Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Tento vynález má zachránit manuální převodovky, i v dobách hybridních aut
7.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Manuální převodovky vyklízí pole a rozmach „elektrifikace” tomu jen přispívá. I hybridní auta ale mohou mít manuální řazení, ukazuje Schaeffler.
Manuální převodovky nemusí být hybridním vozů zcela zapovězeny, ostatně stačí si vzpomenout třeba na Hondu CR-Z. Jenže jejich použití je při snaze o optimální spojení souběhu chodu spalovacího a elektrického motoru komplikované, proto dnes výrobci snad bez výjimky sahají po CVT či dalších automatech. A s předpokladem dalšího rozmachu hybridizace malují ručnímu řazení v autech nehezkou budoucnost. Německý dodavatel automobilových komponentů, firma Schaeffler, ale říká, že má řešení, který manuály i za takových okolností udrží při životě.
Dle této společnosti je sice budoucnost spojena s elektrifikací, nicméně „klasický spalovací motor bude ještě hezkých pár let hrát významnou roli“. Proto Schaeffler již dlouho pracuje na vývoji modulu, kterému říká jednoduše P2. Ten je navržen tak, aby se vešel mezi běžnou pohonnou jednotku a převodovku, ideální je hlavně u vozů s napříč uloženým agregátem. Zároveň může být do aut instalován i zpětně, neboť jeho rozměry jsou, přestože součástí modulu je i elektromotor a dvojice spojek, malé.
Dosud modul P2 počítal pouze s automatickými převodovkami, nově Schaeffler přichází také s manuální variantou. Ta v případě elektromotoru zatím počítá s výkonem pouze 12 kW/16 koní, což je poměrně razantní sešup vůči verzi pro automaty, kde elektrický agregát mohl dávat až 80 kW/109 koní. Firma ovšem dodává, že na silnějších provedeních se již pracuje, přičemž modul P2 je uzpůsoben tak, aby zvládl elektromotory naladěné až na 100 kW/136 koní.
Dvojice spojek zůstává u modulu P2 pro manuály zachována, přičemž jedna má na starosti především rozpojování motoru a převodovky. Druhá je pak určena ke zjemnění vibrací při opětovném nastartování pohonné jednotky. Díky tomu je možné počítat s jízdou čistě na elektřinu v nízkých rychlostech nebo během parkování. Systém kromě toho umožňuje i „plachtění“, tedy odpojení spalovacího agregátu kupříkladu při jízdě z kopce, ovšem zatím jen do rychlostí 50 km/h.
I v tomto ohledu lze očekávat zlepšení, u automatů je „plachtění“ možné až do rychlosti 160 km/h. Kromě toho v jejich případě modul P2 zvládá u spalovacího motoru pobrat až 800 Nm. Celkovou spotřebu pak může snížit až o 22 procent, což je jen o chlup lepší výsledek než u manuálů, kde je úspora maximálně 20procentní.
Systém pracuje na bázi 48voltového elektrického okruhu, což rozmachu v dnešních autech příliš nenahrává (vzpomenout můžeme snad jen na Audi SQ7), nicméně do budoucna s ním počítají prakticky všichni výrobci. Schaeffler navíc opět dodává, že i touto technologií lze již vyrobená auta osadit zpětně - kabeláž systému je totiž o 75 procent menší než u 12voltových okruhů, což usnadňuje manipulací s ní a zároveň i snižuje hmotnost vozu.
Ve finále lze zmínit ještě jednu výhodu modulu P2, jíž je rekuperace brzdné energie. Ta je následně skladována v 48voltových bateriích a může být využita třeba na ono elektrické parkování. Tím nám informace končí, přičemž jsme zvědavi, kdy a zda k rozšíření modulu P2 dojde. „Jemné hybridy” se skutečně zdají být blízkou budoucností automobilového pohonu a spojení s manuálním řazením může jejich rozmachu jen prospět - ať už kvůli tomu, že někteří na ruční řazení nedají dopustit, tak kvůli tomu, že jde zkrátka o levnější řešení...



Německá firma Schaeffler představila modul P2, který je určen ke spárování hybridní techniky a manuální převodovky
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
včera
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
6.11.2025
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Nejnovější články
Nevídané: Renault rozprodává svou vlastní sbírku muzejních aut. Prý nepotřebuje peníze, jen místo
před hodinou
Mercedes ani 4 měsíce po zastavení výroby nedokáže rozprodat své nechtěné elektromobily, nabízí na ně slevy už přes 1 milion Kč
před 2 hodinami
Britové dokonali obrat. Místo konce spalovacích motorů chystají nové, nečekají jejich zaříznutí ani za 10 let
před 4 hodinami
Nissan si prodal střechu nad hlavou. Ze sídla, které bylo symbolem jeho úspěchu, je symbol úpadku, kde je jen hostem
před 5 hodinami
Ford má po prodělání 275 miliard Kč bez náhrady ukončit výrobu svého klíčového elektromobilu
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.09. 09:13 - GeneHawkins
- Rychlodotazy 11.08. 23:43 - rutak11
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.08. 12:31 - jerry
- vyber motorky 11.08. 07:44 - řidičBOB
- Onboard videa 11.08. 07:43 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 11.07. 15:31 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.07. 06:36 - řidičBOB
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
