Švédové odhalili revoluční převodovku. Má osm spojek, řadí bleskem a neváží moc

Více jak metrák hmotnosti šetří oproti srovnatelnému řešení se dvěma spojkami nová převodovka LST. Řadit má přitom bleskově i přes několik rychlostí, jen je složitá jako rádio.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Švédové odhalili revoluční převodovku. Má osm spojek, řadí bleskem a neváží moc

7.3.2019 | Mirek Mazal

Více jak metrák hmotnosti šetří oproti srovnatelnému řešení se dvěma spojkami nová převodovka LST. Řadit má přitom bleskově i přes několik rychlostí, jen je složitá jako rádio.

Zcela nový model Koenigsegg Jesko září v Ženevě nejen díky známému pětilitrovému osmiválci před zadní nápravou. Ten s pomocí dvou turbodmychadel a jednoho kompresoru produkuje výkon až 1 176 kW (1 600 koní), který posílá na zadní kola. U Koenigseggu nic až tak mimořádného, řeknete si, jeden komponent mezi motorem a koly ale mimořádný je - jde o inovativní převodovku s dvojsmyslným označením Light Speed Transmission (LST).

Můžete ji chápat jako lehkou a rychlou, ale také jako takovou, která řadí rychlostí světla. Všechno je tak trochu pravda, tvrdí alespoň zakladatel automobilky Christian von Koenigsegg, který poodhalil detaily přenosu kvanta energie na silnici.

Firma si prý během vývoje nástupce Agery uvědomila, že dosud používaná dvouspojková převodovka by měla musela vážit zhruba 200 kilogramů, pokud by měla být schopná přenést točivý moment 1 491 Nm nového Jeska. To ale v okamžiku, kdy se Koenigsegg snaží ušetřit gramy kde může, představuje něco na způsob Bolta sprintujícího v pohorkách. Kvůli tomu se Švédové rozhodli raději vymyslet vlastní revoluční řazení.

Christian von Koenigsegg ji popsal poměrně stručně, přesto i tak je to fascinující čtení. Převodovka LST s devíti rychlostmi má osm akčních členů, osm tlakových snímačů a osm hydraulických spojek, z nichž jedna se používá pro elektronický diferenciál. Šest spojek slouží k jízdě vpřed, jedna zajišťuje jízdu vzad.

V převodovce jsou tři hřídele, na každé jsou dvě spojky. To umožňuje kombinovat tři páry převodů. Skříň tedy umí měnit přecházet mezi libovolnými převody bleskovou rychlostí, a to i v momentě, kdy má přeskočit několik rychlostí. To jej zásadně odlišuje od dvouspojek, které zvládají mít předem zařazenou pouze jednu další rychlost a když je „překvapíte”, dlouze tápou.

Setrvačník i spojka jsou zabudovány uvnitř převodovky. Vznikla tak převodovka, která včetně startéru váží pouze 90 kilogramů, což obrovská úspora oproti zmiňovaným 200 kg. Motor má současně při zařazeném neutrálu velmi nízkou setrvačnost danou na maximum odlehčenou klikovou hřídelí a ojnicemi. Točí se prý jako motor z Formule 1 a zní docela bláznivě.

Švédové odhalili revoluční převodovku. Má osm spojek, řadí bleskem a neváží moc - 1 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 01Švédové odhalili revoluční převodovku. Má osm spojek, řadí bleskem a neváží moc - 2 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 02Švédové odhalili revoluční převodovku. Má osm spojek, řadí bleskem a neváží moc - 3 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 03Švédové odhalili revoluční převodovku. Má osm spojek, řadí bleskem a neváží moc - 4 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 04Švédové odhalili revoluční převodovku. Má osm spojek, řadí bleskem a neváží moc - 5 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 05Švédové odhalili revoluční převodovku. Má osm spojek, řadí bleskem a neváží moc - 6 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 06Švédové odhalili revoluční převodovku. Má osm spojek, řadí bleskem a neváží moc - 7 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 07Švédové odhalili revoluční převodovku. Má osm spojek, řadí bleskem a neváží moc - 8 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 08Švédové odhalili revoluční převodovku. Má osm spojek, řadí bleskem a neváží moc - 9 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 09Švédové odhalili revoluční převodovku. Má osm spojek, řadí bleskem a neváží moc - 10 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 10Švédové odhalili revoluční převodovku. Má osm spojek, řadí bleskem a neváží moc - 11 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 11Švédové odhalili revoluční převodovku. Má osm spojek, řadí bleskem a neváží moc - 12 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 12Švédové odhalili revoluční převodovku. Má osm spojek, řadí bleskem a neváží moc - 13 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 13Švédové odhalili revoluční převodovku. Má osm spojek, řadí bleskem a neváží moc - 14 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 14Švédové odhalili revoluční převodovku. Má osm spojek, řadí bleskem a neváží moc - 15 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 15Švédové odhalili revoluční převodovku. Má osm spojek, řadí bleskem a neváží moc - 16 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 16Švédové odhalili revoluční převodovku. Má osm spojek, řadí bleskem a neváží moc - 17 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 17Švédové odhalili revoluční převodovku. Má osm spojek, řadí bleskem a neváží moc - 18 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 18Švédové odhalili revoluční převodovku. Má osm spojek, řadí bleskem a neváží moc - 19 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 19Švédové odhalili revoluční převodovku. Má osm spojek, řadí bleskem a neváží moc - 20 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 20Švédové odhalili revoluční převodovku. Má osm spojek, řadí bleskem a neváží moc - 21 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 21
Koenigsegg u modelu Jesko vyměnil dvouspojkovou převodovku za sofistikovanější a lehčí systém s devíti převody a osmi spojkami

Zdroj: Road and Track

Mirek Mazal

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše