Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Takhle dopadne Wankelův rotační motor, pokud se o něj nepečuje správně
30.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Rotační motory vyžadují specifický přístup, za který vás bohatě odměňují. Nepřistoupíte-li ale na pravidla hry, snadno vás „sežerou zaživa“.
Rotační motory jsou dnes bohužel mrtvou, ale i díky tomu kultovní záležitostí. Vděčí za to především svým specifickým vlastnostem - s lehkostí se točí pomalu až do nebes, vyznačují se působivým zvukovým doprovodem, prakticky nulovými vibracemi a zcela mimořádným výkonem vzhledem k své velikosti, hmotnosti a zdvihovému objemu.
To je ale jen jedna strana mince. Vedle svých funkčních nevýhod zároveň vyžadují i specifický přístup, které je třeba dodržovat dnes a denně. Pokud totiž na pravidla hry nepřistoupíte, bude vás to stát nemalé peníze, které navíc budete pouštět z rukou častěji než u motorů s klasickými písty.
Dnes vám můžeme ukázat případ opravdu zanedbaného rotačního motoru. Jde o Wankel 13B-REW, který se montoval pod kapotu kupé RX-7 třetí generace. Na rozdíl od novějšího agregátu 13B-MSP z Mazdy RX-8 tedy nešlo o atmosféru, místo toho bylo možné počítat s dvojitým přeplňováním a tedy výkonem pohybujícím se v závislosti na verzi a datu výroby mezi 255 a 280 koňmi.
Mezi fanoušky Wankelu patří toto provedení mezi ta cennější, čemuž napovídá i cena. Zatímco za novější jednotku s 231 koňmi můžete v dobrém stavu požadovat i 40 000 Kč, dvourotorová jedna-trojka z Mazdy RX-7 se pod dvojnásobek této sumy neprodává. Vrcholem nabídky je pak dvoulitrový třírotor 20B, ten ale prakticky není k sehnání. A pokud ano, rovnou si kvůli jeho pořízení odoperujte ledvinu či jiný orgán.
My se ale vrátíme zpět k poškozenému agregátu, který pochází z Mazdy RX-7 z roku 1998. Jde tedy o sedmou sérii, která již disponovala výkonem 265 koní. Podle uživatele Instagramu s přezdívkou irish_rotary měl motor projít generálkou, nicméně k jeho nastartování prý nikdy nedošlo. Místo toho zůstal bez hnutí pod kapotou po dlouhých pět let. Po tu dobu na něm přitom zaúřadovala především koroze.
Z tohoto popisu je ale zjevné, že předchozí majitel motoru neřekl tomu novému celou pravdu. Motor je opravdu zbědovaný a na jednom z obrázků je rotor pokrytý olejovou kaší, která vzniká zapečením oleje a vody. Pokud motor byl opravdu zgenerálkován, pak se tak stalo buď dlouho před posledním startem, byl špatně složen nebo při opravě dostal prasklý díl. Ať tak či onak, někdo ignoroval jeho nezdravé projevy až do téměř naprostého zničení.
Motor musel být používán ve značně neoptimálním stavu, kvůli čemuž se začal přehříval. Dovnitř se tak dostala voda, zatímco ven se dral dým. Veškeré indicie (mimo jiné podivně rozmístěná rez a jiné nečistoty či stále ještě viditelné stopy pohybu rotoru na ironech) k této variantě vedou. Náprava přitom rozhodně nebude levná, i když nový majitel jí hodlá podstoupit. Připravit se ale nejspíše bude muset na výměnu všeho stran rotorů a možná také kliky.
Vše závisí především na příčině poškození, nicméně pokud byl jeden z komponentů prasklý, mohlo dojít za běhu k vychýlení rotoru a tedy k obroušení dalších částí jednotky. Apexy a veškeré těsnící lišty a pružinky jsou pak minimálně zarezlé, v horším případě ještě zapeklé. To již není na vyčištění, ale na koupi nových. Jak jsme tedy zmínili v úvodu, pokud se k Wankelu nechováte hezky, začne se projevovat jako hodně drahá a nevyzpytatelná milenka...
Takhle vypadá Wankel, o který se někdo zrovna moc dobře nestaral...
...a takto by vypadat měl, tedy minimálně po repasi, kterou už měl mít za sebou
Zdroj: irish_rotary@Instagram
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 2 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejnovější články
- Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před hodinou - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 2 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 3 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 4 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva