Technik popsal tajemství nejsilnějšího motoru silničních aut, dává 1 626 koní

Absolutní špičkou byl dosud motor W16 Bugatti Chiron, který dává 1 500 koní, od března ale smetiště ovládl nový kohout ze Švédska. S polovičním počtem válců dává 1 626 koní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Technik popsal tajemství nejsilnějšího motoru silničních aut, dává 1 626 koní

14.4.2019 | Mirek Mazal

Absolutní špičkou byl dosud motor W16 Bugatti Chiron, který dává 1 500 koní, od března ale smetiště ovládl nový kohout ze Švédska. S polovičním počtem válců dává 1 626 koní.

Zbrusu nový model Koenigsegg Jesko zaujal v Ženevě futuristickým vzhledem a obrovským křídlem, technicky zaměřené návštěvníky dalekoale více ohromila technika ukrytá pod aerodynamickou karoserií. Tajemství revoluční osmispojkové převodovky jsme už prozkoumali do detailu, na řadě je rozbor o nic méně fantastického motoru za pomoci našeho přítele Jasona Fenskeho z Engineering Explained.

Jesko pohání doposud nejsilnější homologovaný motor v silničním automobilu. Dvakrát přeplňovaný osmiválcový agregát o objemu 5,1 litru produkuje 1 195 kW (1 626 koní) při 7 800 ot./min a 1 500 Nm po dosažení otáčkoměru na 5 100 ot./min. Tímto způsobem tunu a půl těžký hypersport nechává všechny automobily za sebou, slibovaná maximální rychlost je neskutečných 483 km/h.

Mělo by se jednat o úplně poslední čistě spalovací jednotku z dílny vedené Christianem von Koenigseggem. Další pohonné ústrojí už bude využívat hybridní technologie. Dosud použitý V8 funguje na dva druhy pohonných hmot. Při načerpání standardního benzínu N95 výkon zůstává na hranici 954 kW (1 298 koní). Při použití směsi E85 s vyšším oktanovým číslem se výkon posune na maximální hodnotu 1 626 koní. S jiným palivem se mění časování ventilů i poměr paliva se vzduchem, také zážeh může přijít dříve, což vše přináší vyšší výkon.

Dalším prvenstvím je použití celkem třech vstřikovačů paliva na jeden válec. První je umístěn do sací komory, další dva vedle sebe dodávají pohonné látky těsně před sacím ventilem. Palivo má delší čas k promíchání se vzduchem a dochází k lepší efektivitě celého procesu.

Dodržení všech norem předcházející homologaci donutilo konstruktéry změnit tvarování hlavy válců. Přívod směsi do válce je směřován pod jiným úhlem a zejména horní stranou sacího ventilu. To sice snižuje výkon, ale zvyšuje promíchání směsi a následnou účinnost spalování.

Dalším trikem je použití plochého klikového hřídele místo častěji používaného křížového typu. Klikové čepy nejsou vůči sobě v pravém úhlu, ale jsou v jedné rovině. Odlehčená novinka sice zvyšuje vibrace, ale přidává rozsah otáček, pro Jesko to konkrétně znamená 250 ot./min k dobru. „Jádrem nově navrženého motoru je nejlehčí kliková hřídel V8 na světě. Díky novému plochému klikovému hřídeli Koenigsegg o hmotnosti pouhých 12,5 kg umožňuje Jesko produkovat více energie s vyšší účinností při dosažení vyššího limitu otáček 8 500 ot./min. Díl frézují pracovníci v malé firmě nacházející se na jihu Švédska. Vyrábí se podle vlastního konstrukčního návrhu automobilky z jediného pevného ocelového bloku. Konstrukce s plochou rovinou umožňuje rovnoměrné zapalování napříč motorem a vznik ještě lepšího zvuku. Koenigsegg se postavil proti předsudkům o vibracích plochých motorů, inženýři navrhli super lehké písty a ojnice,“ tvrdí sama automobilka. Zajímavé je rozhodnutí vyrobit ojnice z oceli a ne z titanu.

Všechny jednotlivé součástky jsou přizpůsobeny vysokému výkonu, za kterým stojí i dvojice turbodmychadel, vždy jedno pro jednu řadu válců. Rekordní počet kilowattů si žádá abnormálně velká turba, která přináší typické nevýhody jako vysoké teploty uvnitř zařízení a hlavně zpožděné reakce pedálu plynu. Problémy s účinností velkých turb v nízkých otáčkách a jejich prodlevu řeší dodatečný tlakový vzduch přiváděný z karbonové nádrže o objemu 20 l plněnou elektrický kompresor na tlak 290 PSI. Celkově má systém jen cca 7-8 kilogramů a kromě výpomoci turbodmychadlům zlepšuje i emise. V dodatečném vzduchu obsažený kyslík pomáhá spálit případné zbytkové palivo, čímž chrání i katalyzátory.

