Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Takto se opravuje turbo u Range Roveru. Celá karoserie musí pryč
31.1.2018 | Petr Miler
Opravuje-li se část motoru, obvykle stačí otevřít kapotu a spravit či vyměnit problematický díl. U některých aut ale musíte odmontovat celou karoserii.
Většina dnešních SUV má samonosnou karoserii, alespoň bavíme-li se o autech evropské výroby. Offroadové produkty automobilky Jaguar Land Rover však nikoliv, tedy alespoň donedávna nikoliv. Minulá generace Range Roveru včetně verze Sport, modely Discovery a samozřejmě i Defender byly auty se základem v podvozkovém rámu, na který je připevněna karoserie.
To má jistě své výhody, ale také nevýhody. Pokud budete chtít u takovéhoto auta dělat jakkoli závažnější opravu motoru, zapomeňte na to, že byste ji zvládli jen po otevření kapoty motoru popř. jeho vyndáním. Totiž, pro takovou proceduru je potřeba auto doslova rozpůlit - oddělit rám s motorem a pohonným ústrojím od karoserie. Jinak se k některým částem motoru nedá dostat, ani motor jako takový dostat ven. A jakkoli zní takové rozdělení auta vedví bláznivě, je to věc, kterou je třeba dělat docela často - třeba tehdy, kdy má být opraveno „jen” turbodmychadlo, které se zrovna u britských modelů neporouchává zřídka.
Je to pochopitelně náročná procedura a ze servisního zásahu dělá zajímavou podívanou jako u Porsche Carrera GT. Tady jde „jen” o Range Rover, přesto je zajímavé tohle spatřit alespoň zprostředkovaně.
I když oddělení karoserie od rámu zní jako práce na týden nebo alespoň dny, pro zkušeného mechanika to prý zase taková dřina není, alespoň z časového hlediska - celá procedura odmontování karoserie a jejího opětovného připojení je prací jen na jednotky hodin. Přesto si málo lidí uvědomuje, z jakých rozličných důvodů je třeba tuto proceduru absolvovat. Jeden ze zákazníků servisu Best Turbos v Birminghamu prý málem omdlel, když ho navštívil a viděl svůj Range Rover na dvě půlky.
Pro větší zásahy na motoru to je ale vážně běžná praxe a např. zmíněná výměna turbodmychadla u 2,7litrové dieselové V6 si ji vážně vyžaduje. Celá práce i s opravou motoru pak zkušeným „servisákům” zabere okolo tří dnů a zdokumentovanou ji můžete vidět níže.
Budete možná překvapeni, jak na málo místech stačilo černý Range Rover Sport „odpojit”, na tom je ale vidět, jak moc automobilka počítá s tím, že tuhle věc bude třeba dělat celkem často. Je třeba odmontovat přední světla, podběhy kol, nárazníky, veškerá elektronická i fyzická spojení motoru s karoserií (včetně třeba palivové nádrže) a „kastli vyheverovat” - ve zkratce řečeno.
Černý Land Rover Discovery na dalších fotkách pak musel projít tímtéž právě kvůli zmiňovanému turbu a stříbrný Sport na dalších obrázcích byl dotažen do servisu se zadřeným motorem. Když v servisu sundali olejovou vanu, vykoukly na ně polámané ojnice. Údajně se na dálnici rozsvítila kontrolka mazání a než stihl řidič zastavit, motor se uvnitř stihl zničit; prý to bylo kvůli prasklému olejovému vedení.
Procedura sundání karoserie zní opravdu podivně, má ovšem své výhody. Máte pak kolem motoru opravdu spoustu místa na jeho vytažení nebo na práci na něm. A prostoru bývá zejména u některých menších aut nedostatek a sundání karoserie není mezi možnostmi, protože je karoserie samonosná. Však se na to všechno podívejte sami...
Galerie fotografi s postupem odmontování karoserie LR/RR




























„Odpojení” karoserie černého Sportu je nejlépe popsáno











Tento Discovery měl problémy s turbem




A tento Range potřeboval vyměnit motor, protože byl zadřený, postup byl stejný
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 2 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
- Test Honda GB350S: retro jednoválec 12.12.2025
- Předprodej vstupenek na MotoGP startuje zítra 10.12.2025
Nejnovější články
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
před hodinou
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 2 hodinami
Bylo dosaženo bodu zlomu? Zájem o spalovací auta znovu roste na celém světě, zájem o elektromobily mohutně uvadá
včera
Bývalý zlatý poklad z garáže sultána Bruneje zlomil aukční rekord, jeho cena už se počítá v miliardách
včera
Legenda žije dál. Škoda letos dokázala v Česku prodat hned 2 nové kusy modelu Yeti, i když ho už 8 let nevyrábí
včera
Živá témata na fóru
- IT poradna 12.14. 05:13 - rutak11
- Lampárna (stěžovatelna) 12.13. 22:40 - abgx1
- BMW Divize 12.13. 21:24 - Kavis
- whitelist & blacklist 12.13. 13:09 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- Onboard videa 12.12. 22:07 - řidičBOB
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
