zkoumá další způsob sledování, zda je řidič unaven - chce snímat tep pomocí čidel v sedadle a podle toho zjišťovat, jak se řidič cítí. Cílem samozřejmě má být zvýšení bezpečnosti na silnicích.
Systém by měl fungovat jako „klasická” detekce únavy, tedy že by při zjištění nestandardního stavu řidiče upozornil. S největší pravděpodobností by spolupracoval s všemožnými asistenty jízdy v pruzích nebo adaptivními tempomaty a v případě, že by se vozu nepodařilo vás probudit, mohl by do jisté míry převzít řízení, případně zastavit a zapnout výstražná světla. Elektrické okruhy zabudované do opěradel by mohly monitorovat kromě tepové frekvence také například dýchání a tak kromě pozornosti hlídat i zdraví.
Samozřejmě, má to úskalí a zatím ještě dost velká. Elektrody nejsou přímo na řidičově kůži, ale pod několika vrstvami látky či kůže, podle toho, čím jsou potažena sedadla a co člověk zrovna má oblečeno. A v neposlední řadě je takový systém dost blízko vybavení sanitek, resp. nemocnic, a určitě by nebyl levný.
Úřady by se však této příležitosti mohly chytit a chtít tento systém zkombinovat např. s eCallem. Přibyl by jim tak argument pro tuto štěnici a snahu kontrolovat by mohli ještě více maskovat jako snahu o naše zdraví. Skutečně, na první pohled to vypadá pěkně: pokud vás stihne infarkt nebo mrtvice, vůz sám zastaví a zavolá pomoc. Pro svobodomyslného člověka by to ale byla jen malá náplast za ztrátu soukromí spojenou s eCallem.
Tato technologie je zatím v plenkách, vyvíjí se například vodivá látka pro opěradla. Není to však zas taková novinka - v roce 2011 s něčím podobným experimentoval i Ford a loňský koncept S-Maxu tyto senzory v opěradlech měl. Zda se ale dostanou do výroby, není známo; dost možná se kvůli složitosti a vysoké ceně tyto technologie dostanou napřed do komerční sféry, například do kamionů. Odtud je to už jen krůček k sedadlům osobních aut.
Nottingham Trent University zkoumá možnosti sledování únavy skrze tep řidiče
S monitoringem tepu koketoval v roce 2011 i Ford...
... a představil jej v loňském konceptu S-Maxu. Není však jisté, že se objeví i v sériové verzi
Zdroj: Motor Authority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejnovější články
- Bizarní nová Lancia Ypsilon se začala prodávat. Oproti předchůdci má kontroverzní nejen vzhled, ale i ceny
před 7 hodinami - Dekádu staré elektromobily zažívají předčasnou smrt v chudobě, majitelka se zbavila Tesly původně za miliony jen za 58 tisíc
před 8 hodinami - Číňané pro své komunistické pohlaváry zkopírovali Bentley a Rolls-Royce do jednoho auta, chtějí ho prodávat i ve světě
před 10 hodinami - VW si dal stranou 23 miliard, aby mohl přistoupit k bleskovému propouštění, o práci má přijít okolo 20 tisíc lidí
před 11 hodinami - Aston Martin dál odmítá elektromobily i hybridy, místo toho odhalil nové dvanáctiválcové biturbo s 835 koňmi
včera