Takový senzor je posledním prvkem uvnitř motoru Koenigseggu Jesko, který stojí za zmínku. Opět švédské továrně patří medaile za první uvedení systému do sériové výroby. Jeho úkolem je sledování tlaku ve spalovací komoře v reálném čase, což řídicí jednotce umožňuje správně nastavit moment zážehu. Opět bylo cílem optimalizovat pracovní cyklus agregátu, který ve výsledku funguje jako sladěné mistrovské dílo.


Technik popsal tajemství nejsilnějšího motoru silničních aut, dává 1 626 koní - 1 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 01Technik popsal tajemství nejsilnějšího motoru silničních aut, dává 1 626 koní - 2 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 02Technik popsal tajemství nejsilnějšího motoru silničních aut, dává 1 626 koní - 3 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 03Technik popsal tajemství nejsilnějšího motoru silničních aut, dává 1 626 koní - 4 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 04Technik popsal tajemství nejsilnějšího motoru silničních aut, dává 1 626 koní - 5 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 05Technik popsal tajemství nejsilnějšího motoru silničních aut, dává 1 626 koní - 6 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 06Technik popsal tajemství nejsilnějšího motoru silničních aut, dává 1 626 koní - 7 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 07Technik popsal tajemství nejsilnějšího motoru silničních aut, dává 1 626 koní - 8 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 08Technik popsal tajemství nejsilnějšího motoru silničních aut, dává 1 626 koní - 9 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 09Technik popsal tajemství nejsilnějšího motoru silničních aut, dává 1 626 koní - 10 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 10Technik popsal tajemství nejsilnějšího motoru silničních aut, dává 1 626 koní - 11 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 11Technik popsal tajemství nejsilnějšího motoru silničních aut, dává 1 626 koní - 12 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 12Technik popsal tajemství nejsilnějšího motoru silničních aut, dává 1 626 koní - 13 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 13Technik popsal tajemství nejsilnějšího motoru silničních aut, dává 1 626 koní - 14 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 14Technik popsal tajemství nejsilnějšího motoru silničních aut, dává 1 626 koní - 15 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 15Technik popsal tajemství nejsilnějšího motoru silničních aut, dává 1 626 koní - 16 - Koenigsegg Jesko motor foto 01Technik popsal tajemství nejsilnějšího motoru silničních aut, dává 1 626 koní - 17 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 16Technik popsal tajemství nejsilnějšího motoru silničních aut, dává 1 626 koní - 18 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 17Technik popsal tajemství nejsilnějšího motoru silničních aut, dává 1 626 koní - 19 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 18Technik popsal tajemství nejsilnějšího motoru silničních aut, dává 1 626 koní - 20 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 19Technik popsal tajemství nejsilnějšího motoru silničních aut, dává 1 626 koní - 21 - Koenigsegg Jesko motor foto 02Technik popsal tajemství nejsilnějšího motoru silničních aut, dává 1 626 koní - 22 - Koenigsegg Jesko motor foto 03Technik popsal tajemství nejsilnějšího motoru silničních aut, dává 1 626 koní - 23 - Koenigsegg Jesko motor foto 04Technik popsal tajemství nejsilnějšího motoru silničních aut, dává 1 626 koní - 24 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 21
Motor Koenigseggu Jesko dává výkon až 1 195 kW (1 626 koní) a točivý moment nejvýše 1 500 Nm

Technik popsal tajemství nejsilnějšího motoru silničních aut, dává 1 626 koní - 25 - Koenigsegg Jesko motor foto 05Technik popsal tajemství nejsilnějšího motoru silničních aut, dává 1 626 koní - 26 - Koenigsegg Jesko motor foto 06Technik popsal tajemství nejsilnějšího motoru silničních aut, dává 1 626 koní - 27 - Koenigsegg Jesko motor foto 07Technik popsal tajemství nejsilnějšího motoru silničních aut, dává 1 626 koní - 28 - Koenigsegg Jesko motor foto 08
Nejnovější švédské technické triky názorně přiblížil Jason Fenske

Zdroj: Engineering Explained@Youtube

Mirek Mazal

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše

Reklama