Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Takto se opravuje turbo u Range Roveru. Celá karoserie musí pryč
31.1.2018 | Petr Miler
Opravuje-li se část motoru, obvykle stačí otevřít kapotu a spravit či vyměnit problematický díl. U některých aut ale musíte odmontovat celou karoserii.
Většina dnešních SUV má samonosnou karoserii, alespoň bavíme-li se o autech evropské výroby. Offroadové produkty automobilky Jaguar Land Rover však nikoliv, tedy alespoň donedávna nikoliv. Minulá generace Range Roveru včetně verze Sport, modely Discovery a samozřejmě i Defender byly auty se základem v podvozkovém rámu, na který je připevněna karoserie.
To má jistě své výhody, ale také nevýhody. Pokud budete chtít u takovéhoto auta dělat jakkoli závažnější opravu motoru, zapomeňte na to, že byste ji zvládli jen po otevření kapoty motoru popř. jeho vyndáním. Totiž, pro takovou proceduru je potřeba auto doslova rozpůlit - oddělit rám s motorem a pohonným ústrojím od karoserie. Jinak se k některým částem motoru nedá dostat, ani motor jako takový dostat ven. A jakkoli zní takové rozdělení auta vedví bláznivě, je to věc, kterou je třeba dělat docela často - třeba tehdy, kdy má být opraveno „jen” turbodmychadlo, které se zrovna u britských modelů neporouchává zřídka.
Je to pochopitelně náročná procedura a ze servisního zásahu dělá zajímavou podívanou jako u Porsche Carrera GT. Tady jde „jen” o Range Rover, přesto je zajímavé tohle spatřit alespoň zprostředkovaně.
I když oddělení karoserie od rámu zní jako práce na týden nebo alespoň dny, pro zkušeného mechanika to prý zase taková dřina není, alespoň z časového hlediska - celá procedura odmontování karoserie a jejího opětovného připojení je prací jen na jednotky hodin. Přesto si málo lidí uvědomuje, z jakých rozličných důvodů je třeba tuto proceduru absolvovat. Jeden ze zákazníků servisu Best Turbos v Birminghamu prý málem omdlel, když ho navštívil a viděl svůj Range Rover na dvě půlky.
Pro větší zásahy na motoru to je ale vážně běžná praxe a např. zmíněná výměna turbodmychadla u 2,7litrové dieselové V6 si ji vážně vyžaduje. Celá práce i s opravou motoru pak zkušeným „servisákům” zabere okolo tří dnů a zdokumentovanou ji můžete vidět níže.
Budete možná překvapeni, jak na málo místech stačilo černý Range Rover Sport „odpojit”, na tom je ale vidět, jak moc automobilka počítá s tím, že tuhle věc bude třeba dělat celkem často. Je třeba odmontovat přední světla, podběhy kol, nárazníky, veškerá elektronická i fyzická spojení motoru s karoserií (včetně třeba palivové nádrže) a „kastli vyheverovat” - ve zkratce řečeno.
Černý Land Rover Discovery na dalších fotkách pak musel projít tímtéž právě kvůli zmiňovanému turbu a stříbrný Sport na dalších obrázcích byl dotažen do servisu se zadřeným motorem. Když v servisu sundali olejovou vanu, vykoukly na ně polámané ojnice. Údajně se na dálnici rozsvítila kontrolka mazání a než stihl řidič zastavit, motor se uvnitř stihl zničit; prý to bylo kvůli prasklému olejovému vedení.
Procedura sundání karoserie zní opravdu podivně, má ovšem své výhody. Máte pak kolem motoru opravdu spoustu místa na jeho vytažení nebo na práci na něm. A prostoru bývá zejména u některých menších aut nedostatek a sundání karoserie není mezi možnostmi, protože je karoserie samonosná. Však se na to všechno podívejte sami...
Galerie fotografi s postupem odmontování karoserie LR/RR




























„Odpojení” karoserie černého Sportu je nejlépe popsáno
Tento Discovery měl problémy s turbem
A tento Range potřeboval vyměnit motor, protože byl zadřený, postup byl stejný
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
před 5 hodinami„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
včeraUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ceny aut vzrostly za pět let o krutých 40 procent, říká studie. Nevadí to jen u těch, která začínala nízko
před hodinouNová nejlevnější Lada prošla crash testem. 84 interních zkoušek skončilo na jedničku, toto byl ten 85.
před 2 hodinamiVolkswagen na nejnáročnějším okruhu světa překonal rekord, jehož existenci neví nikdo krom jeho autorů
před 4 hodinamiČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
před 5 hodinamiElektromobily reálně generují třikrát víc emisí než hybridy, říká šéf Toyoty ve snaze upozornit na nejvíc přehlížený problém
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva