„Sedadla budoucnosti” budou sledovat tep řidiče, rozeznají únavu i nemoc

Nottingham Trent University přišla s čidly tepu v sedadlech, která mají monitorovat řidičovu únavu. Ford s takovými senzory již přišel v konceptu S-Maxu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

„Sedadla budoucnosti” budou sledovat tep řidiče, rozeznají únavu i nemoc

15.7.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

„Sedadla budoucnosti” budou sledovat tep řidiče, rozeznají únavu i nemoc

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nottingham Trent University přišla s čidly tepu v sedadlech, která mají monitorovat řidičovu únavu. Ford s takovými senzory již přišel v konceptu S-Maxu.

Senzory únavy řidiče již z některých aut známe, fungují většinou na bázi kamer namířených na obličej. Britská Nottingham Trent University nyní zkoumá další způsob sledování, zda je řidič unaven - chce snímat tep pomocí čidel v sedadle a podle toho zjišťovat, jak se řidič cítí. Cílem samozřejmě má být zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Systém by měl fungovat jako „klasická” detekce únavy, tedy že by při zjištění nestandardního stavu řidiče upozornil. S největší pravděpodobností by spolupracoval s všemožnými asistenty jízdy v pruzích nebo adaptivními tempomaty a v případě, že by se vozu nepodařilo vás probudit, mohl by do jisté míry převzít řízení, případně zastavit a zapnout výstražná světla. Elektrické okruhy zabudované do opěradel by mohly monitorovat kromě tepové frekvence také například dýchání a tak kromě pozornosti hlídat i zdraví.

Samozřejmě, má to úskalí a zatím ještě dost velká. Elektrody nejsou přímo na řidičově kůži, ale pod několika vrstvami látky či kůže, podle toho, čím jsou potažena sedadla a co člověk zrovna má oblečeno. A v neposlední řadě je takový systém dost blízko vybavení sanitek, resp. nemocnic, a určitě by nebyl levný.

Úřady by se však této příležitosti mohly chytit a chtít tento systém zkombinovat např. s eCallem. Přibyl by jim tak argument pro tuto štěnici a snahu kontrolovat by mohli ještě více maskovat jako snahu o naše zdraví. Skutečně, na první pohled to vypadá pěkně: pokud vás stihne infarkt nebo mrtvice, vůz sám zastaví a zavolá pomoc. Pro svobodomyslného člověka by to ale byla jen malá náplast za ztrátu soukromí spojenou s eCallem.

Tato technologie je zatím v plenkách, vyvíjí se například vodivá látka pro opěradla. Není to však zas taková novinka - v roce 2011 s něčím podobným experimentoval i Ford a loňský koncept S-Maxu tyto senzory v opěradlech měl. Zda se ale dostanou do výroby, není známo; dost možná se kvůli složitosti a vysoké ceně tyto technologie dostanou napřed do komerční sféry, například do kamionů. Odtud je to už jen krůček k sedadlům osobních aut.


„Sedadla budoucnosti” budou sledovat tep řidiče, rozeznají únavu i nemoc - 1 - sedadlo sledujici tep 01„Sedadla budoucnosti” budou sledovat tep řidiče, rozeznají únavu i nemoc - 2 - sedadlo sledujici tep 02
Nottingham Trent University zkoumá možnosti sledování únavy skrze tep řidiče

„Sedadla budoucnosti” budou sledovat tep řidiče, rozeznají únavu i nemoc - 3 - sedadlo sledujici tep ford 01„Sedadla budoucnosti” budou sledovat tep řidiče, rozeznají únavu i nemoc - 4 - sedadlo sledujici tep ford 02
S monitoringem tepu koketoval v roce 2011 i Ford...

„Sedadla budoucnosti” budou sledovat tep řidiče, rozeznají únavu i nemoc - 5 - Ford S-Max 2014 concept 01„Sedadla budoucnosti” budou sledovat tep řidiče, rozeznají únavu i nemoc - 6 - Ford S-Max 2014 concept 02„Sedadla budoucnosti” budou sledovat tep řidiče, rozeznají únavu i nemoc - 7 - Ford S-Max 2014 concept 03„Sedadla budoucnosti” budou sledovat tep řidiče, rozeznají únavu i nemoc - 8 - Ford S-Max 2014 concept 05„Sedadla budoucnosti” budou sledovat tep řidiče, rozeznají únavu i nemoc - 9 - Ford S-Max 2014 concept 04„Sedadla budoucnosti” budou sledovat tep řidiče, rozeznají únavu i nemoc - 10 - Ford S-Max 2014 concept 06„Sedadla budoucnosti” budou sledovat tep řidiče, rozeznají únavu i nemoc - 11 - Ford S-Max 2014 concept 07„Sedadla budoucnosti” budou sledovat tep řidiče, rozeznají únavu i nemoc - 12 - Ford S-Max 2014 concept 08„Sedadla budoucnosti” budou sledovat tep řidiče, rozeznají únavu i nemoc - 13 - Ford S-Max 2014 concept 12
... a představil jej v loňském konceptu S-Maxu. Není však jisté, že se objeví i v sériové verzi

Zdroj: Motor Authority

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.