Takhle Bugatti testovalo motor a podvozek Chironu, simulovalo jízdu po Nordschleife

21.3.2017 | Marek Bednář | 4 příspěvky

(+ videa) Pokud nechcete svou novinku kompromitovat - a nebo zničit - při reálných testech, můžete s ní nechat „jet počítač”. I to je působivé.

Testování na Severní smyčce Nürburgringu je pro spoustu aut při vývoji nutností, ale pro automobilky je to docela náročné. Jednak vás tam nutně vyfotí spousta špionážních fotografů, jednak cena přístupu na okruhu není úplně nízká a jednak je vždycky riziko, že svůj extrémně cenný prototyp rozvěsíte po svodidlech. Koenigsegg nebo Chevrolet by mohly vyprávět.

Na světě nicméně jsou zařízení, která dokážou jízdu po Nordschleife, nebo teoreticky po jakékoliv jiné trati, napodobovat. Automobilky tak používají simulátory, na kterých podrobují srovnatelné zátěži rozličné části vozu, zejména ale podvozky a především motory. Na motor totiž působí úplně stejné odstředivé síly jako na posádku a je potřeba zajistit např. to, že vlivem těchto sil se neodlije olej tak, že by sací trubka nasála místo oleje vzduch.

Něco takového už jsme v minulosti viděli třeba v podání Porsche nebo BMW, které jsou aktivitami na tomto okruhu proslulé, srovnatelné řešení ale používá pro hledání limitů svých aut i méně pravděpodobné značka - Bugatti.

Odhaluje nám to James Mills ze Sunday Times, který měl to štěstí a zúčastnil se první prezentace nového Chironu novinářům. Právě na ní se Bugatti pochlubilo mimo jiné tím, že testy motoru a podvozku jeho novinky probíhaly také tímto způsobem. A protože Mills neváhal natočit vše na video, můžeme si to prohlédnout i my.

Spatřit tak můžeme jednak testování podvozku, pozoruhodnější je ale testovací stolec, do kterého se upne motor a počítačový program s ním „jede po Nordschleife”. Přidává plyn, brzdí, ale hlavně - natáčí motor tak, aby simuloval přetížení při zrychlení, zpomalení i zatáčení. A je to podívaná, kterou člověk jen tak nevidí, není-li špičkovým motorářem. A má-li jít o motor W16 s výkonem 1 500 koní, pak jedině u koncernu Volkswagen.

Samozřejmě, vyvinout a vyrobit takový stolec včetně počítačového programu nebude jednoduchá ani levná věc. Ale když ho jednou máte, můžete na něm testovat úplně všechno od Pola GTI přes 911 GT3 až právě po Chiron. A náklady se rozpočítají do všech deseti-, ba statisíců prodaných sporťáků a sportovních verzí aut koncernu Volkswagen.

První video níže, na kterém onen stolec vidíme, ukazuje právě testování motoru Chironu. Na druhém je pak k vidění i testování podvozku. Posloužit také můžeme už zmiňovaným snímkem z roku 2008, na kterém byl tehdy na takovém stolci testován motor pro tehdy vyvíjenou novou generaci Porsche 911. Může to být klidně i ten stejný, anebo aspoň velmi podobný, to není tak podstatné, už zvuk motoru vás připraví o chuť zaměstnávat mozek něčím jiným než poslechem.

Je třeba dodat, že taková stolice nemůže vystavit motor přímo odstředivým silám, které na motor působí při reálné jízdě, tady bude přetížení vždy blízké 1 g. Jízdu zatáčkami, kdy na olej v motoru působí odstředivá síla a působí tak jeho přelévání na ze strany, ale nahrazuje právě extrémními náklony, kterým pro změnu nemůže být vystaven při jízdě, pokud se nebude kutálet z auta dolů svahem. Vývojáři se tak mohou přesvědčit, že nedochází k situacím, kdy by byl místo oleje nasát vzduch. To je nejzásadnější záležitost, protože byť mikrovýpadky mazání motor okamžitě nezabijí, jejich opakování se výrazně zvyšuje opotřebení.

Takhle Bugatti testovalo motor a podvozek Chironu, simulovalo jízdu po Nordschleife - 1 - Bugatti Chiron testovani motoru a podvozku 01Takhle Bugatti testovalo motor a podvozek Chironu, simulovalo jízdu po Nordschleife - 2 - Bugatti Chiron testovani motoru a podvozku 02Takhle Bugatti testovalo motor a podvozek Chironu, simulovalo jízdu po Nordschleife - 3 - Bugatti Chiron testovani motoru a podvozku 03Takhle Bugatti testovalo motor a podvozek Chironu, simulovalo jízdu po Nordschleife - 4 - Bugatti Chiron testovani motoru a podvozku 04
Testování 1500koňového motoru W16 na stolci není obvyklá podívaná

Takhle Bugatti testovalo motor a podvozek Chironu, simulovalo jízdu po Nordschleife - 5 - Bugatti Chiron testovani motoru a podvozku 06Takhle Bugatti testovalo motor a podvozek Chironu, simulovalo jízdu po Nordschleife - 6 - Bugatti Chiron testovani motoru a podvozku 07Takhle Bugatti testovalo motor a podvozek Chironu, simulovalo jízdu po Nordschleife - 7 - Bugatti Chiron testovani motoru a podvozku 08
A ani vidět Chiron v této situaci není nic běžného

Takhle Bugatti testovalo motor a podvozek Chironu, simulovalo jízdu po Nordschleife - 8 - Bugatti Chiron testovani motoru a podvozku 09Takhle Bugatti testovalo motor a podvozek Chironu, simulovalo jízdu po Nordschleife - 9 - Bugatti Chiron testovani motoru a podvozku 10Takhle Bugatti testovalo motor a podvozek Chironu, simulovalo jízdu po Nordschleife - 10 - Bugatti Chiron testovani motoru a podvozku 11Takhle Bugatti testovalo motor a podvozek Chironu, simulovalo jízdu po Nordschleife - 11 - Bugatti Chiron testovani motoru a podvozku 12Takhle Bugatti testovalo motor a podvozek Chironu, simulovalo jízdu po Nordschleife - 12 - Bugatti Chiron testovani motoru a podvozku 13Takhle Bugatti testovalo motor a podvozek Chironu, simulovalo jízdu po Nordschleife - 13 - Bugatti Chiron testovani motoru a podvozku 14
Videa pochází z prezentace vozu, na které bylo Bugatti Chiron ke spatření v teto působivé specifikaci

Zdroj: James Mills

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 4 příspěvky

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama